Byts alltid kamrem vid vattenpumpsbyte

Nidde46
30 november 2012 · 16 Inlägg

Hej!
Bytte för en månad sedan in vår bil när vi köpt en ny. Ett fel för ett halvår sedan visade sig vara en trasig vattenpump, vi lämnade in bilen påp reparation och fick vattenpumpen utbytt och betalade ca 3000:- för detta.

So far so good.

När vi bytte in bilen så uppmärksammades detta då bilförsäljaren frågade om vi bytt kamrem, bilen hade gått ca 18 000 mil och inte bytt kamrem sedan 9 000. BIlförsäljaren uppmärksammade missljud från en sladdrande kamrem.

Bilförsäljaren tyckte detta var mycket märkligt då han påstod att man ALLTID byter kamrem när man byter vattenpump, då man ändå plockar av kamremmen när man sätter in den nya pumpen.

SÅ - har vi råkat ut för en klåparmekaniker som plockat av kamremmen och endast slängt på den igen utan att justera den, eller har vi fått ett "gratis" kamremmsbyte vid byte av vattenpumpen?

Egentligen borde vi ju inte bry oss men eftersom det är en mekaniker som vi funderar på att använda igen kan det ju vara bra att veta.

Tack!

Senast redigerat av Nidde46 (30 november 2012)

Janneutanb
30 november 2012 · 7 271 Inlägg

Sitter vattenpumpen kopplad till kamremmen då? Väldigt många bilar som har den driven av en vanlig drivrem bara.

Vad är det för bil?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 november 2012 · 2 972 Inlägg

Och även om vattenpumpen drivs av kamremmen så är det inte säkert att de byter remmen för det. Ser den ok ut och kunden inte bett om det så blir det ju billigare utan byte. Men man kan ju tycka att en seriös mekare föreslår bytet eller iaf frågar kunden vad han tycker.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
KHRacing
30 november 2012 ·

Missljud från sladdrande kamrem ? -  har jag aldrig någonsin hört talas om.

BudgetDunkaren Osponsrad
30 november 2012 · 1 631 Inlägg

KHRacing skrev:
Missljud från sladdrande kamrem ? -  har jag aldrig någonsin hört talas om.

Nej inte jag heller !

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
KHRacing
30 november 2012 ·

BudgetDunkaren skrev:

KHRacing skrev:
Missljud från sladdrande kamrem ? -  har jag aldrig någonsin hört talas om.

Nej inte jag heller !

Det "låter" som ett dåligt argument från köparen liksom.

sladdrande kamrem (om den nu sladdrar så mkt är lika med en hoppande kamrem vilket i sin tur är lika med motorras :-)

BudgetDunkaren Osponsrad
30 november 2012 · 1 631 Inlägg

Hade det varit kedja så visst men inte av vanlig rem. Han kan möjligtvis inte ha hört en dåligt spänd fläktrem/generatorrem ? Min va slapp på min gamle voilvo men det va bara att spänna smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
RGH
1 december 2012 · 134 Inlägg

Är det inte bättre att fråga mekanikern? En för löst spänd rem kan börja "fladdra" och slå mot kamremskåpor och detta kan ge oljud. Mvh

BMW 318iS "T" (1990)
KHRacing
1 december 2012 ·

M-Levin skrev:
Är det inte bättre att fråga mekanikern? En för löst spänd rem kan börja "fladdra" och slå mot kamremskåpor och detta kan ge oljud. Mvh

Den fladdrar inte i 9 0 0 0 ml liksom, var min tanke

RGH
1 december 2012 · 134 Inlägg

KHRacing skrev:

M-Levin skrev:
Är det inte bättre att fråga mekanikern? En för löst spänd rem kan börja "fladdra" och slå mot kamremskåpor och detta kan ge oljud. Mvh

Den fladdrar inte i 9 0 0 0 ml liksom, var min tanke

Jag vet bara vad jag har sett, har varit med om att remmar varit så pass lösa att det låtit illa, men utan att den kuggat över. Sen får du tro vad du vill:)

BMW 318iS "T" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang