Erfarenheter av Prv V6 motorn

yankeeman
13 mars 2009 · 24 Inlägg

Anledningen till att min V6 blev utbytt mot en B230FK, var helt enkelt att V6:an drog alledes för mycket soppa för den lilla effekten man fick ut, läckte olja som ett såll i bröstkåpan och läckte vatten vid vattenpumpen. Och sen att den inte fungerade så bra på slutet gjorde inte saken bättre........
Bortsett från det så e det väl inga större fel på motorn roll

slimetard roadrage
14 mars 2009 · 188 Inlägg

dem få månaderna jag har haft min 760 har inte varit nå problem alls. den har gått 32k mil och med regelbunden service lär den gå mycket mer än så.

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 mars 2009 · 10 427 Inlägg

Lär ju inte ha ansetts som värdelös när företagen bestämde sig för att använda den motorn.
Tom Saab hade ju funderingar att använda den till Saab 9000 (står i Saab 25-år specialen i
tidningen Klassiker om jag inte minns fel).

slimetard roadrage
14 mars 2009 · 188 Inlägg

frågan är hur mycket lådan pallar om man hade tänkt trimma till den lite?

Lundin240
14 mars 2009 · 30 Inlägg

Säkert en hel del. 250 HK borde inte vara något problem.

Henrik Lundin
Team Sideway Monkeys
Lundin240
20 mars 2009 · 30 Inlägg

Är det någon har erfarenhet av trimning av dessa motorer?

Henrik Lundin
Team Sideway Monkeys
slimetard roadrage
20 mars 2009 · 188 Inlägg

Lundin240 skrev:
Är det någon har erfarenhet av trimning av dessa motorer?

precis det jag undrar med.  har hört att packningen just på den motorn inte är av bästa slaget bla

siimmy
8 juni 2010 · 196 Inlägg

jag ska turbo kompletta min volvo 760 med singel turbo och ta ut ca 250hk var det tänkt och tror det ska hålla bra. farsan har ägt bilen sedan den var ny och har aldrig varit något problem med foderna.
Men är det någon som vet om det finns smidda kolvar och stakar till dessa motorer och har en B280E. Har för mig att kolvaran från volvo t5 ska passa ganska bra i dessa motrena, Någon som vet något om det ? Alltså detta med att dom här motorerna bara ska bara skit är bokstagen bara skit snack. Det ända problemet jag har haft är att jag har fått två start motorer att varva ca 1100 varv

crescentcompact
26 maj 2011 · 280 Inlägg

Är det någon som har tips på vad man kan göra när styrtrycksventilen till bränslet är trasig, kostar 10000:- ny på volvo. Kan man renovera den gamla? Sitter i en delorean.

/Fredrik

freddy_82 Truckreparatör
26 maj 2011 · 221 Inlägg

Tror också att det är mycket rykten om denna motor. vet flera som inte haft några problem med den.

Sen finns den med  dubbelturbo i DeLorean. dok inte i så många exemplar pga av att de han lägganer innan den släptes.

Även volvo exprementerade med singel turbo på denna motor när det begav sig. och enligt ryckten så skulle det vara en riktig kardandödare. och tyvärr vanligt med bränder i motorutrymmet.

Även franska Alpine körde prv:n med turbo.

Senast redigerat av freddy_82 (26 maj 2011)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
4x12Tum
4 juni 2011 · 39 Inlägg

crescentcompact

Köp en Justerbar BTR och montera ett T-kors (+ ev adapter som passar på jängan finns på Hydroskand/ ev biltema osv)på den så är saken fixad! en billig sådan kan du säkert få för runt 3-400:-
då kan du dessutom ställa på mer bränsletryck o köra på E85 om det är en bra bränsle pump på den...

Vill du ha en org så kolla på skroten efter någon av dessa bilar som PRV-motorn sitter i:

    Alpine A310
    Alpine A610
    MVS Venturi
    Eagle Premier
    Citroën XM
    Renault 25
    Renault 30
    Renault Espace
    Renault Laguna
    Renault Megane
    Renault Safrane
    Peugeot 504
    Peugeot 604
    Peugeot 505
    Peugeot 605
    DeLorean DMC-12
    Lancia Thema
    Volvo 260
    Volvo 363
    Volvo 760
    Volvo 780
    Talbot Tagora
borde ha samma BTR på någon av dem skulle jag tro, har sj en fräch V6:a som är till salu pga skrotad 760
Fullservad lågmilare!22.900Mil

Mvh: Stefan

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
Brådhis * Voff voff *
4 juni 2011 · 10 275 Inlägg

Steel88 skrev:
Så jag skittade fram en likadan motor men den fick jag aldrig att gå som den skulle heller. Den gick på MAX 800rpm hur man än gjorde. So fort man kom över så dog den. Bytte hela elsystemet 2 ggr inklusive styrboxar. Utan framsteg. bytte i princip allt. och ingen kunde tala om vad det var för fel.

Jag tror faktiskt jag kan tala om vad det var för fel... Var nämligen med om exakt samma sak på en 760 GLE -88 jag hade för 10-12 år sedan!

På svänghjulet sitter en "aluminiumkrans" som svänghjulsgivaren läser impulser från! Denna "krans" är extremt lätt att deformera, t.ex. om man tror att man kan spärra där för att dra loss remskivan (vilket man ju gör t.ex. om man byter bröstkåpspackning på motorn) som man ju kan på t.ex. en rödblockare! Blir den "kransen" det minsta deformerad missar svänghjulsgivaren så fort varvet ökar det minsta lilla över tomgång varpå motorn stannar!


Angående motorerna i allmänhet så är B280E/F klart mer driftsäkra än B27/28! I synnerhet foderproblematiken är borta! Båda jag och min pappa har haft varsin 760 och kört många mil med B280F utan några problem alls (förutom bröstkåpspackningsbyte på min, vilket ju resulterade i ovanstående problem, men det var ju högst självförvållat)!

Det största problemet var väl att på 70/80-talet var folk vana vid att Volvos motorer var oförstörbara och när då en motor som plötsligt krävde (normal...) omvårdnad dök upp i dessa bilar så blev det ramaskri! smile

Det roliga är väl att dom som faktiskt kört en del med dessa motorer oftast tycker att dom är helt okej, medans dom som hatar dom oftast bara antingen hört om dom eller tvingats mecka med dom i förfallna vrak!

Var bara soppan lite billigare skulle jag utan tvekan kunna bruksa en 760! Min och pappas låg runt 0,9-1,3 beroende på körning!

Driftsäkerheten är det iaf inget fel på!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
4 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Big_JN skrev:

bullen_91 skrev:
Som dom flesta vet så är ju V6 som sitter  volvo 760/260 helt oduglia motorer.Någon som har lite efarenheter av dessa motorer får ju gärna höra va sig.den här så kallade prv motorn  som sitter i följande                           
* [[Alpine A310]]
* [[Alpine A610]]
* [[MVS Venturi]]
* [[Eagle Premier]]
* [[Citroën XM]]
* [[Renault 25]]
* [[Renault 30]]
* [[Renault Espace]]
* [[Renault Laguna]]
* [[Renault Megane]]
* [[Renault Safrane]]
* [[Peugeot 504]]
* [[Peugeot 604]]
* [[Peugeot 505]]
* [[Peugeot 605]]
* [[De Lorean DMC-12]]
* [[Lancia Thema]]
* [[Volvo 260]]
* [[Volvo 363]]
* [[Volvo 760]]
* [[Volvo 780]]
* [[Talbot Tagora]]

Ursäkta men mig veterligen satt aldrig PRV motorn i Volvo 360!

Då har du lärt dej nått nytt idag!
363 är en specialmodell som inte gjordes i så många exemplar:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/21005/548667_vek68k.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/21005/540432_7ddza3.jpg

Skulle vara hur coolt som helst att bygga en replica av en sån här bil.. fast byta ut B27 mot en B28, vette faan dock hur man skulle lättast lösa det med kraftöverföringen.. alltså växellåda och sånt.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
4x12Tum
4 juni 2011 · 39 Inlägg

Japps det var en specialare :-P
konceptbil

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_363#Volvo_363_CS

http://sv.wikipedia.org/wiki/PRV-motorn

går ju inte alltid att lita på detta men är ju en riktlinje för o få tag i en ny BTR :-P
om man inte bygger om med reglerbar förstås...

Senast redigerat av 4x12Tum (4 juni 2011)

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
crescentcompact
8 september 2012 · 280 Inlägg

Söker efter en verkstad eller privat som är riktigt duktig på prv6:ans insprutning, k-jetronic. I Växjötrakten.

Tacksam för tips.

/Fredrik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang