6966
Sök

Bygga eget bilsläp...

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
hej jag tog BE kortet precis, ( HURRA ), och har börjat kika runt på diverse släpvagnar för biltransport bland annat..
( min personliga bil kan dra 2000kg enligt reg beviset .. )

och alla skapliga släp kostar si sådär 15-20 000kr

och då kommer frågan .., hur svårt är det att bygga eget ..?

2 axlar ( bromsade ) 1 -2000kr st ?
metall 3-4000kr ?
trä ( botten ) 1000 kr ?
belysning , osv  1000kr ?

total ca 10 000kr?

och så kommer det kosta dubbelt så mycket som man tror så 10 000 * 2 = 20 000kr,
och då får man en släp som är EXAKT som man vill..,

( hållfasthetsberäkningar och specialbesiktning osv har jag inte tagit med i beräkningarna då jag har inte hittat något prisförslag.. , hjälp? )

har någon gjort detta , och kan ge några råd och ideer , är detta ens möjligt , lagligt osv ?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

KHRacing
11 december 2012
Axlar 3-7000 st för godkända axlar

glöm inte registreringsavgiften & SFRO kontrollen

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
11 december 2012
Varför inte bara köpa ett riktigt släp direkt typ:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Fage … =9&w=3

Fördelar?
Lättare samt så får du ett galvaniserat släp direkt som aldrig aldrig aldrig någonsin kommer att rosta sönder, kvittar hur mycket du använder det eller sänker det till havets botten.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 231 Inlägg
11 december 2012
Thunderbird88 skrev:
Varför inte bara köpa ett riktigt släp direkt typ:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Fage … =9&w=3

Fördelar?
Lättare samt så får du ett galvaniserat släp direkt som aldrig aldrig aldrig någonsin kommer att rosta sönder, kvittar hur mycket du använder det eller sänker det till havets botten.

får man bara lasta 890kg på den? :o man vill ju kunna köra en bil och inte bara en gokart wink
Senast redigerat av Zzoink (11 december 2012)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
11 december 2012
Haha, oj det kikade jag aldrig tongue Ja man brukar ju faktiskt vela få lasta åtminstånde en bil på den tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
11 december 2012
Thunderbird88 skrev:
Haha, oj det kikade jag aldrig tongue Ja man brukar ju faktiskt vela få lasta åtminstånde en bil på den tongue

Totalvikten är bara 1300kg på den, så med 890 kg lastat får du ändå dra den med väldigt många bilar och B-kort. Det är fördelen. Nackdelen är att väldigt få bilar väger under 890 kg, men en tom kaross som ska till lack eller en lättad folkracebil eller en super 7 till bana funkar säkert.
För TS är den nog inget o ha, men det finns ju "BE-kärror" som passar TS i samma prisområde, så tipset var ju bra rent generellt..

/Mattias

672 Inlägg
11 december 2012
kan inget om vikter och dylikt (alltså vad du vill ha för kapaciteter) men väldigt populärt att bygga på gamla husvagnschassien, kanske en boggie husvagn har allt du behöver o då har du ju lite "gratis"

"Väx inte upp! det är en fälla"

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
Power-krille skrev:
kan inget om vikter och dylikt (alltså vad du vill ha för kapaciteter) men väldigt populärt att bygga på gamla husvagnschassien, kanske en boggie husvagn har allt du behöver o då har du ju lite "gratis"

ja jag har faktiskt kikat en del på det.., och husvagn eller annat släp-"ram" är väldigt intressant faktiskt..,

jag har inte ett hum om husvagnsvikterna , men om man letar rätt på en rätt så ordentlig gammel husvagn ( boggi osv ) så väger jo husbiten en hel del.., och river man den och håller kvar ramen så blir det jo väl att allt man monterar på ramen ( som inte påverkar ramen ) räknas tekniskt sätt som last..

vikterna så bollar jag runt trakten tjänstevikt 500-800kg, och maxlast 1500++kg..
( vill gärna dra runt en skaplig bil , med min bil 2000kg på be kortet , men släpet ska också kunna användas utan problem TILL full kapacitet av andra större dragfordon )

då min bil är inte direkt en 100% dragfordon så vill inte att släpet ska vara totalt anpassad till min nuvarande bil..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Sök