3724
Sök

b230e knackar

12 086 Inlägg
15 mars 2007
Hur justerar man ventilspelet på en B230? Har en polare med en knackande topp, vi öppna ventilkåpan och jag såg bara en kamaxel smile Är van vid lyftare och vipparmar.

1 004 Inlägg
15 mars 2007
ligger lösa brickor mellan kammnocken oct tryckarn.....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

ingen aning
687 Inlägg
15 mars 2007
det är inte svårt att justera..

man mätter ventilspelet.. sej att det är 55. altså för mycket, då måste man ha bort den brickan som e på den lyftaren man mätte(lättast att mäta alla först å skriva på en liten lapp i nr.odning) sen skall den mätas med micrometersruv INTE skutmått..
när man avläst micrometern(sej att dom var 3.85 tjocka) så skall man räkna ut hur tjocka dom nya brickorna skall vara..
det räknar man på följande vis: man tar 55(ventilspelet) och så tar man - det spel man vill ha(sej 40) då slipper det av 15..
då tar man 15+den tjocklek man har på brickan(i detta fall 3.85mm)=4.00mm tjock bricka..

brickornas storlek stiger med 0.05 mm i storlek

OBS!!! DETTA ÄR ETT EXEMPEL OBS!!

även zebran har sina fläckar

171 Inlägg
15 mars 2007
b230 brukar vara ganska duktig på att knacka på ramlagren

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

207 Inlägg
15 mars 2007
komma om kamremmen är slapp. min lät  typ så när min inte var tillräckligt spänd..

blacken
15 mars 2007
Det kan även vara slitna lilländar eller att kolvarna är lite slitna. Inget ovanligt på B 230 motorn. i regel inget att bry sig om.

410 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Sorling skrev:
komma om kamremmen är slapp. min lät  typ så när min inte var tillräckligt spänd..

det ska jag fanimej göra big_smile tack för tipset för den va lös som helvette innan jag bytte och jag tyckte att den blev lite lös efter jag bytt också så ska kolla mera noga på de efter som det inte var nått fel på ventilspelet sad hoppas det är så enkelt så jag slipper byta motor för jag vill inte ha en bensin som låter lite grann som en diesel även om dom flesta säger att den kommer gå i evigheter till.

Copyright @ Rybbs Production

blacken
15 mars 2007
MotorOlla skrev:
Du kan börja med att låta motorn stå så den blir kall sen justera ventilspelet mellan kamaxelns nockar och ventilbrickorna. Spelet får inte överstiga 45mm och inte under 35. (Jag tror nog att det är de spelet det ska vara på 230e eftersom det är det på 230) men hälst så ska bara 40 gå emellan.. Justera med ett bladmått. justera alla spel och byt de som bör bytas mot mindre lr större ventilbrickor. Det bör få bort ljudet från din motor big_smile..

MVh. Olla. (16år) big_smile

45 mm i ventilspel?  Det är välan ingen HD motor vi pratar om

410 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
blacken skrev:
MotorOlla skrev:
Du kan börja med att låta motorn stå så den blir kall sen justera ventilspelet mellan kamaxelns nockar och ventilbrickorna. Spelet får inte överstiga 45mm och inte under 35. (Jag tror nog att det är de spelet det ska vara på 230e eftersom det är det på 230) men hälst så ska bara 40 gå emellan.. Justera med ett bladmått. justera alla spel och byt de som bör bytas mot mindre lr större ventilbrickor. Det bör få bort ljudet från din motor big_smile..

han menar såklart 0,45mm

410 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
spände remmen för den va lite slapp, enligt mig blev det lite bättre nu men det finns fortfarande där, det där JÄVLA knackandet, Btw det är ingen som har en komplett turbo motor som passar i min bil till salu för ett rimligt pris?

Mr White
1 072 Inlägg
18 mars 2007
Är du säker på att ljudet kommer just från toppen då?Så de inte är ett knacklud..Just B230mod är känd för att just kolvbultsknack..

410 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
antar att det är det men vill inte tro det när den bara gått 20k mil, äre bara att riva hela motorn om jag ska fixa det eller finns det nått annat knep? ifall jag måste riva den så ska ja fan byta motor ist till en turbo

Mr White
1 072 Inlägg
18 mars 2007
Kan mycke väl vara ett kolvbuktsknack..Men de beror ju på helt å hållet hur mycke de knackar..Är de bara lite gran så kan du säkerligen kör ett bra tag till utan att de händer nått..Efter som motorn gått så pass lite så är de nog ingen större fara.

410 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
går nog att köra länge som fan men de känns inge bra smile

ingen aning
687 Inlägg
18 mars 2007
blacken skrev:
MotorOlla skrev:

nej du det skall vara mellan
30-45(kall)
35-50(varm)

även zebran har sina fläckar

130 Inlägg
18 mars 2007
de kan också vara ett vevlager.. att de e vevlagerknak.... men är de inge roligt för då får du renovera motorn eller byta.. men knakar han när han gåt på högre varv med????

410 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
nej då knackar det faktiskt inte men det lixom viner men det är nog ok

Sök