Erfarenheter av Prv V6 motorn

bullen_91
18 juli 2008 · 156 Inlägg

Som dom flesta vet så är ju V6 som sitter  volvo 760/260 helt oduglia motorer.Någon som har lite efarenheter av dessa motorer får ju gärna höra va sig.den här så kallade prv motorn  som sitter i följande                           
* [[Alpine A310]]
* [[Alpine A610]]
* [[MVS Venturi]]
* [[Eagle Premier]]
* [[Citroën XM]]
* [[Renault 25]]
* [[Renault 30]]
* [[Renault Espace]]
* [[Renault Laguna]]
* [[Renault Megane]]
* [[Renault Safrane]]
* [[Peugeot 504]]
* [[Peugeot 604]]
* [[Peugeot 505]]
* [[Peugeot 605]]
* [[De Lorean DMC-12]]
* [[Lancia Thema]]
* [[Volvo 260]]
* [[Volvo 363]]
* [[Volvo 760]]
* [[Volvo 780]]
* [[Talbot Tagora]]

blacken
18 juli 2008 ·

Helt odugliga är dom inte, dom utgör förträffliga bojsänken, eller som ett överdimensionerat bokstöd kan dom duga till.. smile

henkebenke
18 juli 2008 · 1 703 Inlägg

Åååhh, Volvo 760, de sjunkna cylinderfodernas flaggskepp big_smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
dbjanoz
18 juli 2008 · 1 785 Inlägg

bullen_91 skrev:
Som dom flesta vet så är ju V6 som sitter  volvo 760/260 helt oduglia motorer.Någon som har lite efarenheter av dessa motorer får ju gärna höra va sig.den här så kallade prv motorn  som sitter i följande                           
* [[Alpine A310]]
* [[Alpine A610]]
* [[MVS Venturi]]
* [[Eagle Premier]]
* [[Citroën XM]]
* [[Renault 25]]
* [[Renault 30]]
* [[Renault Espace]]
* [[Renault Laguna]]
* [[Renault Megane]]
* [[Renault Safrane]]
* [[Peugeot 504]]
* [[Peugeot 604]]
* [[Peugeot 505]]
* [[Peugeot 605]]
* [[De Lorean DMC-12]]
* [[Lancia Thema]]
* [[Volvo 260]]
* [[Volvo 363]]
* [[Volvo 760]]
* [[Volvo 780]]
* [[Talbot Tagora]]

En jag känner fick fixa Cylinderfoderna på samma PRV 6a 2-3 gånger sedan blev det en annan bil för hans del

Är du ute efter en välbyggd 6 cylindrig maskin? Eller vad är din tanke kring just Volvo's V6a?

Senast redigerat av dbjanoz (18 juli 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
bullen_91
19 juli 2008 · 156 Inlägg

dbjanoz skrev:

bullen_91 skrev:
Som dom flesta vet så är ju V6 som sitter  volvo 760/260 helt oduglia motorer.Någon som har lite efarenheter av dessa motorer får ju gärna höra va sig.den här så kallade prv motorn  som sitter i följande                           
* [[Alpine A310]]
* [[Alpine A610]]
* [[MVS Venturi]]
* [[Eagle Premier]]
* [[Citroën XM]]
* [[Renault 25]]
* [[Renault 30]]
* [[Renault Espace]]
* [[Renault Laguna]]
* [[Renault Megane]]
* [[Renault Safrane]]
* [[Peugeot 504]]
* [[Peugeot 604]]
* [[Peugeot 505]]
* [[Peugeot 605]]
* [[De Lorean DMC-12]]
* [[Lancia Thema]]
* [[Volvo 260]]
* [[Volvo 363]]
* [[Volvo 760]]
* [[Volvo 780]]
* [[Talbot Tagora]]

En jag känner fick fixa Cylinderfoderna på samma PRV 6a 2-3 gånger sedan blev det en annan bil för hans del

Är du ute efter en välbyggd 6 cylindrig maskin? Eller vad är din tanke kring just Volvo's V6a?

Många jag ha pratat med säger att motorn är bara skit.Sen ser man ju många 760 här på garaget som har byt ut V6 mot en annan motor.Så jag tänckte om det va nån som har bra erfarenheter om just prv motorn som sitter i rätt många bilar.Ge gärna tips på vad som bruka gå sönder på dessa motorr.

henkebenke
19 juli 2008 · 1 703 Inlägg

Motorn ÄR bara skit. Tung, törstig, löjligt känslig för värme.
Några bra erferenheter lär du inte få, bara dåliga, tyvärr smile

Eller jo, det enda som är bra är väl att den inte tillverkas längre.

Som sagt, cylinderfoder som blir förstörda.

Senast redigerat av henkebenke (19 juli 2008)

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Bjornn
20 juli 2008 · 749 Inlägg

Hmm kan inte hålla med om att de är odugliga, Beror på vilken typ du har, I 260 sitter ju B27 motorn å i 760 finns både B28 och B280 motorn, den motorn som är ökänd är B28-B27, men B280 motorn på de senare modellerna är förbättrade på dem fel som var ett problem med B28an.

Själva har jag en B280F motor som gått 37 000mil utan att det nånsin varit något problem med den.
Sen krävs det ju att den går på fin olja å att den byts ofta, även att ventilerna justeras när de börjar ticka.

nackdelarna kan vara att PRV6 an är mkt svårare att skruva på än en vanlig 4cyl volvomotor, när något väl går sönder, men de gör det på alla motorer, å är väl även dyrare med reservdelar då den inte är lika vanliga som den 4cyl motorn.
Vad har du för problem med din motor då?

bullen_91
20 juli 2008 · 156 Inlägg

Bjornn skrev:
Hmm kan inte hålla med om att de är odugliga, Beror på vilken typ du har, I 260 sitter ju B27 motorn å i 760 finns både B28 och B280 motorn, den motorn som är ökänd är B28-B27, men B280 motorn på de senare modellerna är förbättrade på dem fel som var ett problem med B28an.

Själva har jag en B280F motor som gått 37 000mil utan att det nånsin varit något problem med den.
Sen krävs det ju att den går på fin olja å att den byts ofta, även att ventilerna justeras när de börjar ticka.

nackdelarna kan vara att PRV6 an är mkt svårare att skruva på än en vanlig 4cyl volvomotor, när något väl går sönder, men de gör det på alla motorer, å är väl även dyrare med reservdelar då den inte är lika vanliga som den 4cyl motorn.
Vad har du för problem med din motor då?

den gå inte på alla burkana.jag har ju B 28 motorn i min bil.

Steel88 Inte som alla andra.
31 januari 2009 · 63 Inlägg

fasen ja körde en 760GLE förr med den nyare b280n i. Den gick både en topplocksnpacning och fodrena åt helskotta med. Så jag skittade fram en likadan motor men den fick jag aldrig att gå som den skulle heller. Den gick på MAX 800rpm hur man än gjorde. So fort man kom över så dog den. Bytte hela elsystemet 2 ggr inklusive styrboxar. Utan framsteg. bytte i princip allt. och ingen kunde tala om vad det var för fel.

Skit samma. Snart äger man en gammal klassiker. Volvo 264 GLE -82. Vilken av v6orna sitter i den? vilken/vilka har förknasare?

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein
Big_JN
31 januari 2009 · 2 126 Inlägg

bullen_91 skrev:
Som dom flesta vet så är ju V6 som sitter  volvo 760/260 helt oduglia motorer.Någon som har lite efarenheter av dessa motorer får ju gärna höra va sig.den här så kallade prv motorn  som sitter i följande                           
* [[Alpine A310]]
* [[Alpine A610]]
* [[MVS Venturi]]
* [[Eagle Premier]]
* [[Citroën XM]]
* [[Renault 25]]
* [[Renault 30]]
* [[Renault Espace]]
* [[Renault Laguna]]
* [[Renault Megane]]
* [[Renault Safrane]]
* [[Peugeot 504]]
* [[Peugeot 604]]
* [[Peugeot 505]]
* [[Peugeot 605]]
* [[De Lorean DMC-12]]
* [[Lancia Thema]]
* [[Volvo 260]]
* [[Volvo 363]]
* [[Volvo 760]]
* [[Volvo 780]]
* [[Talbot Tagora]]

Ursäkta men mig veterligen satt aldrig PRV motorn i Volvo 360!

PerArne Mycke vill ha mer...
31 januari 2009 · 611 Inlägg

Fanns Peugeot 505 med V6a också?? har jag aldrig hört talas om

//Per-Arne
wildboy_87_
31 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Asså när ska ni fatta att prv 6an inte e skit bara för den inte tål lika mkt misshandel som ett rödblock

en volvo B20 och B23-230 behöver man knappt serva på grund av hur de är byggda men det måste man med nästan alla nyare motorer som B234 och med tex en bmw motor, PRV motor, volvo vit motor mm av olika anledningar.

så enkelt är det! inge fel på motorena som sakt var bara man sköter servisarna

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … hlight=prv

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … hlight=prv

MVH

Team Björkeryd
Volvo_Mannen Volvoskadad
31 januari 2009 · 6 017 Inlägg

Big_JN skrev:

bullen_91 skrev:
Som dom flesta vet så är ju V6 som sitter  volvo 760/260 helt oduglia motorer.Någon som har lite efarenheter av dessa motorer får ju gärna höra va sig.den här så kallade prv motorn  som sitter i följande                           
* [[Alpine A310]]
* [[Alpine A610]]
* [[MVS Venturi]]
* [[Eagle Premier]]
* [[Citroën XM]]
* [[Renault 25]]
* [[Renault 30]]
* [[Renault Espace]]
* [[Renault Laguna]]
* [[Renault Megane]]
* [[Renault Safrane]]
* [[Peugeot 504]]
* [[Peugeot 604]]
* [[Peugeot 505]]
* [[Peugeot 605]]
* [[De Lorean DMC-12]]
* [[Lancia Thema]]
* [[Volvo 260]]
* [[Volvo 363]]
* [[Volvo 760]]
* [[Volvo 780]]
* [[Talbot Tagora]]

Ursäkta men mig veterligen satt aldrig PRV motorn i Volvo 360!

Då har du lärt dej nått nytt idag!
363 är en specialmodell som inte gjordes i så många exemplar:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/21005/548667_vek68k.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/21005/540432_7ddza3.jpg

Jonas
schnauz
31 januari 2009 · 1 758 Inlägg

Många som spyr galla över dessa motorer, men som aldrig ens sett en... Typiskt internet, alla "vet" bara för att de en gång har hört talas om...
De tidigare PRV sexorna är väl kanske inga höjdare eftersom fodrena ofta sjunker, men det är åtgärdat på de senare modellerna. De första B230/B200 rödblocken är också skit eftersom vev, lager och stakar är underdimensionerade, ändå säger alla att rödblocken de är skottsäkra evighetsmaskiner...
PRV 6an ÄR en bra motor, den tål bara inte lika mycket misshandel som rödblocksfyrorna, men sköter man om sin motor som man ska vad gäller service så är det tåliga motorer. Finns t.ex. många som byggt turbo och trimmat dessa motorer med mycket bra resultat.

DeLorean Live the dream
31 januari 2009 · 358 Inlägg

henkebenke skrev:
Motorn ÄR bara skit. Tung, törstig, löjligt känslig för värme.
Några bra erferenheter lär du inte få, bara dåliga, tyvärr smile

Eller jo, det enda som är bra är väl att den inte tillverkas längre.

Som sagt, cylinderfoder som blir förstörda.

Motorn har oförkänt dåligt ryckte...
B28 mkII har inga foder som kan sjunka.
B27/28 med foder hade pappskims som torkade, med följd att deras foder sjönk.
I de fall man fixade skimsen så byttes de flesta ut mot expadmetall skims, så de motorer som rullar idag har inga större problem med den saken.
Jag kan inte hålla med om att motorn är törstig, jag kör på 0.9/mil, och är inte så snäll med högerfoten.
Om jag pressar lite så kommer jag aldrig över 1,2/mil. törstig? Nä inte för att vara en 6:a
Att säga att motorn är tung kan jag inte hålla med om, den väger mindre än ett rödblock och har 2 cylindrar mer. Självklart väger motorn mer än en wankel och så, men det var en lätt motor för sin tid...
Löjligt känslig för värme? Hur menar du då?
Måste bara citera, smile

schnauz skrev:
Många som spyr galla över dessa motorer, men som aldrig ens sett en... Typiskt internet, alla "vet" bara för att de en gång har hört talas om...

Antar att du har någon erfarenhet som jag inte har?
Eller bara en besserwisser?
Sak samma, det kan hålla igång en saklig diskution iaf.
Volvos motor, i skilnad mot Renult/Peugeot, var kända för att slita ner kamaxlarna.
Men det finns även en lösning på det problemet.
Volvos block har för stora/vida oljekanaler, så att oljetrycket var lite ojämnt. men det finns "nossels" som man kan trycka i oljekanlerna på cylinderblockets översida vilket ökar trycket och eliminerar det problemet.

Några bra erferenheter lär du inte få, bara dåliga, tyvärr smile

Fel fel fel.
Har INGA dåliga erferenheter.
Summan är att det är en stabil motor, men den kräver att man sköter oljebyten och underhåll.

(Ägt/ägare av 260/740/760/Peugeot 605 och idag DeLorean)

Senast redigerat av DeLorean (31 januari 2009)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!
De Lorean DMC-12 "Rostfri" (1982)
blacken
31 januari 2009 ·

DeLorean skrev:

henkebenke skrev:
Motorn ÄR bara skit. Tung, törstig, löjligt känslig för värme.
Några bra erferenheter lär du inte få, bara dåliga, tyvärr smile

Eller jo, det enda som är bra är väl att den inte tillverkas längre.

Som sagt, cylinderfoder som blir förstörda.

Motorn har oförkänt dåligt ryckte...
B28 mkII har inga foder som kan sjunka.
B27/28 med foder hade pappskims som torkade, med följd att deras foder sjönk.
I de fall man fixade skimsen så byttes de flesta ut mot expadmetall skims, så de motorer som rullar idag har inga större problem med den saken.
Jag kan inte hålla med om att motorn är törstig, jag kör på 0.9/mil, och är inte så snäll med högerfoten.
Om jag pressar lite så kommer jag aldrig över 1,2/mil. törstig? Nä inte för att vara en 6:a
Att säga att motorn är tung kan jag inte hålla med om, den väger mindre än ett rödblock och har 2 cylindrar mer. Självklart väger motorn mer än en wankel och så, men det var en lätt motor för sin tid...
Löjligt känslig för värme? Hur menar du då?
Måste bara citera, smile

schnauz skrev:
Många som spyr galla över dessa motorer, men som aldrig ens sett en... Typiskt internet, alla "vet" bara för att de en gång har hört talas om...

Antar att du har någon erfarenhet som jag inte har?
Eller bara en besserwisser?
Sak samma, det kan hålla igång en saklig diskution iaf.
Volvos motor, i skilnad mot Renult/Peugeot, var kända för att slita ner kamaxlarna.
Men det finns även en lösning på det problemet.
Volvos block har för stora/vida oljekanaler, så att oljetrycket var lite ojämnt. men det finns "nossels" som man kan trycka i oljekanlerna på cylinderblockets översida vilket ökar trycket och eliminerar det problemet.

Några bra erferenheter lär du inte få, bara dåliga, tyvärr smile

Fel fel fel.
Har INGA dåliga erferenheter.
Summan är att det är en stabil motor, men den kräver att man sköter oljebyten och underhåll.

(Ägt/ägare av 260/740/760/Peugeot 605 och idag DeLorean)

Om man varvar dom för mycket så kan fodren "tippa" på dom och därned läcka kylvatten in i förbränningsrummen oavsett modell. Och man måste vara kanonpetig och nogrann när man pular med skiten, annars så "straffas" man med dyra backjobb..

Cruizr
31 januari 2009 · 417 Inlägg

Har tidigare haft 765 GLE med B 280-motorn, gick bra i cirka 34000 mil.
Förbrukning: 1-1,2 L/mil

Det enda som hände var att en avgasventil gick sönder (p.g.a. automatlådan vxlade ner oväntat, vid högt motorvarv)

Har hört flera dåliga rykten om äldre generationen (B 28), t.ex. överhettning, problem med cylinderfoder m.m. men som sagt, rykten. någon som kan bekräfta?

mvh/Jocke

mrbuggy Entreprenör
31 januari 2009 · 1 784 Inlägg

jockecruiser skrev:
Har tidigare haft 765 GLE med B 280-motorn, gick bra i cirka 34000 mil.
Förbrukning: 1-1,2 L/mil

Det enda som hände var att en avgasventil gick sönder (p.g.a. automatlådan vxlade ner oväntat, vid högt motorvarv)

Har hört flera dåliga rykten om äldre generationen (B 28), t.ex. överhettning, problem med cylinderfoder m.m. men som sagt, rykten. någon som kan bekräfta?

mvh/Jocke

B-28:an vet jag inget om..men har haft 3 st. B280 e  å varit samma problem på alla tre..foder sjunkningar..som resulterat i trasiga toppackningar..har en bild på sidan av den sista

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/384485_pbsvru.jpg

Senast redigerat av mrbuggy (31 januari 2009)

Bjornn
14 februari 2009 · 749 Inlägg

schnauz skrev:
Många som spyr galla över dessa motorer, men som aldrig ens sett en... Typiskt internet, alla "vet" bara för att de en gång har hört talas om...
De tidigare PRV sexorna är väl kanske inga höjdare eftersom fodrena ofta sjunker, men det är åtgärdat på de senare modellerna. De första B230/B200 rödblocken är också skit eftersom vev, lager och stakar är underdimensionerade, ändå säger alla att rödblocken de är skottsäkra evighetsmaskiner...
PRV 6an ÄR en bra motor, den tål bara inte lika mycket misshandel som rödblocksfyrorna, men sköter man om sin motor som man ska vad gäller service så är det tåliga motorer. Finns t.ex. många som byggt turbo och trimmat dessa motorer med mycket bra resultat.

Detta är sant och jag håller med om detta. PRV6 an i min 760 har gått 38 000mil å den har de garanterat aldrig nånsin varit problem med nån gång sen den va ny.

Lundin240
13 mars 2009 · 30 Inlägg

Min motor ska ha gått OM det är orginal motorn 42000 mil. Det ända felet är att den tickar lite, och vattenpumpen bör snart bytas.

Henrik Lundin
Team Sideway Monkeys
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang