Problem med 300hk b230. Smäller i avgas o ingen tomgång.

terge
22 augusti 2012 · 69 Inlägg

Hej!
Har problem med min motor. Den är nybyggd och ska ligga på cirka 300häst.

Recept:
Nyrenoverat block med andra stakar.
531 med vx3
Kl grenrör
t3 turbo
3tums avgas hela vägen
annan btr
dump hydra eller nått, går att ha både som öppen och återcirkulerande dock återcirkulerande nu.
Stor alu ic
3 tums lmm
gröna t5 R spridare

Nu till problemet då. Jag köpte bilen med motorn nybyggd så ingenting är särskilt inställt och allt är helt nytt. Wg är orörd med.
När jag gasar upp bilen så den laddar går original laddtrycksmätaren i botten, dock bara om bilen rullar. Och nu när jag var ute och körde så small det i avgassystemet.
Sen om jag släpper gasen helt o kopplar så dör bilen eftter att turbon laddat.
Jag vill kunna ställa in allting så det lirar bra och så bilen blir driftsäker.
Är helt ny på turboområdet så alla tips är bra tips:)
Skriv gärna även om jag behöver komplettera med ny pump eller nått annat för att få de att lira bra.
Tack på förhand.


Rapportera detta inlägg

Jiimpa
22 augusti 2012 · 767 Inlägg

Att mätarn går i bott är inte så konstigt då den förmodligen ligger på ganska högt laddtryck. Orginal mätarn går väl till 0.8 eller nåt sånt.
Att den dör när du kopplar ur låter precis som att du har öppen dump. är du säker på att den är återcirkulerande?

zemet
22 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Många som kör öppen dump på sina b230 motorer har problem med tomgången precis som du beskriver så skulle tro att du har något fel där.

Jag har öppen dump på min och det fungerar bra med tomgången men bilen går lite fet nr jag släpper gasen vilket resulterar i att bilen sprutar eld. Men som sagt mångas bilar dör istället så kolla upp din dump är det första du ska göra.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
terge
23 augusti 2012 · 69 Inlägg

Okej, men dumpen ska ju gå att använda till bägge och o nu går de slang från den till insuget till turbon. Då återcirkulerar den väll? mvh

terge
23 augusti 2012 · 69 Inlägg

Men går inte turbon åt helvete när det blir sådär?smile

cpu1337
23 augusti 2012 · 766 Inlägg

terge skrev:
Men går inte turbon åt helvete när det blir sådär?smile

har du chipade boxar?

Xuri One Man Clan
23 augusti 2012 · 4 287 Inlägg

byt dumpventilen å sätt dit något vettigare, de är där ditt problem ligger....

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
terge
23 augusti 2012 · 69 Inlägg

Jo de glömde jag skriva:)

terge
23 augusti 2012 · 69 Inlägg

Fick rådet att plugga dumpeen bara för att testa om den var dålig. Testade detta och plötsligt blev tomgången bättre och bilen gick bättre. Men påvägen tillbaka på den lilla testturen började bilen dumpa utan dump!! Vadfan har hänt nu??

zemet
23 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Lekarge någonstans skulle jag tro:) bara börja kolla slangar och tryckrör.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Xuri One Man Clan
23 augusti 2012 · 4 287 Inlägg

även om du pluggar dumpventilen kommer turbon att dumpa luften ut i luftfiltret, de kallas surge å låter olika på vilken turbo man har, turbon kaviterar kan man säga.

de kan ju dock vara någon annan tryckslang eller dyl som är sprucken å öppnar sig istället när du släpper gasen å får en laddtryckspeak.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
terge
24 augusti 2012 · 69 Inlägg

okej tack för svar:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang