Saab 9000 TURBO bluddrar/ hackar

Melin82
25 augusti 2012 · 513 Inlägg

Drar du bort R slangen så kopplar du endast bort trycklockan till wastegaten vilket gör att du kan få skenande laddtryck. inte att den bluddrar och hackar, klart att den kan hacka/misstända om du låter den ladda förmycket och du får spikningar.

M_icke_
25 augusti 2012 · 3 466 Inlägg

Melin82 skrev:
Drar du bort R slangen så kopplar du endast bort trycklockan till wastegaten vilket gör att du kan få skenande laddtryck. inte att den bluddrar och hackar, klart att den kan hacka/misstända om du låter den ladda förmycket och du får spikningar.

Nej. Finns 3 slangar från magnetventil, C = Compressor   W = Wastegate   R = Retur.

De e inte så att returslangen är igensatt?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
dojema
25 augusti 2012 · 54 Inlägg

har kört försiktigt när R slangen är bortkoplad. ska kolla slangarna så den ite är igensatt. men vad kan orsaka stopp i slangen .

Melin82
25 augusti 2012 · 513 Inlägg

M_icke_ skrev:

Melin82 skrev:
Drar du bort R slangen så kopplar du endast bort trycklockan till wastegaten vilket gör att du kan få skenande laddtryck. inte att den bluddrar och hackar, klart att den kan hacka/misstända om du låter den ladda förmycket och du får spikningar.

Nej. Finns 3 slangar från magnetventil, C = Compressor   W = Wastegate   R = Retur.

De e inte så att returslangen är igensatt?

A sorry jag tänkte upp och ner. Du har helt rätt.
Vet inte vad jag tänkte med. Drar man w eller c tar man bort funktionen på trycklockan.

M_icke_
25 augusti 2012 · 3 466 Inlägg

dojema skrev:
har kört försiktigt när R slangen är bortkoplad. ska kolla slangarna så den ite är igensatt. men vad kan orsaka stopp i slangen .

Kolla även nere på insugsröret till turbon där R-slangen är ansluten, kan vara igensatt där. Brukar va en del olja i rören där så kan vara som de har satt igen ngn stans. Speciellt om det någon gång har varit turboras på bilen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
dojema
25 augusti 2012 · 54 Inlägg

har inte varit turboras på bilen jag är andra privata ägaren på den å dom jag köpte den av har haft den sen 00 . men ska absolut kolla om det är igensatt på någe vis big_smile

Melin82
26 augusti 2012 · 513 Inlägg

Tänkte på, har du kollat backventilerna. Dom är ju en klassiker.

dojema
26 augusti 2012 · 54 Inlägg

ursäkta min okunighet men var sitter dom å vad är dom till ??

Gizmojohan
26 augusti 2012 · 3 295 Inlägg

Melin82 skrev:
Tänkte på, har du kollat backventilerna. Dom är ju en klassiker.

sitter inte såna på 9000, är 9-5:an som har problem med dom.

dojema
26 augusti 2012 · 54 Inlägg

ok big_smile

Melin82
27 augusti 2012 · 513 Inlägg

Slave_joe skrev:

Melin82 skrev:
Tänkte på, har du kollat backventilerna. Dom är ju en klassiker.

sitter inte såna på 9000, är 9-5:an som har problem med dom.

a sorry lite för många trådar igång. blev lite fel person jag skrev till. ursäkta.

AndreasPlars
27 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

Sitter ju iaf en backventil på 9000 vevhusventilationen. Men det kanske åsyftas en annan i denna disskusion?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Gizmojohan
27 augusti 2012 · 3 295 Inlägg

Om den går sönder så blir ju resultatet övertryck i vevhusventilationen, vilket iofs skulle kunna bidra till hackande men dock så brukar det ryka ganska skapligt oxå då.

dojema
28 augusti 2012 · 54 Inlägg

just de den backventilen tänkte jag inte på men den  är ok sist jag höll på med dom slangarna men ska kolla den igen big_smile

dojema
30 augusti 2012 · 54 Inlägg

jaha då har man varit å felsökt bilen men dom kunde inte hitta några fel men dom kunde heller inte gå in å kolla hur mmånga misständningar  TK har

jonTe
31 augusti 2012 · 5 710 Inlägg

Vem har felsökt och vad har de felsökt?
Har de bytt några grejjer?


Gå på Andreas Plars lista så borde du hitta felet.

MVH Jonas
..............
dojema
31 augusti 2012 · 54 Inlägg

en firma här i katrineholm å dom kollade om de fans några felkåder å när dom inte hittade några så gick hanh in på olika saker som generator olika tempgivare mm men han kom inte in på tk så den är inte felsökt m så som jag förstod de å dej dom bytte inga grejj
er

ARPAnet
31 augusti 2012 · 151 Inlägg

Hade liknande problem på min evo förut tills jag insåg att slanden från laddmätaren till t korset hade gått sönder...Kan det va nå så enkelt..?

dojema
31 augusti 2012 · 54 Inlägg

nej tyvär så är de ju inte de å nu så har bilen inte krånglat nå på några dar :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang