4167
Sök

Produkthjälp, Hemmakontor!

1 231 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Skall göra ett av rummen i lägenheten till arbetsrum / kontor.

Det jag skall göra är att byta ut en hel del it-hårdvara för att den jag har är rätt så åldersdigen.

Kör Adsl i lägenheten (billigare än comhem och bättre än comhem), och funderar på detta adslmodem med inbyggd router, som ni ser så har den även USB-kontkt, och där tänkte jag trycka i en skrivare.
http://www.netonnet.se/art/dator/natver … 3694.4084/

Undrar även om routern klarar av att ansluta en surfplatta, två smartphones, laptop samt en boxeebox. Vidare undrar jag över räckvidden, hur är den egentligen, verkar inte framgå någonstans??

Skrivaren i fråga blir nog denna (behöver inte mer), går den att ansluta till routern och därefter är allt ok (plug and play).
http://www.netonnet.se/art/dator/skriva … 9418.6388/

Skall väl tilläggas att dator, skivare, router/modem kommer att stå tillsammans, således gör det inget med kablar till och från routern till skrivare och etc.

Vill ju kunna skriva ut från min iphone till skrivaren, samt samma sak med surfplattan eller från laptopen, när jag väl är hemma, behöver ej funktionen att skriva ut när man väl är ute på stan eller liknande. Vill dock göra detta trådlöst via routern.

Är inte i behov av den absolut senaste tekniken, men vill ha bra hållbara gerjer, och då alla mina kunskaper i detta verkar ha försvunnit, så ber jag nu om hjälp.

Vore tacksam för svar.

22 Inlägg
25 september 2012
Du kommer inte ha några problem med räckviden på routern såvida du inte ska nå den nere ifrån gatan. Skrivaren behöver du inte koppla till routern via USB, i den skrivaren finns redan WiFi. Jag kör med min skrivare över WiFi så når man den smidigt med alla enheter man loggar in på nätverket och kan flytta runder på grejerna som man vill.
Kan inte tänka mig att du skulle ha problem med antal anslutna enheter. Kör med liknande router och har ofta 6 enhet uppkopplade utan problem.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
25 september 2012
Det du har listat upp kommer funka alldeles utmärkt.

463 Inlägg
26 september 2012
Du kommer inte kunna skriva ut från iPhone eller liknande. Då behöver du stöd för Airprint i skrivaren.
Här är en gammal lista med kompatibla skrivare jag hittade lite snabbt:
http://ipod.about.com/od/usingios4/f/Ai … inters.htm

Tomten
1 065 Inlägg
26 september 2012
Jag kör denna hemma och har inge problem att skriva ut varken från min S3 eller sambons Iphone.
Bra pris på skrivaren och skönt med trådlöst då jag har min skrivare i garderoben.
http://www.netonnet.se/art/dator/skriva … 4843.6384/

1 231 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Tackar för alla svar. Egentligen är det inte prio ett att kunna skriva ut från Iphone, ibland kan det vara bra att kunna göra det, men då är det ju bara maila över det man skall skriva ut och skriva ut från stora burken.

Tror jag skall köra på denna setup.

Tomten
1 065 Inlägg
26 september 2012
köp en annan skrivare. Handlar ju bara om några 100 lappar till för bättre och modernare skrivare

463 Inlägg
27 september 2012
Tomten skrev:
köp en annan skrivare. Handlar ju bara om några 100 lappar till för bättre och modernare skrivare

Grejen var nog att han ville ha en laser. (Mer ekonomiskt om man framförallt skriver ut dokument och inte har behov av färg). Där är airprint inte lika vanligt tyvärr.

1 231 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Kan nog tänka mig att lägga lite mer pengar på en skrivare, dock är det laser jag är ute efter. Skriver ut så mycket snyggare, och behöver jag skriva ut i färg, så kan jag åka över till familj eller vänner och skriva ut.

Airprint är inte ett måste.
Tanken är väl att ha allt samlat i ett och samma rum, men vill kunna skriva ut från min bärbara dator, vilket verkar vara möjligt i den setup jag visat tidigare i tråden.

Det jag är mest orolig över är att routerna inte klarar att täcka hela lägenheten, routern jag har nu, den fungerar väl OK, men går ner då och då, vilket brukar vad jag kan minnas betyda att den börjar bli slut.
Är nog ändå dags att byta, efter 7 års aktivt bruk så är jag nöjd med den.

463 Inlägg
27 september 2012
Vad det gäller router så har jag hört att Asus RT-N66U ska vara en av de absolut bästa.

Sök