[VW Golf 1.6 FSI -04] Oljetryckslampan blinkar 10 sec efter 500m körning

einkaz
2 november 2012 · 4 Inlägg

Vill först och främst framföra att jag är en nybörjare inom bilar och har inte så stor koll när det gäller mekanism etc, så flame:a inte mig alltför mycket roll Köpte en Golf V (1.6 FSI) som hade gått 7000 mil för 2 år sedan. När jag köpte bilen gjordes ett byte av olja och oljefilter, sedan dess har jag använt bilen till stadskörning i Uppsala och 10-15 gånger har jag åkt med bilen till Jönköping. Eftersom jag inte visste att man skulle göra byte av olja och oljefilter efter ca 1500 mil så har jag kört 4000 mil med den (ligger nu på 11300 mil) innan jag gjorde nästa byte (gjordes idag).

Nu till problemet. För ca 2-3 veckor sedan ställde jag in bilen i garaget i Uppsala och inte kört med den tills i onsdags då jag skulle till Stockholm och vidare till Jönköping. Efter ca 500-1000m körning så började en röd oljelampa blinka. Jag stannade, stängde av motorn och läste i handboken, där det stod att det kunde vara något fel på oljetrycket. Kollade snabbt oljestickan och oljan var under minimumnivån, så jag gick till närmsta mack och köpte 1L 50w-30 helsyntetisk olja och hällde i. Startade bilen och det var inga problem överhuvudtaget. Fortsatte köra ända till Stockholm och parkerade den där över natten.

Dagen därpå när jag skulle vidare till Jönköping så hann jag köra 1000m innan lampan började blinka igen, denna gången blinkade den enbart 3 gånger innan den släcktes. "Jaha" tänkte jag då... och fortsatte köra. Körde ända till Jönköping utan att den blinkade. Parkade den snyggt och prydligt på garageuppfarten här hemma. Idag när jag skulle köra iväg för att byta däck så började lampan blinka igen efter drygt 3000-4000m och då började jag bli riktigt nojig i samma stund som den släcktes. Har varit i kontakt med flera verkstäder och frågat om de kunde göra en oljetrycksmätning men alla verkstäder hade fullt upp. Jag förklarade för samtliga att jag inte gjort ett oljebyte sen jag köpte bilen och de rekommenderade varmt att jag skulle göra det, vilket jag också gjorde idag.

Efter att ha felsökt lite på nätet och läst andra inlägg där människor haft liknande problem så har jag snabbt kommit fram till att det kanske finns "kox/koks" i oljesilen som täpper till och att det snabbt kan leda till motorhaveri. Men eftersom jag inte har en konstant blinkade lampa, utan enbart en kort stund efter uppstart (d.v.s. när motorn varit kall) så undrar jag om det eventuellt skulle vara något annat. Kanske att oljefilret som jag hade innan blivit så igentäppt av slaggprodukter, vilket ledde till en oljetryckssänkning/höjning. Jag tänker att jag låter bilen stå ikväll och under natten för att testköra imorgon bitti (när motorn är kall), och om lampan börjar blinka igen så får jag lämna kvar den här i Jönköping och låta familjen köra iväg den/bärga den till en verkstad som får göra en sökning. Men om oljelampan inte skulle blinka imorgon, tror ni det skulle vara säkert att köra den till Uppsala igen? Måste nämligen vara tillbaka där på söndag kväll. I värsta fall tar jag buss/tåg smile

Kan tillägga att motorn inte låter konstigt alls och det är ingen oljeläckage (varken invändingt eller utvändigt). Blev ett långt inlägg. Ursäkta stavfel och liknande.

Senast redigerat av einkaz (2 november 2012)

einkaz
2 november 2012 · 4 Inlägg

Bump. Någon som har någon synpunkt eller åsikter?

engolf
2 november 2012 · 3 235 Inlägg

Vet inte hur varningssystemet på din bil fungerar, men för säkerhets skull inte kör med bilen innan du vet vad som är fel.
det kan du säger vara koks, så du kan ju köpa en flaska med engineflush och sen byta olja efter behandligen, hjälper inte det bör du lämna in den för felsökning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang