henkebenke skrev:
Motorn ÄR bara skit. Tung, törstig, löjligt känslig för värme.
Några bra erferenheter lär du inte få, bara dåliga, tyvärr

Eller jo, det enda som är bra är väl att den inte tillverkas längre.
Som sagt, cylinderfoder som blir förstörda.
Motorn har oförkänt dåligt ryckte...
B28 mkII har inga foder som kan sjunka.
B27/28 med foder hade pappskims som torkade, med följd att deras foder sjönk.
I de fall man fixade skimsen så byttes de flesta ut mot expadmetall skims, så de motorer som rullar idag har inga större problem med den saken.
Jag kan inte hålla med om att motorn är törstig, jag kör på 0.9/mil, och är inte så snäll med högerfoten.
Om jag pressar lite så kommer jag aldrig över 1,2/mil. törstig? Nä inte för att vara en 6:a
Att säga att motorn är tung kan jag inte hålla med om, den väger mindre än ett rödblock och har 2 cylindrar mer. Självklart väger motorn mer än en wankel och så, men det var en lätt motor för sin tid...
Löjligt känslig för värme? Hur menar du då?
Måste bara citera,

schnauz skrev:
Många som spyr galla över dessa motorer, men som aldrig ens sett en... Typiskt internet, alla "vet" bara för att de en gång har hört talas om...
Antar att du har någon erfarenhet som jag inte har?
Eller bara en besserwisser?
Sak samma, det kan hålla igång en saklig diskution iaf.
Volvos motor, i skilnad mot Renult/Peugeot, var kända för att slita ner kamaxlarna.
Men det finns även en lösning på det problemet.
Volvos block har för stora/vida oljekanaler, så att oljetrycket var lite ojämnt. men det finns "nossels" som man kan trycka i oljekanlerna på cylinderblockets översida vilket ökar trycket och eliminerar det problemet.
Några bra erferenheter lär du inte få, bara dåliga, tyvärr

Fel fel fel.
Har INGA dåliga erferenheter.
Summan är att det är en stabil motor, men den kräver att man sköter oljebyten och underhåll.
(Ägt/ägare av 260/740/760/Peugeot 605 och idag DeLorean)