5156
Sök

Rasad motor

1 231 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Hej

En vevstake har gått sönder på min evo (se bilder under bilen). Är det någon av er som råkat ut för samma sak och vad gjorde ni åt saken?

Finns ju några alternativ som jag ser det;

1. Sälja bilen som den är.

2. Renovera motorn som rasat (om nu block osv klarat sig hyffsat).

3. Köpa ny orginalmotor.

4. Starta ett projekt och bygga en "värsting" wink

Tar gärna emot tips på vad ni tror är enklast.

Mvh Christian

Mitt projekt: Evo III

Tunnelmaster
348 Inlägg
24 mars 2007
Var det inte du som var i Katrineholm me bilen förra helgen

Var iaf en Svart evo då som inte lät spec frisk.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

1 231 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Jo smile

Men det har inget med detta att göra. Är urtrampningslagret som låter. Nytt sånt jag var inne och hämta när den rasa...

Tunnelmaster
348 Inlägg
24 mars 2007
Aha, var min saab du fick gasa emot lite....

Köp ny motor o trimma mera bara.

Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

1 231 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
MKarlsson skrev:
Aha, var min saab du fick gasa emot lite....

Köp ny motor o trimma mera bara.

Jaha det var du det smile Ja du hängde ju på helt ok ändå wink

Tunnelmaster
348 Inlägg
24 mars 2007
Jo för att vara orginal så blev ja förvånad.
Därför ja reagerade på att den inte var frisk.

1 827 Inlägg
24 mars 2007
Sitter i samma knipa. Jag tänkte byta motor helt enkelt, pallar inte göra en motorrenoverning nu innan sommaren.

Men nu har min bil blivit vandaliserad så det blir inget i sommar i alla fall sad

Jag säger såhär... Om blocket och kolvarna klarat sig så hade jag renoverat. Om bara blocket klarat sig så hade jag också renoverat. Men jag vet ju inte hur mycket staken slagit isönder så när du märker att det börjar bli för mycket att byta så hade jag köpt en ny motor.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Utanlem
895 Inlägg
1 231 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Sitter i samma knipa. Jag tänkte byta motor helt enkelt, pallar inte göra en motorrenoverning nu innan sommaren.

Men nu har min bil blivit vandaliserad så det blir inget i sommar i alla fall sad

Jag säger såhär... Om blocket och kolvarna klarat sig så hade jag renoverat. Om bara blocket klarat sig så hade jag också renoverat. Men jag vet ju inte hur mycket staken slagit isönder så när du märker att det börjar bli för mycket att byta så hade jag köpt en ny motor.

aa det är ignet vidare du sad

Jo är ju det som är svårt att veta innan man rivit isär. Är det bara repor i blocket går det ju att bora. Men behövs nya kolvar, stakar, axel osv. Så även om man renoverar är det frågan hur mycket billigare det blir än att hitta en ny motor. Sen jobbet såklart.. byta motor är ju snart gjort jämfört med totalrenovering.

1 827 Inlägg
24 mars 2007
Precis som du säger...

En ny motor inkl frakt från England går lös på lite under 10k (sjukt billig motor, jag vet) så för mig var det ett lätt val. Bara 6 kolvar i första ÖD går loss på nästan 8k. Så inkl borrning och allt annat man behöver för en renovering så är det värt att bara köpa ny.

Men vad kostar en beg EVOmotor?

PS. En bra fördel att renovera är att man kan satsa på smidda kolvar mm, och att motorn blir "ny".

Mvh/Marcus

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 mars 2007
Inte renovera iaf, staken så jävligt "vältuggad" ut, kostar ny snurra 10K så måste det vara bästa alternativet...

Maizer
24 mars 2007
10k? Det låter ju väldigt billigt, är det fabriksny alltså?

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
24 mars 2007
tycker du ska satsa på att göra en värsting , alltid roligt med sådana projekt smile

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

1 827 Inlägg
24 mars 2007
Maizer skrev:
10k? Det låter ju väldigt billigt, är det fabriksny alltså?

Jag har som sagt ingen koll på en EVOmotor, utan det var en RB20DET till min bil.

Och nej. detta är en motor plockad ur en halfcut. Tror inte ens du får en ny Ford Fiesta 1.1 motor för det priset. big_smile

Mvh/Marcus

1 231 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Om någon har en evo3 motor för 10k slår jag till direkt kan jag säga. Hade räknat med det dubbla iaf. Men eftersom det inte direkt kryllar av lösa motorer är det svårt att få en prisbild.

Sen satsa gärnet är ju givetvis kul. Men då blir det minst ett årsprojekt. Har inte bestämt mig vad jag vill göra än riktigt..

1 827 Inlägg
25 mars 2007
Har du koll på alla kontinenter? Till min bil finns absolut ingenting här hemma, utan jag måste ta allt från england eller liknande... Sök där så kanske du får tag på en motor?

Mvh/Marcus

1 231 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Har du koll på alla kontinenter? Till min bil finns absolut ingenting här hemma, utan jag måste ta allt från england eller liknande... Sök där så kanske du får tag på en motor?

Jo det är samma sak här. Har hittat en del i england. Har du några tips på sidor?

1 827 Inlägg
25 mars 2007
Nej, bara till skyline tyvärr...

Ebay hade lite för mig att bita i, men mer än så vet jag inte.

Mvh/Marcus

Sök