Megasquirt, hur svårt är det att koppla in?

volvoburnnare
20 september 2010 · 67 Inlägg

Hejsan..
Jag undra om de finns någon som skulle vilja hjälpa mig lite med att säga hur svårt ett Megasquirt är att koppla in och förklara hur de går till, givare och allt?
Och hur mycke i så att säga "original" systemet ska man in i och koppla bort och meka med?
Och hur fungera de med tendspole och fördelare och sånt? Är det med i Megasquirt eller ska man använda de som sitter på morton?
Ska man koppla allt som ha med mortons tändning och bränsle på Megasquirtet ? Bränsle pumpar och sånt hur gör man med de?
Hoppas på någon vill hjälpa mig!
MVH Börje

Janneutanb
20 september 2010 · 7 271 Inlägg

Titta på megasquirts hemsida, finns hur mycket info som helst!

volvoburnnare
20 september 2010 · 67 Inlägg

Brains skrev:
Titta på megasquirts hemsida, finns hur mycket info som helst!

ha gjort de men hittade inte svar på allt!

volvoburnnare
20 september 2010 · 67 Inlägg

Tanken va att någon som gjort de kunde förklara de för mig.
Jag ha en MSD tänd box, och en MSD tändspole.. Går de att änvända till eller e det meningslöst?

Och hur mycke i så att säga "original" systemet ska man in i och koppla bort och meka med?
Och hur fungera de med tendspole och fördelare och sånt? Är det med i Megasquirt eller ska man använda de som sitter på morton?

Senast redigerat av volvoburnnare (20 september 2010)

Janneutanb
20 september 2010 · 7 271 Inlägg

Enklast är väl att man skiter helt i orginal systemet och drar allt nytt.
Megasquirt är bara ett styrsystem, all kringutrustning får du bistå med själv.
Mapsensorn sitter dock inbyggd i den har jag för mig, lite osäker på den punkten.

volvoburnnare
20 september 2010 · 67 Inlägg

Brains skrev:
Enklast är väl att man skiter helt i orginal systemet och drar allt nytt.
Megasquirt är bara ett styrsystem, all kringutrustning får du bistå med själv.
Mapsensorn sitter dock inbyggd i den har jag för mig, lite osäker på den punkten.

Okej, så skita i mortons fördelare och allt sånt för de ha Megasquirt i sig om man säger ?
Så kan ha min MSD box o spole?
Hur gör man med allt de gammla "original" styrsystemet och så? Är de svårt att koppla bort
och hur ska man koppla in Megasquirt måste man i i kappelhärva o meka?

Janneutanb
20 september 2010 · 7 271 Inlägg

Du kastar bort allt som har med orginal styrsystemet att göra, kablar, boxar osv.
Sen drar du nytt kabelsystem från megasquirtboxen.
Visst KAN du hålla på och försöka koppla in dig på orginal härvan men det är ett riktigt skitgöra...

volvoburnnare
20 september 2010 · 67 Inlägg

okej tack.
Hur gör jag med den elen som e till lampor och allt de där, startmotor och så? De ska med bort då eller ?

Janneutanb
20 september 2010 · 7 271 Inlägg

volvoburnnare skrev:
okej tack.
Hur gör jag med den elen som e till lampor och allt de där, startmotor och så? De ska med bort då eller ?

Styrs inte av styrsystemet, inte normalt sett iaf.

volvoburnnare
20 september 2010 · 67 Inlägg

Brains skrev:

volvoburnnare skrev:
okej tack.
Hur gör jag med den elen som e till lampor och allt de där, startmotor och så? De ska med bort då eller ?

Styrs inte av styrsystemet, inte normalt sett iaf.

Okej!

kenth66
20 september 2010 · 1 212 Inlägg

mrcarfreak  kan kanske ge dig en vink..

läs tråden:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2199279#p2199279

eller ett hopp till en riktig tokighet till Megasquirt:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0&p=61

är riktigt impad av det man vill!!

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
DalleRacing
20 september 2010 · 1 738 Inlägg

Här har du lite hjälp:

Jag köpte ett ms till min 940 turbo, och då har du ju extraval du kan få till ditt ms. Jag ger exempel på mitt ms nu:

*Extravalen: launchcontrol, större mapsensor, 2 mappar. Allt är inbyggt
*Själva styrningen: 60-2 triggerskiva, vr givare, 1 tändspole och 1 fördelare

Sen har du ju ett annat val: EDIS ( Ford ) då har du 1 tändspole till varje cylinder och ingen fördelare!

Själva trigger skivan sätter man på veven, Bmw har denna trigger original vad jag vet även volvo rödblockare. Dock blir det inte lika bra tändning på volvo motorena om man andvänder original triggern ( Svänghjulet )

Jag o kompisen gav oss på att koppla ihop hans ms, men det var svårt. Allt tog stopp när vi skulle koppla + för alla går ju ihop med varandra! kändes inte rätt att bara löda ihop allt ihop som ritningen visar utan det kändes fel så vi la ner allt. Så i slutet blev det ändo att man fick tillkalla hjälp och då är det bättre att han får dra ALLT själv!!

Mitt tips och erfarenhet: betala någon som kopplat det förut och fått det att fungera, sen har du ju lite små inställningar genom datorn som måste göras samtidigt vid uppstart

Det ända du rensar från original piskan när du kopplar ms:et är allt som styr motorn: spridare, pump m.m alltså inget som stör lysen, hastighetsmätare, stereo m.m

MVH

Senast redigerat av 940RDALLE (20 september 2010)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
volvoburnnare
20 september 2010 · 67 Inlägg

940RDALLE skrev:
Här har du lite hjälp:

Jag köpte ett ms till min 940 turbo, och då har du ju extraval du kan få till ditt ms. Jag ger exempel på mitt ms nu:

*Extravalen: launchcontrol, större mapsensor, 2 mappar. Allt är inbyggt
*Själva styrningen: 60-2 triggerskiva, vr givare, 1 tändspole och 1 fördelare

Sen har du ju ett annat val: EDIS ( Ford ) då har du 1 tändspole till varje cylinder och ingen fördelare!

Själva trigger skivan sätter man på veven, Bmw har denna trigger original vad jag vet även volvo rödblockare. Dock blir det inte lika bra tändning på volvo motorena om man andvänder original triggern ( Svänghjulet )

Jag o kompisen gav oss på att koppla ihop hans ms, men det var svårt. Allt tog stopp när vi skulle koppla + för alla går ju ihop med varandra! kändes inte rätt att bara löda ihop allt ihop som ritningen visar utan det kändes fel så vi la ner allt. Så i slutet blev det ändo att man fick tillkalla hjälp och då är det bättre att han får dra ALLT själv!!

Mitt tips och erfarenhet: betala någon som kopplat det förut och fått det att fungera, sen har du ju lite små inställningar genom datorn som måste göras samtidigt vid uppstart

MVH

Okej tack så mycket! smile

jaarvinen
22 februari 2012 · 63 Inlägg

När man kopplar bort orginal styrboxen och ersätter det med ett ms sysstem så försvinner ju startkodnigen till bilnyckeln?!

BMW e36 328 "kompressor" (1996)
MeloveGolf Vw trimmare
22 februari 2012 · 2 995 Inlägg

jaarvinen skrev:
När man kopplar bort orginal styrboxen och ersätter det med ett ms sysstem så försvinner ju startkodnigen till bilnyckeln?!

När man kör eftermarknads använder man inte startspärrar,immo eller nått annat, vill du ha kvar såna saker får du låta orginal styrbox sitta kvar än om stympad...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
jonas_ahman
22 februari 2012 · 309 Inlägg

det finns mycket skrivet om det på skogenracing.com, kika under teknik på forumet. kanske kan vara värd att kolla

Läser och släcker felkoder. pm för info
jaarvinen
22 februari 2012 · 63 Inlägg

Har forskat lite under dagen och de verkar som om bmw har separat box för stöldskydd osv.  Ska även kolla lite mera på skogenracing smile

BMW e36 328 "kompressor" (1996)
henke_92 TBM NINJA
28 september 2012 · 917 Inlägg

kan någon hur de blir om man har de jävla regina sprutet? e de samma sak där att bara koppla in sig i original sprutet? den har ju mapsensor (reginat) kan man då fimpa den helt enkelt å köra på ms boxens sensor?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang