6336
Sök

Vad säger SBP om E85 samt FMIC?

682 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
Tjenare, satt och funderade lite på framtidsplaner.. Bess om ett år endå.

Vad skulle besiktningen säga om det är E85 i tanken ? Kommer dem märka? Kommer det att bli regbes?
Etanol borde dem ju tycka är miljövänligare tycker man..

Vad säger dem om FMIC? Jag har ju IC toppmatad från början, men om jag monterar den i fronten, då med stora chromade rör säger vi, skulle dem bry sig? Borde man flytta tillbaka till topmatad innan? Att kyla luften borde ju dem bara tycka är positivt? Jag har googlat lite och ALLA säger olika.

Dessutom så gäller mina frågor privatimport, alltså borde det inte vara några problem? eller är dem hårdare på att kika allt på PI ? 

Ber om ursäkt om min fråga är besvarad, just MIN fråga någon annanstans, alltså med privatimport! Då får ni gärna länka den tråden och stänga den här! mvh.

EDIT: i regbevis står det drivmedel: bensin.
Senast redigerat av DanneSundin (20 september 2012)

German Engineering
9 083 Inlägg
20 september 2012
Beror på hur griniga de är.

Det finns de som säger "motormodifikation" men de flesta struntar i det. På helbilsgodkända bilar får du ju inte ändra något alls.

Om vi pratar om bilar som inte är helbilsgodkända så gäller detta angående frontmonterad intercooler: Motorn är avgascertifierad med original intercooler. Och byter man IC till exempel så då upphör ju avgascertifieringen att gälla och då har man gjort en otillåten ändring som ska om besiktningsteknikern sköter sitt jobb ge minst en 2:a.
Senast redigerat av CarpeDiem (20 september 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Pim_Pim
20 september 2012
Min gamle 740 turbo gick på E85 och besiktningen sa aldrig något, trots att jag var där nere typ 4gånger.
Men om man vill att bilen ska vara laglig med E85 så måste man ju registrera om bilen till Drivmedel: miljöbränsle eller vad det står.

682 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
Satan. Den är inte helbilsgodkänd. 

Så det som gäller är helt enkelt att byta IC innan bes då? Om dem ger en tvåa.. Kommer det enbart bli kontrollbesiktning (för att kika på tvåan) eller måste man göra regbes och skit ? 

Hur får man ändringen till FMIC "tillåten" då? Går det ens? För den IC'n jag har på toppen just nu har rätt många böjda pinnar. 

Får ICN sitta kvar i fronten då under besiktningen, bara att man skiftar tryckrör till andra ICN? Och låter FMIC hänga kvar? Kommer man få körförbud om man försöker med FMIC eller bara en hetl vanlig "du har körförbud om 1 månad" eller liknande ballad? 

Tänkte på det med E85 också.. Hur blir avgasvärderna? Jag ligger precis på gränsen nu till vad som är tillåtet! så kan inte ha sämre värden iaf! CO 0,3 (0,5) HC 100 (100) CO 2500 0,3 (0,3) LAMBDA 1,00 (0,90-1,10 )

Så ja.. blir lite knas i värsta fall.

Pim_Pim
20 september 2012
Mina avgasvärden var perfekta när jag tillslut fick iordning på bilen, 100% E85.

682 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
Ah! Jo har hört att det ska ge bättre värden.. Har ingen katt på den här.. 

En till fråga när vi är här inne; Något annat man bör byta på imprezan när man konverterar etanol än boxen? Kommer antagligen att mappas om då med FMIC samtidigt.. Vet inte hur pump å spridare är, hur generösa dem är! Om någon vet kan ni ju svara.. 

Förutom att se över slangar så dem ser hela å fräscha ut (som alltid med andra ord! smile )

449 Inlägg
20 september 2012
byt du intercooler och kör in till bes.. kommer säkert gå jättebra bara säga du har polerat upp orginal rör.. skulle dom sen klaga så häng på orginal men låt de andra sittas kvar..

Full Fart Spar Tid!!!

Sök