3090
Sök

Dupventil och Laddtryck Volvo V40 T4

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej.

Hoppas att jag postar denna rätt, är ny här nämligen.

Jag har precis införskaffat mig en Volvo V40 T4 2003 års modell.

Fråga 1: Är det någon som kan förklara vart turboaggregatet sitter? Samt att om jag inte har helt fel ska det även sitta en dumpventil på denna modell, vart isåfall?

Fråga 2: Visst är det så att man kan öka laddtrycket på turbon genom en justering wastegate? om det nu heter så.

Tacksam för hjälp.

Mvh

7 281 Inlägg
30 oktober 2012
#2
1. Följ grenröret så ser du turbon. Om dumpen sitter på turbon så går det en liten slang till den. Ser väl ut som ett lock.

2. Ja du kan men det brukar inte bli så bra. Chippa bilen om du vill ha mer effekt.


3 860 Inlägg
30 oktober 2012
#3
Som Brains sa så sitter turbon på grenröret, man kan också följa avgaset upp mot motorn så sitter agget där.

Bild på dumpen: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1664318 typ samma turbo.. Lättast att låta den sitta och vill du ha "pysljud" så byter du ut luftfilterboxen mot ett öppet luftfilter i stället, då hörs org dumen därigenom.

Att bara ställa på laddtrycket är som sagt inge vidare, bättre att göra det riktigt och chipa den så får du rätt bränsle/luftblandning och tändningen blir rätt ställd.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#4
spokenratt skrev:
Som Brains sa så sitter turbon på grenröret, man kan också följa avgaset upp mot motorn så sitter agget där.

Bild på dumpen: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1664318 typ samma turbo.. Lättast att låta den sitta och vill du ha "pysljud" så byter du ut luftfilterboxen mot ett öppet luftfilter i stället, då hörs org dumen därigenom.

Att bara ställa på laddtrycket är som sagt inge vidare, bättre att göra det riktigt och chipa den så får du rätt bränsle/luftblandning och tändningen blir rätt ställd.

Tack för bra svar.

tips på billiga men ändå bra öppna luftfilter? har hört en del om biltemas, vissa älskar och vissa hatar. nått speciellt att tänka på?

3 860 Inlägg
30 oktober 2012
#5
jae.. bra o bra..
Körde med JR på min förra.. Funkade bra, men det första gick sönder. Sett ett antal JR som gjort det på samma sätt me så det skaffar jag inte igen.

Just nu har jag ett K&N erkänt märke
Men brorsan kör med AEM dryflow, ett filter man enkelt tvättar i vatten och låter tork sen monterar det igen, inga oljor eller liknande och har väldigt bra filtrerings förmåga ändå

Kolla på http://atechmotor.com/
dom har allt du kan tänkas behöva, både filter o riktigt bra chip! kvalitet kostar wink

Såg att dom hade en egen flik för sina AEM filter.. http://atechmotor.com/universal/inlopp/
Senast redigerat av spokenratt (30 oktober 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#6
spokenratt skrev:
jae.. bra o bra..
Körde med JR på min förra.. Funkade bra, men det första gick sönder. Sett ett antal JR som gjort det på samma sätt me så det skaffar jag inte igen.

Just nu har jag ett K&N erkänt märke
Men brorsan kör med AEM dryflow, ett filter man enkelt tvättar i vatten och låter tork sen monterar det igen, inga oljor eller liknande och har väldigt bra filtrerings förmåga ändå

Kolla på http://atechmotor.com/
dom har allt du kan tänkas behöva, både filter o riktigt bra chip! kvalitet kostar wink

Såg att dom hade en egen flik för sina AEM filter.. http://atechmotor.com/universal/inlopp/

jag vill ju åt "pysljudet" och har hört om BSRs öppna.

http://sv.bsr.se/products/4907040/

Funkar de bra?

236 Inlägg
30 oktober 2012
#7
VIKTIGT!
Använder du en öppen dump kan du tappa tomgången, samt att motorn går lite fett. (luft-/bränsleblandningen blir muppad)
Väljer du att ha ett öppet luftfilter så ska du hålla dig långt ifrån oljefilter, då de kan skada din LMM!

Ett torrt öppet filter är alltså bäst, för båda motorn och pysljudet smile

Power is measured in dB

3 860 Inlägg
30 oktober 2012
#8
ja, de funkar bra.. är JR som tillverkar dom. Men som sagt, dom funkar bra som filter.
Dessa ska man olja in, det gör man med väldigt lite olja! som man sprayar på filtret. Bruksanvisning finns på förp till deras rengöringskit.
Jag körde några år med mitt och det funkade bra.
Har man på för mycket olja finns risken att bilen suger i sig olja och detta hamnar i Lmm och då är riksen stor att den går sönder, enkelt förklarat.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#9
spokenratt skrev:
ja, de funkar bra.. är JR som tillverkar dom. Men som sagt, dom funkar bra som filter.
Dessa ska man olja in, det gör man med väldigt lite olja! som man sprayar på filtret. Bruksanvisning finns på förp till deras rengöringskit.
Jag körde några år med mitt och det funkade bra.
Har man på för mycket olja finns risken att bilen suger i sig olja och detta hamnar i Lmm och då är riksen stor att den går sönder, enkelt förklarat.

Va krångligt allt blev smile

ni som är experter.

länka gärna till en sida med ett sånt luftfilter jag ska ha så jag vet.

tack på förhand

3 860 Inlägg
30 oktober 2012
#10
de första jag länkade till är ett sådant "torrt" filter... det är igentligen vad jag själv skulle skaffat om jag skulla ha tag i nytt filter. AEM dryflow
http://atechmotor.com/universal/inlopp/
Senast redigerat av spokenratt (30 oktober 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

46 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#11
spokenratt skrev:
de första jag länkade till är ett sådant "torrt" filter... det är igentligen vad jag själv skulle skaffat om jag skulla ha tag i nytt filter. AEM dryflow
http://atechmotor.com/universal/inlopp/

ok, så det behövs ingenting annat än de filtret, På BSR fick man ju med någon adapterplatta eller va de hette. behövs kanske inte här. Slangar och dylikt? sitter ju en "låda" idag.

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 oktober 2012
#12
Jag låser denna tråden eftersom du inte sökt själv. Detta är en extremt vanlig fråga och det finns till och med klistrade trådar om det du undrar.

1§ Innan du startar en ny tråd eller skriver ett inlägg.
Sök! Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.

Om X40 motorerna:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

Om pystrim av X40:
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866

Om dumpventiler:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök