Missljud mitsubishu evo iv

alexander156
18 april 2012 · 9 Inlägg

Hej!

Har problem med min mitsubishu evo iv. När jag kör bilen så låter det ingenting men när jag tex. motorbromsar så börjar det leva om precis som att något vibrerar/tjuter eller skakar från växellådan antar jag??. När bilen är parkerad och jag har i en växel 1-5 och kopplingen nere och jag varvar upp bilen stillastående så hörs oljudet vid 2-5 tusen varv ungefär men när jag har bilen i friläge så låter det absolut ingenting, samma sak händer när jag motorbromsar med växel i men om jag har friläge så hörs ingenting alls. Så jag har lite funderingar om vad som kan vara sönder? är det växellådan som gjort sitt och finns de någon som kan repa till ett vettigt pris isf? sen får jag inte bort fördelningslådan heller så om någon har tips så kan dom gärna dela med sig.

Mitsubishi IV "mitsu." (1996)
DeeJay_R Märkestekniker
18 april 2012 · 289 Inlägg

Låter som ett urtrampningslager eller nållagret i svänghjulet där axeln från växellådan går in.

alexander156
18 april 2012 · 9 Inlägg

Uttrampningslagret va fint, nållagret ska jag kika på! kan tillägga att det inte känns något glapp på lådan eller någon liknande "def" snurrar fint för hand utan ljud eller liknande

Mitsubishi IV "mitsu." (1996)
DeeJay_R Märkestekniker
18 april 2012 · 289 Inlägg

Okej. Men bli de skillnad på ljudet om du inte trycker ner kopplingen mot om du trycker ner?

alexander156
18 april 2012 · 9 Inlägg

ljudet kommer när jag trycker ner kopplingen och har växel i stillastående när jag varvar upp bilen, men när jag har i friläge låter det ingenting alls, det är som lite konstigt va inne på lådan först men började fundera i andra tankar men har inte kommit på något en.

Mitsubishi IV "mitsu." (1996)
DeeJay_R Märkestekniker
18 april 2012 · 289 Inlägg

Ja de låter som att de skulle kunna va i lådan. Om de inte e nållagret lr urtrampningslagret under belastning.

Dosse
26 april 2012 · 11 Inlägg

Jag har liknande problem... jag har fått ett vinande ljud vid motorbroms på ettan från transmission. Inga konstigheter med accerlationen från ettan utan det låter bara när jag släpper gasen, det låter även lite gran med kopplingen intryckt. Som sagt endast på ettans växel..

DeeJay_R Märkestekniker
26 april 2012 · 289 Inlägg

Dosse skrev:
Jag har liknande problem... jag har fått ett vinande ljud vid motorbroms på ettan från transmission. Inga konstigheter med accerlationen från ettan utan det låter bara när jag släpper gasen, det låter även lite gran med kopplingen intryckt. Som sagt endast på ettans växel..

ditt problem hade jag på min trea åxå,att när ja släppte gasen ven det,efter ett tag börja de mer att knarra,så de visa sig va lagerna i lådan som va kass + några typ synkringar som ska synka urläggningen va slitna.

Dosse
26 april 2012 · 11 Inlägg

och det där kalaset gick på hur mycket?

DeeJay_R Märkestekniker
26 april 2012 · 289 Inlägg

Dosse skrev:
och det där kalaset gick på hur mycket?

Haha vill ja int veta så ja sålde bilen:p

alexander156
29 april 2012 · 9 Inlägg

Kan säga att jag har öppnat på lådan och kikat på lagerna och skicket, allt verkar kännas fint och fräscht hitta inget att anmärka på. Så mysteriet med lådan kanske man kan räkna bort? vad skulle de annars kunna vara? tycker att de inte kan vara lådan då den inte borde snurra med kopplingen i=inga missljud???

Mitsubishi IV "mitsu." (1996)
kadettcab
3 oktober 2012 · 15 Inlägg

har något liknande med evo 8an. de blev typ två mil sen jag hade bytt kopplingen jag satte i en exedy steg 1. de skårrar och skrammlar typ, när man motorbromsar. har lyft upp bilen på pallbockar och kört har konstaterat att de kommer från växelådan, kopplingen, eller fördelningslådan kanske.

Opel kadett cab "bertone" (1987)
Mitsubishi EVO VIII (8) "EVO VIII" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang