Volvo 944GL -94 230FD Vill inte gå över 3:ans växel!

Xela740
19 augusti 2012 · 12 Inlägg

Hej!

Har ett litet problem med min overdrive motsv. Den låser växlarna så att den inte går över 3:ans växel.
Det är en automatare ifrån -94 med (tror) det är en M/90 låda.

Hur ska jag göra för att koppla ur funktionen, knappen på "växelspaken"???

Den glappade innan till och från, men nu ligger den på konstant. Lite störande att bara kunna köra på 3:ans och sen varva ur den, inge vidare för motorn... Det är den där "pilen" på instrumentet som är orsaken...

Vore tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänlig hälsning
Alex

https://www1.garaget.org/gallery/images/134/133246/133246-036fb4bc9f513f1d0a838fde79618d61.jpg

Jimpiz
21 augusti 2012 · 845 Inlägg

Bort med med knappen eller klipp kabeln ?

Saab 9-3SS (2008)
risodlarn
21 augusti 2012 · 577 Inlägg

kolla så att kablarna på lådan inte ärgat eller annars dött, brukar orsaka od problem

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Xela740
21 augusti 2012 · 12 Inlägg

Tackar för tipsen! Har kollat reläet dock inte öppnat det, men har beställt ett nytt.
Men ska kolla kablarna också för att garantera mig om problemet. Inte kul när automatlåder krånglar, kan bli dyrt.

//
Alex

Stefan Varberg Supraman
22 augusti 2012 · 2 300 Inlägg

Har du bytt oljan i lådan någon gång?
Luktar den brännt e de dags och bränd olja ställer till med mkt i en automatare

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Xela740
22 augusti 2012 · 12 Inlägg

Har inte haft bilen så länge ännu, men ska byta olja i både låda och motor. Det jobbiga är väl om knappen/kablarna strular. Känner mig inte så manad att byta det själv och verkstad så ska man ha en förmögenhet känns det som...
Men det luktar inte brännt eller så som tur är. Hoppas att ny olja och nytt relä gör susen! Tackar för tipset Stefan!

//
Alex

JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 augusti 2012 · 2 307 Inlägg

Hmm du har ingen M90 låda för det första sen för det andra så har du nog ingen OD heller.

Den lampan lyser om man kopplar ur lockupen. Om lådan håller sig på 3 an hela tiden ligger den i limphome läge å nått e fel förslagsvis växelägesgivaren.

Läs ut felkoder på lådan så vet du mer sen.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Xela740
22 augusti 2012 · 12 Inlägg

Stort tack JaggaChafen! Vanlig M47:a gissar jag på att jag har då motsv. 940:s mekaniska/automatare är jag helt ny på. Försökt leta lite info på nätet men det har varit klurigt. Skönt att du bringade lite klarhet i min osäkerhet.
Tack åter igen!

//
Alex

turboforssen Telge Drifting Team
22 augusti 2012 · 5 398 Inlägg

Xela740 skrev:
Stort tack JaggaChafen! Vanlig M47:a gissar jag på att jag har då motsv. 940:s mekaniska/automatare är jag helt ny på. Försökt leta lite info på nätet men det har varit klurigt. Skönt att du bringade lite klarhet i min osäkerhet.
Tack åter igen!

//
Alex

om du inte har bytt till en manuell låda så har du inte nån m47 heller smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Xela740
22 augusti 2012 · 12 Inlägg

Haha va fan! ;-P Någon som vet vad jag har för låda? *Skratt*

//
Alex

turboforssen Telge Drifting Team
22 augusti 2012 · 5 398 Inlägg

det lär va en aw70

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Xela740
22 augusti 2012 · 12 Inlägg

Tackar! Har faktiskt aldrig hört tala som den. Nya jaktmarker för mig. Nog för van med 700-serien^^

JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 augusti 2012 · 2 307 Inlägg

Du har en AW låda kommer inte ihåg vilken bara... Dom tidigare bilarna hade ZF lådor men dessa har inte pilen å e fullt mekinaska med bla vajer till kickdownen.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Xela740
28 augusti 2012 · 12 Inlägg

Förhoppningsvis så kommer mitt nya relä imorgon! Ska rapportera om det har löst sig annars så får jag felsöka lite till och hoppas på att bekymret inte kostar onödigt mycket.

Ni alla ska ha ett stort tack för all er hjälp och er tid!

//
Alex

Xela740
28 augusti 2012 · 12 Inlägg

Kan meddela att det är reläet som strular No* 3523804
Plockade isär det ifrån kåpan och för att beskriva det så är det som en gammal telegrafstation och när mekanismen är magnetiskt nere "motsvarande" så slocknar "pilen" och bilen fungerar som den ska. I nuläget så glappar den men ska förhoppningsvis kunna montera det nya reläet imorgon om posten är i tid.

Väl mött!
// Alex

Xela740
29 augusti 2012 · 12 Inlägg

Otroligt glada nyheter!!! Fick det nya reläet ifrån U.S.A. idag!!! Det fungerar som det ska nu, ska ut på en provtur strax med! Tur att dem nästan bara kör automatare i U.S.A. säger jag bara!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang