Han vill häva köpet!

Stjernfelt Volvo performance for life !
28 september 2012 · 183 Inlägg

Kostar ju säkert 40000:- att driva detta i rätten med advokat osv och han får ju till 99% avslag. OM dom ens bryr sig om att ta upp det.
Samma grej har hänt mig, med en bil dock, men det är mest tomma ord ifrån köparen som är desperat/ivrig att få ut kompensation.

Sitt lugnt i båten

Powered by autotech.
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Ford Focus ST "ATM" (2007)
ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Constantine skrev:
Skit i de där, man kan inte häva ett köp om man skrivit under blockets papper.. som någon sa tidigare här uppe, om du köper en liter mjölk på Ica och sedan tappar det utanför dörren så den går sönder, inte fan kan du lämna tillbaka mjölken då.

Om du kommer hem och det visar sig att mjölkpaketet är fyllt med apelsinjuice istället?
Du jämför äpplen och päron, ska du dra en parallell får du se till att den är en relevant.

Och även om det sagts tidigare så säger jag det igen; "befintligt skick" existerar inte.
Däremot är köplagen (som reglerar köp mellan privatpersoner) dispositiv, den kan alltså avtalas bort.

(Om vi pratar om konsumentköplagen, som reglerar köp, där köparen är privatperson och säljaren är ett företag, så går den inte att avtala bort - även om man tecknar garantier hit och dit så gäller alltid konsumentköplagen).

ekaann skrev:
Tack alla! Då känner jag mig lugn än så länge. På måndag ska jag snacka med en kille från Konsumentverket också.

Vad ska jag säga till den här köparen? Bara säga nej rakt av men då kommer han göra en undersökning som kan går i hans rätta...och troligtvis släpper han inte detta utan kommer med andra hjälpmedel :s

Det kommer nog bli en avvägning. 5000kr skulle reparation kosta. Det är ju typ vad en advokat kostar för 2 timmar. Så varför inte bara reparera den och sen köra den, istället för att betala ännu mer och dessutom slösa tid. Nej, det kommer nog lösa sig. Men du sitter knappast helt säkert. Det bör du veta om.

Det är väl detta jag misstänkt men som jag tycker. Han fick mopeden för 7000kr + 5000kr(repr) = 12000kr. Då får han det som många andra kostar på blocket samt att den blir nyrenoverad. De kanske känner sig lurade men jag kan inte göra något åt saken. Vill inte ha tillbaka den samt att de provkörde ju den och köpte den.

För att få honom tyst kan jag hjälpa till med en tusing eller något. Moppen var dessutom några tusen under vad de jämnlika mopederna lå på. Han fick ju också en Fox crosshjälm på köpet som han inte behövde men som han fick med. Sälj den för 1000kr?

ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

Stjernfelt skrev:
Kostar ju säkert 40000:- att driva detta i rätten med advokat osv och han får ju till 99% avslag. OM dom ens bryr sig om att ta upp det.
Samma grej har hänt mig, med en bil dock, men det är mest tomma ord ifrån köparen som är desperat/ivrig att få ut kompensation.

Sitt lugnt i båten

Tack, känns ju alltid bättre att andra har upplevt samma sak och att det slutat väl

Constantine
28 september 2012 · 679 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Constantine skrev:
Skit i de där, man kan inte häva ett köp om man skrivit under blockets papper.. som någon sa tidigare här uppe, om du köper en liter mjölk på Ica och sedan tappar det utanför dörren så den går sönder, inte fan kan du lämna tillbaka mjölken då.

Om du kommer hem och det visar sig att mjölkpaketet är fyllt med apelsinjuice istället?
Du jämför äpplen och päron, ska du dra en parallell får du se till att den är en relevant.

Och även om det sagts tidigare så säger jag det igen; "befintligt skick" existerar inte.
Däremot är köplagen (som reglerar köp mellan privatpersoner) dispositiv, den kan alltså avtalas bort.

