5009
Sök

Vilket vakum kräver en dumpventil? och lite funderingar kring dieselpums justeringar.

5 156 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
Hej!
Jag ska till och bygga turbo på min gamla merca diesel och har lite funderingar kring och montera dumpventil bara för att jävlas och för de troligen kan fylla den funktion den är avsedd för.

Motorn i bilen är en 250D -93

Innan ni säger att det inte behövs och att dieslar inte har gasspjäll så kan ja tala om att jag HAR EGR vilket medför att i mitt insug så sitter det spjäll som sköts av gasreglaget till dieselpumpen vilket gör att jag vid tex gassläpp har ca 0,3-0,5 bar undertick i insuget beroende på varv osv. EGR ventilen är urkopplad då den ändå inte funkar.

Så räcker detta undertyck  till att kunna öppna en dump?
Efterssom jag även har undertryck på tomgång finns det ju risk att dumpen kommer vara lite öppen även då med det är inget som har betydelse då ja ändå inte har någol LLM.

Sen undrar ja om någon har k0oll på hur man ställer pumpen på dessa motorer då ja har den nyare pumpen med el höjning av tomgången och en magnetventil där locket som täcker justerskruvarna normalt sitter.
MVH joakim

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 917 Inlägg
10 december 2012
Ingen aning hur mycket undertryck man måste ha för att öppna en dumpventil, beror väl på hur hård fjäder du har i dumpventilen. En dumpventil öppnas ju av att undertrycket i insuget suger på ovansidan av kolven och övertrycket i tryckröret trycker på undersidan av kolven och då åker kolven upp och övertrycket "skjuts" ut.

Vakuum till dumpventil ska tas efter spjället i insuget (före spjället är det ju inget vakuum utan där är det atmosfärstryck).

Sen resten har jag ingen som helst koll på för jag har aldrig pillat med dieselpumpar och sånt. Det enda dieslarna jag skruvat i var arbetsbilar på sommarjobbet och det enda jag gjorde på dem motorerna var att byta olja och filter (eller jag rengjorde en IC på en av bilarna också för det hade samlats olja i den så bilen lämnade oljefläckar överallt).

3 466 Inlägg
10 december 2012
Man har inte dumpventil på en turbodiesel.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

5 156 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
simlar skrev:
Ingen aning hur mycket undertryck man måste ha för att öppna en dumpventil, beror väl på hur hård fjäder du har i dumpventilen. En dumpventil öppnas ju av att undertrycket i insuget suger på ovansidan av kolven och övertrycket i tryckröret trycker på undersidan av kolven och då åker kolven upp och övertrycket "skjuts" ut.

Vakuum till dumpventil ska tas efter spjället i insuget (före spjället är det ju inget vakuum utan där är det atmosfärstryck).

Sen resten har jag ingen som helst koll på för jag har aldrig pillat med dieselpumpar och sånt. Det enda dieslarna jag skruvat i var arbetsbilar på sommarjobbet och det enda jag gjorde på dem motorerna var att byta olja och filter (eller jag rengjorde en IC på en av bilarna också för det hade samlats olja i den så bilen lämnade oljefläckar överallt).

Det har du rätt i. Vet att dom är fjäderbelastade och fjädern justeas efter vilket ladd man har antar jag. Frågan är ju om undertrycket räcker för att öppna dumpen bara. Annars får ja prova å sätta på en när turbon sitter på plats. Antar att de finns risk för att de kommer behövas en dump med tanke på att ja har just ett spjäll.
I värsta fall får ja låsa spjället i öppet läge :-) fast man vill ju retas lite å sen är ja nyfiken på å se om det funkar:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 december 2012
Avlastningsventiler är öppna så länge fjädern tillsammans med insugstrycket tillför mindre kraft mot tätningsytan än laddtrycket gör på kolven.
Har du samma tryck på båda sidor om spjället kommer du även att ha samma tryck på båda sidor om kolven, dvs fjädern håller den stängd.

Har du spjället stängt, t.ex på tomgång/motorbroms så kommer du få ett vakuum på insugssidan av kolven. Detta vakuum påverkar kolven åt samma riktning som laddtrycket gör. Är det vakuumet starkare än fjäderns kraft kommer avlastningsventilen stå öppen även på tomgång. Detta bestämmer fjäderns minsta hårdhet.

Med en avlastningsventil justerad till att öppna ca 0.7 bar över över atmosfärstryck utan tryckstyrningen inkopplad så kommer den avlasta vid ett laddtryck på 0.2 bar över atmosfärstryck förutsatt att insugstrycket sjunker ner till dina angivna 0.5-0.6 bar under atmosfärstryck direkt när man släpper gasen?

Sök