4296
Sök

Besiktning innan besiktningstermin!

1 866 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Tja!

Någon som vet om jag kan besiktiga min bil innan min besiktningstermin?
Jag har slutsifra 6, dvs jag ska besiktiga bilen i juni månad o framåt, men kan jag inte besiktiga den typ mars april istället? Bilen är avställd nu över vintern!

ha de!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
30 november 2007
kan kandu väl, men till vilken nytta!?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

514 Inlägg
30 november 2007
Japp du kan lugnt åka in och besikta innan din period. Dock så får du lov att åka in och besikta den igen sen när din period är inne.. smile

old volkswagens never die they just get lower

1 866 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Okej men det e ju det jag vill slippa. Jag vill inte åka in igen när min tid är inne!
Grejen e den att jag ska montera lambo dörrar, och dessa kommer troligt vis inte gå igenom besiktningen. Har för mig de måste vara godkända!?

1 827 Inlägg
30 november 2007
Ja, som sagt. din besiktningsperiod är juni-oktober.

Innan dess är totalt onödigt att åka in.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

198 Inlägg
30 november 2007
Nej de går inte du måste vänta tills din period.
Om du besiktigar innan så får du ändå åka in å besiktiga när perioden är kommen.

1 200 Inlägg
8 juli 2010
Jag vet att tråden är gammal, men det anser jag irrelevant i det här fallet. Frågan är nämligen ännu inte korrekt besvarad.

Min sambo köpte en bil som varit avställd i några år. Utan att fundera på när dess besiktningstermin är fixade vi bilen och besiktade den 29 maj. Först efteråt kom jag att tänka på att slutsiffra 7 innebär besiktningsterminen 1 juli till sista november.

Idag tog jag med bilen till bilprovningen och förklarade hur det låg till. Besiktningsmannen gjorde då vad de kallar en "förenklad besiktning" som i praktiken innebar ett bromstest samt kontroll av strålkastarnas funktion.

Om det har gått mindre än två månader sedan din senast godkända besiktning och det aktuella datumet är inom bilens besiktningstermin kan en förenklad besiktning göras. Det kan vara värt att lägga på minnet om man planerar att köpa en avställd bil.

Musiker
472 Inlägg
29 oktober 2012
Jag vill aktualisera tråden med anledning av att jag köpt en bil hos en bilhandlare som lämnat "trafikgaranti", vilket tydligen innebär att fel som skulle ge underkänd besiktning åtgärdas kostnadsfritt.
Därför vill jag göra en fullständig kontrollbesiktning utanför min besiktningstermin, och frågan är då om detta är möjligt?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Fri fart för ett fritt folk!
14 778 Inlägg
29 oktober 2012
Ras_J skrev:
Jag vill aktualisera tråden med anledning av att jag köpt en bil hos en bilhandlare som lämnat "trafikgaranti", vilket tydligen innebär att fel som skulle ge underkänd besiktning åtgärdas kostnadsfritt.
Därför vill jag göra en fullständig kontrollbesiktning utanför min besiktningstermin, och frågan är då om detta är möjligt?

japp bara att beställa en tid och åka in och bes.
inget krångligare än så

Kör fort så hinner inget hända...

Musiker
472 Inlägg
29 oktober 2012
Gött!
Då har jag trehundra mil på mig! smile

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Bilinspektör
47 Inlägg
30 oktober 2012
Det går bra smile Om du inte vill att felen ska rapporteras säger du till de INNAN att du vill göra en trafiksäkerhetskontroll, vilket är samma som en vanlig besiktning förutom att det inte skickas till transportstyrelsen, utan du får bara protokollet wink

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 440049C301

Bilinspektör

1 537 Inlägg
31 oktober 2012
stuntman skrev:
Det går bra smile Om du inte vill att felen ska rapporteras säger du till de INNAN att du vill göra en trafiksäkerhetskontroll, vilket är samma som en vanlig besiktning förutom att det inte skickas till transportstyrelsen, utan du får bara protokollet wink

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 440049C301

Det här visste jag inte om, tror inte många känner till det.
Tack för grym info!

Fri fart för ett fritt folk!
14 778 Inlägg
31 oktober 2012
man kanske skulle göra en sån där slippa kolla allt själv det tar endå någon timme att gå igenom bilen har 2st bilar som ska in snart men hatar att få onödiga 2:or så jag skulle aldrig chansa och ta några 2or på ett papper som registeras
iallfall inte något man lätt kan se innan bes

Kör fort så hinner inget hända...

1 537 Inlägg
31 oktober 2012
Growe skrev:
man kanske skulle göra en sån där slippa kolla allt själv det tar endå någon timme att gå igenom bilen har 2st bilar som ska in snart men hatar att få onödiga 2:or så jag skulle aldrig chansa och ta några 2or på ett papper som registeras
iallfall inte något man lätt kan se innan bes

Sorry men jag har lite svårt att förstå den här texten...

Sök