2761
Sök

Bil? Övertala? För tidigt? =P

682 Inlägg
29 november 2012
Självklart ska du kunna ha en bil! Jag själv hade INGET som helst intresse för bilar eller körkort när jag var 17, sen i Oktober-November så köpte jag mig en gammal 740 -88 att övningsköra i samt pula lite med. Intresset blev större och större, och här står jag idag. smile

Visst, man har inte råd med ALLT, men du får prioritera det viktiga! Oljebyten är viktigare än Stance t.ex. Servar du den väl så slipper du lägga ut pengar på reparation senare. Laga rost behöver inte vara svårt, men att få det snyggt och hålla kräver lite efterforskning.

JDMister.2
295 Inlägg
29 november 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Självklart ska du kunna ha en bil! Jag själv hade INGET som helst intresse för bilar eller körkort när jag var 17, sen i Oktober-November så köpte jag mig en gammal 740 -88 att övningsköra i samt pula lite med. Intresset blev större och större, och här står jag idag. smile

Visst, man har inte råd med ALLT, men du får prioritera det viktiga! Oljebyten är viktigare än Stance t.ex. Servar du den väl så slipper du lägga ut pengar på reparation senare. Laga rost behöver inte vara svårt, men att få det snyggt och hålla kräver lite efterforskning.

Ska förmodligen åka och kolla på en Golf III i helgen! Tog emot lite att det inte va en 2a men 3a duger de med smile
Tror han gav med sig när jag pratade om att jag kan få mycket mek-kunskaper om jag har en bil jag kan skruva i.

Jag sa nått i stilen med:
"Jag kanske inte har råd att göra allt som jag vill göra på bilen och jag måste inte skruva i den. Men jag vill, både för att lära mig om bilar och få lite mer förståelse för hur bilen fungerar och vart allt sitter. Jag kommer få kunskapen jag behöver för att kunna meka om något går sönder osv."

Hoppas det går för sig, då kanske man strax har en Golf på gården smile

Ride with style,
Low and slow.

Avstängd
1 714 Inlägg
30 november 2012
Ja Golf Mk3 borde funka fint för dig.

Passa dig för att köpa en Mk2 16v när du är novis på bilar,
det styrsystemet med mekanisk insprutning måste man veta vad man håller på med,
min farsa har varit bilmekaniker hela livet och förstår sig fortfarande inte helt på CIS-E.

Om din far jobbade på VAG på 80-talet så borde det vara lugnt dock, om han känner för att hjälpa till.

JDMister.2
295 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
Emilius skrev:
Ja Golf Mk3 borde funka fint för dig.

Passa dig för att köpa en Mk2 16v när du är novis på bilar,
det styrsystemet med mekanisk insprutning måste man veta vad man håller på med,
min farsa har varit bilmekaniker hela livet och förstår sig fortfarande inte helt på CIS-E.

Om din far jobbade på VAG på 80-talet så borde det vara lugnt dock, om han känner för att hjälpa till.

Meka bilen tänker han inte hjälpa till med XD så en 3a låter bra smile

Ride with style,
Low and slow.

618 Inlägg
30 november 2012
P-K skrev:
Rquired skrev:
Ett tips är att du inte bör räkna med att tjäna en krona på någon bil utan det är nästan alltid förlustaffärer.

Där måste jag faktiskt säga imot lite faktiskt. känner en hel del i våran ålder som har tjänat pengar på bilar. inga stora summor men det är en månadslön för oss wink

just nu så håller en klasskompis på med en 740 han fick av en gammal gubbe hans farfar kände då den var på väg till skroten.

Bara föra att din kompis fick en bil, kan du inte generalisera att du tjänar pengar på bilar.
Om din kompis hade köpt bilen, hur mycket hade han gått plus då?

Du kan tyvärr inte säga emot att man generellt sett förlorar på en bil, så är det bara..

682 Inlägg
30 november 2012
Kollan skrev:
P-K skrev:
Rquired skrev:
Ett tips är att du inte bör räkna med att tjäna en krona på någon bil utan det är nästan alltid förlustaffärer.

Där måste jag faktiskt säga imot lite faktiskt. känner en hel del i våran ålder som har tjänat pengar på bilar. inga stora summor men det är en månadslön för oss wink

just nu så håller en klasskompis på med en 740 han fick av en gammal gubbe hans farfar kände då den var på väg till skroten.

Bara föra att din kompis fick en bil, kan du inte generalisera att du tjänar pengar på bilar.

Du kan tyvärr inte säga emot att man generellt sett förlorar på en bil, så är det bara..

investerar*

618 Inlägg
30 november 2012
DanneSundin skrev:
Kollan skrev:
P-K skrev:

investerar*

Så kan man också se det. wink

Pim_Pim
30 november 2012
De flesta säger jämt att ett bilköp blir en förlust, det är dock något som jag aldrig har märkt.
Har aldrig gått back på en bil, visserligen så har det alltid handlat om billiga bilar. (max 20k).

Men jag förstår om man köper en ny bil, då är det ju självklart.

875 Inlägg
30 november 2012
Bara kul att ha första bilen lite tidigare...hade min första när jag var 17. Var ju inte så kul när man typ inte fick köra själv i den men roligt tidsdödare när man höll på att sätta in ljud i den;)

Sök