(Om vi pratar om konsumentköplagen, som reglerar köp, där köparen är privatperson och säljaren är ett företag, så går den inte att avtala bort - även om man tecknar garantier hit och dit så gäller alltid konsumentköplagen).

ekaann skrev:
Tack alla! Då känner jag mig lugn än så länge. På måndag ska jag snacka med en kille från Konsumentverket också.

Vad ska jag säga till den här köparen? Bara säga nej rakt av men då kommer han göra en undersökning som kan går i hans rätta...och troligtvis släpper han inte detta utan kommer med andra hjälpmedel :s

Det kommer nog bli en avvägning. 5000kr skulle reparation kosta. Det är ju typ vad en advokat kostar för 2 timmar. Så varför inte bara reparera den och sen köra den, istället för att betala ännu mer och dessutom slösa tid. Nej, det kommer nog lösa sig. Men du sitter knappast helt säkert. Det bör du veta om.

Nu är väl fallet snarare så att det är en affär mellan två privatpersoner, varför är den parallellen inte relevant? Om jag tappar ett mjölkpaket av ren klantighet efter att ha köpt det, så kan jag inte gå tillbaka där jag har köpt mjölkpaketet och häva köpet pga det, och sedan hävda att det är min fulla rätt enligt konsumentköplagen.

Om varan som du skriver däremot är defekt, som att mjölkpaketet läcker eller är skadat och därmed orsakat att jag tappat det så är det en annan sak, men det var inte så jag menade.

Som sagt, det är ingenting att oroa sig över, jag personligen hade bara bett personen att fara åt ... Finns så mycket folk som lever på att lura ärliga människor och företag på pengar på detta sätt, stå på dig. Om motorn har rasat är det knappast ditt fel, eftersom han provkört moppen och ni båda har gått med på det och genomfört ett köp. Troligtvis handlar detta om att han som köpt moppen kört skiten ur den och sedan fått ta konsekvenserna. Du är en privatperson och därför kan man inte lämna tillbaka någonting man köpt av dig, då konsumentköplagen inte gäller för dig.

Edit: Stavfel

Senast redigerat av Constantine (28 september 2012)

ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

Tack för det. Gäller att ta snacket nu då neutral

Andrew91
28 september 2012 · 128 Inlägg

stå på dig! smile detta grejar du!

Pettzon88
28 september 2012 · 295 Inlägg

Han skrev ju på bef skick papper så då köpte han den ju i bef skick. Han provkörde den och allt var lugnt.

Se fan till att ha kvar de pappret bara så har du allt på din sida. Han visste ju om att du inte kört modepen på 3 år eller vad du skrev va? men tror nog du är säker med tanke på bef skick pappret som han skrev på.

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!
Rquired Allmänt envis
30 september 2012 · 12 512 Inlägg

ekaann skrev:

thelaughingmadman skrev:

Constantine skrev:
Skit i de där, man kan inte häva ett köp om man skrivit under blockets papper.. som någon sa tidigare här uppe, om du köper en liter mjölk på Ica och sedan tappar det utanför dörren så den går sönder, inte fan kan du lämna tillbaka mjölken då.

Om du kommer hem och det visar sig att mjölkpaketet är fyllt med apelsinjuice istället?
Du jämför äpplen och päron, ska du dra en parallell får du se till att den är en relevant.

Och även om det sagts tidigare så säger jag det igen; "befintligt skick" existerar inte.
Däremot är köplagen (som reglerar köp mellan privatpersoner) dispositiv, den kan alltså avtalas bort.

(Om vi pratar om konsumentköplagen, som reglerar köp, där köparen är privatperson och säljaren är ett företag, så går den inte att avtala bort - även om man tecknar garantier hit och dit så gäller alltid konsumentköplagen).

ekaann skrev:
Tack alla! Då känner jag mig lugn än så länge. På måndag ska jag snacka med en kille från Konsumentverket också.

Vad ska jag säga till den här köparen? Bara säga nej rakt av men då kommer han göra en undersökning som kan går i hans rätta...och troligtvis släpper han inte detta utan kommer med andra hjälpmedel :s

Det kommer nog bli en avvägning. 5000kr skulle reparation kosta. Det är ju typ vad en advokat kostar för 2 timmar. Så varför inte bara reparera den och sen köra den, istället för att betala ännu mer och dessutom slösa tid. Nej, det kommer nog lösa sig. Men du sitter knappast helt säkert. Det bör du veta om.

Det är väl detta jag misstänkt men som jag tycker. Han fick mopeden för 7000kr + 5000kr(repr) = 12000kr. Då får han det som många andra kostar på blocket samt att den blir nyrenoverad. De kanske känner sig lurade men jag kan inte göra något åt saken. Vill inte ha tillbaka den samt att de provkörde ju den och köpte den.

För att få honom tyst kan jag hjälpa till med en tusing eller något. Moppen var dessutom några tusen under vad de jämnlika mopederna lå på. Han fick ju också en Fox crosshjälm på köpet som han inte behövde men som han fick med. Sälj den för 1000kr?

Nej ge honom inte en krona i det här läget!

Han har köpt en vara i befintligt skick, även om begreppet tappat något i betydelse, och dessutom skrivit under Blocket´s papper om att han godkänner varan. Han har även köpt varan till ett pris som understiger vad den var värd skriver du? Priset spelar självklart en stor roll i frågan, och varan fungerade (uppenbarligen) vid köp det är vad som kan bevisas.

Sedan påstår han att han inte kört något med den utan att den var defekt redan vid hemkomst, det är inte något som går att bevisa däremot vet vi att den var i hans ägo vid tillfället för haveriet. Och han påstår att mätarställningen var inkorrekt, det är mer intressant för där kan du få ett visst ansvar. Vad hade du för dokumentation på mopeden och vad har han för bevis för att mätarställningen var inkorrekt?

Eventuell ekonomisk kompensation kan ni ta efteråt, när han bevisat att mopeden han köpte billigt och fullt fungerande verkligen var defekt vid köpet.

Senast redigerat av Rquired (30 september 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
thelaughingmadman
1 oktober 2012 · 711 Inlägg

Constantine skrev:
Nu är väl fallet snarare så att det är en affär mellan två privatpersoner, varför är den parallellen inte relevant? Om jag tappar ett mjölkpaket av ren klantighet efter att ha köpt det, så kan jag inte gå tillbaka där jag har köpt mjölkpaketet och häva köpet pga det, och sedan hävda att det är min fulla rätt enligt konsumentköplagen.

Men är det av egen klantighet som motorn rasade?
Nej, troligtvis inte. Varan kan vara defekt, vilket betyder att man kan häva köpet, såsom du fortsätter:

Constantine skrev:
Om varan som du skriver däremot är defekt, som att mjölkpaketet läcker eller är skadat och därmed orsakat att jag tappat det så är det en annan sak, men det var inte så jag menade.

Nej, det var inte så du menade såklart. Men varför skulle köparen paja moppen med mening? Det är ju i sådana fall det du tror. För, inte fan kan man lämna tillbaka ett mjölkpaket som man själv slängt på marken, eller hur?

Constantine skrev:
Som sagt, det är ingenting att oroa sig över, jag personligen hade bara bett personen att fara åt ... Finns så mycket folk som lever på att lura ärliga människor och företag på pengar på detta sätt, stå på dig. Om motorn har rasat är det knappast ditt fel, eftersom han provkört moppen och ni båda har gått med på det och genomfört ett köp. Troligtvis handlar detta om att han som köpt moppen kört skiten ur den och sedan fått ta konsekvenserna. Du är en privatperson och därför kan man inte lämna tillbaka någonting man köpt av dig, då konsumentköplagen inte gäller för dig.

Edit: Stavfel

Ett köp kan visst hävas via Köplagen (som gäller för köp mellan privatpersoner):

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

- http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Men, när det däremot kommer en diskussion att priset var långt under det normala så ändrar ju det på det mesta.
Köper du en vara enligt marknadsvärde och den pajar, så är det större chans att häva köpet/få kompensation, än om du köper den för ett lågt pris. Såhär står det i köplagen i alla fall:

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

- http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm
Här gäller kanske, med hänsyn till varans pris, att man kunde räkna med att den inte vore tillförlitlig.

Nu när ni andra ser att lagen själv säger att "befintligt skick" inte existerar (eftersom det finns undantag), kan ni sluta skriva en one-liner med "äsch du sålde den i befintligt skick, be honom dra åt helvete"?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Constantine
1 oktober 2012 · 679 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Constantine skrev:
Nu är väl fallet snarare så att det är en affär mellan två privatpersoner, varför är den parallellen inte relevant? Om jag tappar ett mjölkpaket av ren klantighet efter att ha köpt det, så kan jag inte gå tillbaka där jag har köpt mjölkpaketet och häva köpet pga det, och sedan hävda att det är min fulla rätt enligt konsumentköplagen.

Men är det av egen klantighet som motorn rasade?
Nej, troligtvis inte. Varan kan vara defekt, vilket betyder att man kan häva köpet, såsom du fortsätter:

Constantine skrev:
Om varan som du skriver däremot är defekt, som att mjölkpaketet läcker eller är skadat och därmed orsakat att jag tappat det så är det en annan sak, men det var inte så jag menade.

Nej, det var inte så du menade såklart. Men varför skulle köparen paja moppen med mening? Det är ju i sådana fall det du tror. För, inte fan kan man lämna tillbaka ett mjölkpaket som man själv slängt på marken, eller hur?

Constantine skrev:
Som sagt, det är ingenting att oroa sig över, jag personligen hade bara bett personen att fara åt ... Finns så mycket folk som lever på att lura ärliga människor och företag på pengar på detta sätt, stå på dig. Om motorn har rasat är det knappast ditt fel, eftersom han provkört moppen och ni båda har gått med på det och genomfört ett köp. Troligtvis handlar detta om att han som köpt moppen kört skiten ur den och sedan fått ta konsekvenserna. Du är en privatperson och därför kan man inte lämna tillbaka någonting man köpt av dig, då konsumentköplagen inte gäller för dig.

Edit: Stavfel

Ett köp kan visst hävas via Köplagen (som gäller för köp mellan privatpersoner):

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

- http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Men, när det däremot kommer en diskussion att priset var långt under det normala så ändrar ju det på det mesta.
Köper du en vara enligt marknadsvärde och den pajar, så är det större chans att häva köpet/få kompensation, än om du köper den för ett lågt pris. Såhär står det i köplagen i alla fall:

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

- http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm
Här gäller kanske, med hänsyn till varans pris, att man kunde räkna med att den inte vore tillförlitlig.

Nu när ni andra ser att lagen själv säger att "befintligt skick" inte existerar (eftersom det finns undantag), kan ni sluta skriva en one-liner med "äsch du sålde den i befintligt skick, be honom dra åt helvete"?

Nu ser du ju själv att köplagen tar upp "befintligt skick" och att det visst existerar, 3:an där som du talar om, kan man verkligen förutsätta specifika omständigheter med en moppe som sålts i.o.m 'befintligt skick'? Den har ju gått sönder när köparen har brukat den? således är det inte säljarens fel eftersom han i sin tur kan hävda att den gick perfekt innan. Det håller aldrig om det nu mot förmodan skulle tas upp i en rättegång. Det är ord mot ord och går inte att komma någon vart.

Som jag tidigare skrev men som du inte tagit hänsyn till, är att folk livnär sig på att lura folk så som jag misstänker i TS fall, därför är jag väldigt skeptisk. Men självklart kan ju även TS ljuga och moppen kanske var i jävligt dåligt skick med värdelös olja i osv som i senare tur gjorde att moppen rasade. Men detta kan ju inte direkt bevisas utan det kommer enbart vara ord mot ord i en rättegång, tyvärr.

Isaksson5 Ungdoms Räser
1 oktober 2012 · 425 Inlägg

Köpte min bil av en äldre man från blocket. Fungerade bra då jag provkörde den. Dagen efter levde den rövare. Inte fan kan jag kräva att få byta tillbaka? Den fungerade då jag provkörde den. Bara att börja laga och vara glad! smile


Du kan ringa upp köparen och säga att han har en skyldighet att kolla efter eventuella fel på mopeden innan köp. Han har godkänt skicket på mopeden. Du har pengar. Han är ägare av en moped.

OUTLAW1
2 oktober 2012 ·

herregud pojk har du inga föräldrar som kan ta upp kampen med surgubben..inte fan ska du som e 15 sitta o ha sådan här samtal med en gubbe på 40 år.

om du nu måste så säg till han.
När du kom och köpte och dessutom startade och provkörde moppen så fanns där inga fel som du klagade på..eller hur?
när du senare nu ska starta moppen så startar den inte..inte fan kan det vara mitt fel?
Du hade undersökningsplikt när du var här och tittade på moppen inna du skrev under papprena och betalade för moppen...för inte fan köpte du en defekt moppe av mig??
Spela också in samtalet så du har på "band" att gubben kommer säga att han tillexempel inte köpte en trasig moppe av dig utan att han faktiskt erkänner att han både provkört och köpt en fungerande moppe av dig..

Vad har han då att säga till om efteråt..Han har kört sönder din moppe och vill inte inse att han kommer få stå för allting självt utan tycker att han kan "hota en lite 15åring" hursomhelst och låta dig ge honom pengarna tillbaka..
GE DIG INTE OCH FRAMFÖRALLT GE HAN INGEN 1000 LAPP ELLER DYLIKT.....
HAN SKA INTE HA NÅGOT!!!

stå på dig och hopas dina föräldrar pratar med mannen ifråga....
Känner du dig det minsta hotad av "gubben" så gör en polisanmälan på han för olaga hot..ta med hela berättelsen för polisen också så dom fattar vilken idiot dom har att göra med.

Constantine
2 oktober 2012 · 679 Inlägg

OUTLAW1 skrev:
herregud pojk har du inga föräldrar som kan ta upp kampen med surgubben..inte fan ska du som e 15 sitta o ha sådan här samtal med en gubbe på 40 år.

om du nu måste så säg till han.
När du kom och köpte och dessutom startade och provkörde moppen så fanns där inga fel som du klagade på..eller hur?
när du senare nu ska starta moppen så startar den inte..inte fan kan det vara mitt fel?
Du hade undersökningsplikt när du var här och tittade på moppen inna du skrev under papprena och betalade för moppen...för inte fan köpte du en defekt moppe av mig??
Spela också in samtalet så du har på "band" att gubben kommer säga att han tillexempel inte köpte en trasig moppe av dig utan att han faktiskt erkänner att han både provkört och köpt en fungerande moppe av dig..

Vad har han då att säga till om efteråt..Han har kört sönder din moppe och vill inte inse att han kommer få stå för allting självt utan tycker att han kan "hota en lite 15åring" hursomhelst och låta dig ge honom pengarna tillbaka..
GE DIG INTE OCH FRAMFÖRALLT GE HAN INGEN 1000 LAPP ELLER DYLIKT.....
HAN SKA INTE HA NÅGOT!!!

stå på dig och hopas dina föräldrar pratar med mannen ifråga....
Känner du dig det minsta hotad av "gubben" så gör en polisanmälan på han för olaga hot..ta med hela berättelsen för polisen också så dom fattar vilken idiot dom har att göra med.

Håller med fullständigt!

OUTLAW1
2 oktober 2012 ·

tror inte TS är så värst ung faktiskt..då man kollar han forumsinlägg så har han både volvo 940 samt gillar att sladda inna snön kommer så jag gissar ju på över 18 iaf..
så skippa du att låta föräldrarna ta i detta oc lös det själv såpass "gammal" e du nog fstän du ger ett sken av något annat när man läser "Jag är en helt oskyldig ungdom som har en 40årig pappa på tråden."

Lyd dock det jag skrev innan...big_smile

MagneticNorth Aktad Medlem
3 oktober 2012 · 301 Inlägg

Vad jag menade var att svensk lag lämnar en viss öppning för en köpare att vända ett köp, men det blir förmodligen omöjligt att realisera.

Men tack vare den öppningen är jag mer noga med köpeavtal.

Problemet är att en arg köpare snabbt googlar fram att han visst har rätt att häva köpet strax innan han ringer säljaren. Man ser det gärna ur den synvinkel som passar sig själv bäst.

Har man då ett avtal där man avtalat bort att: "svensk lag lämnar en viss öppning för en köpare att vända ett köp" så är det lättare att få slut på samtalet utan att få ont i magen och bli osäker.

Priset har stor betydelse, kostar den mindre än andra kan man misstänka att den behöver fixas till och har mer fel än de andra.

Louksor
6 oktober 2012 · 1 915 Inlägg

Moppen är inte längre dina bekymmer, det är den nya ägarens!

När han provkörde och köpte den så fungerade den, att den går sönder efteråt är inget du kan göra åt.
Han kan ju ha tokvarvat motorn osv så den skurit pga det, även om han säger nåt annat.
Och du ska inte ge honom ett öre i ersättning!..

Det enda du skulle kunna erbjuda honom är ett återköp om du känner för att vara snäll. Men då den fungerade när han köpte den för 7000kr, så kan du självklart inte köpa tillbaks en trasig moped till samma pris som du sålde den för när den fungerade.
Så om det nu kostar 5000kr att laga den så får du dra av det på priset och därmed köpa tillbaks mopeden för 2000kr, så du kan lämna in mopeden på lagning så den fungerar igen och sedan sälja den till någon annan.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
sleepyoh
6 oktober 2012 · 1 319 Inlägg

Svara inte när han ringer. Ignorera han totalt. Skulle han komma plinga och på så smäll igen dörren i ansiktet på han och be han studsa. Om han återkommer gör du en polisanmälan om ofredande.

_----------'
jakethesnake
25 oktober 2012 · 59 Inlägg

Om nu mopeden havererar kort efter köpet så talar det för att mopeden vid avtalets ingående de facto var i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till priset på 7 000 kr med fog kunnat räkna med. Varan är troligtvis felaktig, jmf. Köplag 19 § 1 st. samt 3e punkten. Köper man en moped så ska man kunna räkna med att motorn fungerar, även om befintligt skick avtalats som förbehåll.

Om varan anses felaktig måste dock felet vara väsentligt för att hävning ska tillåtas, jmf. 39 §. I det här fallet vet man inte vad felet är, utan endast att det eventuella felet lett till en följdskada på varan, nämligen motorhaveriet. Köparen har rätt till ersättning för den skada skada på varan som felet orsakat, jmf. 40 §. Omständigheterna talar för att köpet ska hävas.

Vid en rättstvist skulle ärendet behandlas som ett småmål (tidigare "förenklat tvistemål). Oavsett vem som vinner så får parterna stå för sina egna rättegångskostnader, utom kostnad för en timmes rådgivning etc., jmf. rättegångsbalken 18 kap. 8a §. Småmål är ingenting som täcks av rättsskyddet i ens hemförsäkring.


För att köparen ska får rätt till hävning i rättsprocess måste han dock kunna visa/styrka:

ATT det är fel på mopeden
ATT felet är väsentligt
ATT felet lett till skadan (haveriet)
ATT felet beror på en omständighet som förelåg vid avtalets ingående


Det kan bli svårt för köparen att styrka sista temat. Även om han kan göra det sannolikt, så är kravet "styrkt". Dessutom krävs några timmars juridiskt biträde och det är kostnader han inte får tillbaka även om han får bifall (vinner).

Senast redigerat av jakethesnake (25 oktober 2012)

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang