Köpa ny bil, Försäkring m.m.

Mattii
18 oktober 2012 · 96 Inlägg

Hej!

Det är så att jag ska åka och eventuellt köpa min förstabil i helgen! big_smile Men hur ska jag bära mig åt när jag ska köra hem den? Vet att den måste vara försäkrad, men ska jag köpa en egen försäkring? Får jag köra på den nuvarande ägarens försäkring?
Har sökt runt på internet men blir inte så mycket klokare. Och om jag måste köpa en egen försäkring, går detta göra på en lördag eller måste det göras nu, idag, eller imorgon isåfall?
Är ju inte så sugen på skaffa en försäkring om jag inte ens köper den. Åker inte helst fram och tillbaks några dagar senare när man har fixat en försäkring då den är ganska långt bort.
Så hur ska man göra för att få hem bilen?

Mvh Mattias

Rspeter Audi A5 quattro driver.
18 oktober 2012 · 2 203 Inlägg

Du ringer till det försäkringsbolaget som du har valt samma dag som du köper bilen. Eller surfar in på deras hemsida och köper försäkringen direkt när du kommit hem med bilen.

Försäkringsbolag burkar ha telefontid på helger.

Mattii
18 oktober 2012 · 96 Inlägg

Rspeter skrev:
Du ringer till det försäkringsbolaget som du har valt samma dag som du köper bilen. Eller surfar in på deras hemsida och köper försäkringen direkt när du kommit hem med bilen.

Försäkringsbolag burkar ha telefontid på helger.

Okej, tack för svaret! smile

Senast redigerat av Mattii (18 oktober 2012)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 oktober 2012 · 2 972 Inlägg

Rspeter skrev:
Du ringer till det försäkringsbolaget som du har valt samma dag som du köper bilen. Eller surfar in på deras hemsida och köper försäkringen direkt när du kommit hem med bilen.

Försäkringsbolag burkar ha telefontid på helger.

Ännu bättre är att köpa den direkt när man avslutat affären (eller innan - man har ändå 14dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen om nåt skulle göra att köpet inte blir av). Så gäller den även när man kör hem. Förra ägaren är nog inte intresserad av att bjuda på risken att hans försäkring drabbas om du som nybliven ägare gasar lite för mycket och orsakar en olycka.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
johan_dansk
18 oktober 2012 · 157 Inlägg

Eller så fixar du det på måndagen. Dom räknar 3 dagar bakåt när det gäller köp av bil pga just den anledningen att man ofta köper en bil på helgen!

Audi A4 1.8t Quattro
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 oktober 2012 · 2 972 Inlägg

johan_dansk skrev:
Eller så fixar du det på måndagen. Dom räknar 3 dagar bakåt när det gäller köp av bil pga just den anledningen att man ofta köper en bil på helgen!

Så om du smäller bilen på lördagen så tror du att du kan teckna valfri försäkring efteråt som ska gälla?
Tvärtom har jag bara erfarenhet av att man aldrig kan få en försäkring mer än från nu och framåt - och det är ju logiskt med tanke på ovan scenario... Annars skulle ju alla åka oförsäkrat och sen teckna dan efter det smällde.

Senast redigerat av matteeee (18 oktober 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
johan_dansk
18 oktober 2012 · 157 Inlägg

matteeee skrev:

johan_dansk skrev:
Eller så fixar du det på måndagen. Dom räknar 3 dagar bakåt när det gäller köp av bil pga just den anledningen att man ofta köper en bil på helgen!

Så om du smäller bilen på lördagen så tror du att du kan teckna valfri försäkring efteråt som ska gälla?
Tvärtom har jag bara erfarenhet av att man aldrig kan få en försäkring mer än från nu och framåt - och det är ju logiskt med tanke på ovan scenario... Annars skulle ju alla åka oförsäkrat och sen teckna dan efter det smällde.

Du måste kunna visa att du nyss har köpt bilen! Det går på den tidigare ägarens försäkring och sen när du har tecknat din så går dom tillbaka och "tar över". Är inte så bra på att förklara men så sa dom (försäkringsbolaget) så sent som i början på september i år när jag var och köpte bil!

Senast redigerat av johan_dansk (18 oktober 2012)

Audi A4 1.8t Quattro
SportPilot Ubåtsingenjör
18 oktober 2012 · 7 232 Inlägg

när jag har köpt bilar har jag ringt in dagen efter och försäkrat, brukar ringa deras jour gubbe smile Han är väldigt bra där jag bor iaf...

Ena gången trixade han till de så jag slapp trafiksäkerhetsföreningen för att jag glömt försäkra bilen så va 10 dagar sen, men de fixa han direkt !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
18 oktober 2012 ·

Ta bilens reg nummer, teckna en försäkring i morgon (fredag) innan du åker och tittar på bilen, som matteeee skrev.
Har du ingen försäkring tecknad på dig och du exempelvis får inbrott på söndagen kan du nog räkna med att inte få någon ersättning av försäkringbolaget, skulle man kunna göra så hade alla kört trafikförsäkrat och när olyckan är framme teckna halv/hel försäkring.
Försök inte "fixa och trixa och chansa" utan gör det på rätt vis direkt så blir det smidigast.
Blir det inte ngt bilköp kontaktar du enkelt försäkringbolaget och säger att det inte blev ngt köp, då är du säker på att den biten inte kommer strula för dig.


Glöm inte att jämföra olika bolag då prissättningen är väldigt varierande.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 oktober 2012 · 14 060 Inlägg

Mattii skrev:
Hej!

Det är så att jag ska åka och eventuellt köpa min förstabil i helgen! big_smile Men hur ska jag bära mig åt när jag ska köra hem den? Vet att den måste vara försäkrad, men ska jag köpa en egen försäkring? Får jag köra på den nuvarande ägarens försäkring?
Har sökt runt på internet men blir inte så mycket klokare. Och om jag måste köpa en egen försäkring, går detta göra på en lördag eller måste det göras nu, idag, eller imorgon isåfall?
Är ju inte så sugen på skaffa en försäkring om jag inte ens köper den. Åker inte helst fram och tillbaks några dagar senare när man har fixat en försäkring då den är ganska långt bort.
Så hur ska man göra för att få hem bilen?

Mvh Mattias

Ring och fråga! As simple as that!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang