Får inte in någon växel, V70 -02

thrinker
29 oktober 2012 · 110 Inlägg

Hej!

Var och handlade idag och sedan på väg hem vid ett rödljus och när jag skulle köra iväg så råkade jag släppa kopplingen lite för hastigt och det resulterade att 1ans växel hoppade ur och nu får jag inte in någon växel. Försöker jag lägga i någon växel så kommer det missljud från motorrummet.

Har någon varit med om något liknande? Vad kan felet vara?

Tack på förhand!

Christofferekstrand
29 oktober 2012 · 178 Inlägg

thrinker skrev:
Hej!

Var och handlade idag och sedan på väg hem vid ett rödljus och när jag skulle köra iväg så råkade jag släppa kopplingen lite för hastigt och det resulterade att 1ans växel hoppade ur och nu får jag inte in någon växel. Försöker jag lägga i någon växel så kommer det missljud från motorrummet.

Har någon varit med om något liknande? Vad kan felet vara?

Tack på förhand!

Går det att få i en växel om du stänger av bilen och lägger i tex 1 och sen startar (Givetvis med kopplingen nertryckt) ?

Love the life you live, live the life you love
JIMMY85
29 oktober 2012 · 100 Inlägg

Kolla så att vajrarna inte hoppat ur sin infästning framför växelspaken under panelen gjorde det på min v70.

http://www.garaget.org/?car=85085

thrinker
29 oktober 2012 · 110 Inlägg

Christofferekstrand skrev:

thrinker skrev:
Hej!

Var och handlade idag och sedan på väg hem vid ett rödljus och när jag skulle köra iväg så råkade jag släppa kopplingen lite för hastigt och det resulterade att 1ans växel hoppade ur och nu får jag inte in någon växel. Försöker jag lägga i någon växel så kommer det missljud från motorrummet.

Har någon varit med om något liknande? Vad kan felet vara?

Tack på förhand!

Går det att få i en växel om du stänger av bilen och lägger i tex 1 och sen startar (Givetvis med kopplingen nertryckt) ?

Nepp, växeln går inte i.


Kolla så att vajrarna inte hoppat ur sin infästning framför växelspaken under panelen gjorde det på min v70.

Ska kolla detta imorgon! Hoppas verkligen det. Är det bara att lossa damasken runt växelspaken eller behöver man lossa en del av instrumentpanelen?

Senast redigerat av thrinker (29 oktober 2012)

F4S4N CAD-konstruktör
29 oktober 2012 · 1 392 Inlägg

thrinker skrev:
Ska kolla detta imorgon! Hoppas verkligen det. Är det bara att lossa damasken runt växelspaken eller behöver man lossa en del av instrumentpanelen?

Lossa pennhållaren och lyft sedan upp plasten runt damasken. Den sitter med clips.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
thrinker
30 oktober 2012 · 110 Inlägg

F4S4N skrev:

thrinker skrev:
Ska kolla detta imorgon! Hoppas verkligen det. Är det bara att lossa damasken runt växelspaken eller behöver man lossa en del av instrumentpanelen?

Lossa pennhållaren och lyft sedan upp plasten runt damasken. Den sitter med clips.

Gjorde det idag och det ser ut som båda vajrarna sitter på sin plats. Rör sig fint när jag rör växelspaken. Håller jag in kopplingen och lägger i en växel sedan släpper lätt på kopplingen så kommer det ett raspande ljud. Tar jag sedan in kopplingen eller lägger växeln i friläge så försvinner ljudet..

Blir att cykla idag :<

thrinker
2 november 2012 · 110 Inlägg

Det var en knut på högra drivaxeln som gått sönder. Åkte till skroten och köpte ny drivaxel. Tog ungefär 1.5 till 2 timmar att byta. Jag hittade felet på parkeringen genom att ha fullt rattutslag och så roterade ena änden av drivaxeln och den andra stod still.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang