Vilken försäkring för en 18 åring?

JoelPersson
16 december 2012 · 8 Inlägg

Hej nu är det tid att börja köra med mammas bil, men vad ska jag ha för försäkring på den för att det ska täckas om det skulle hända något med bilen när jag kör? är 18 år gammal, och det är en Ford Fiesta, 1,3l motor, tycker ni att jag ska ha hel eller halv försäkring? Och var ska jag täckna den.

Bilen ska stå på min mamma för att undvika dom överdrivet dyra kostnaderna...

Hamilton
16 december 2012 · 8 873 Inlägg

Du frågar efter en försäkring för en 18 åring men i samma mening skriver du att bilen ska stå på mamma?
Är hon verklgen bara 18år din mamma?
Ringa runt till dom olika bolagen för att få en uppfattning om vad det kan kosta är det bästa rådet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 december 2012 · 1 917 Inlägg

Jag har själv barn/ungdomar i din ålder. Flera bolag har sagt till mig att fast mina barn själva köpt bilen så är det helt okej att bilen står på mig eller min hustru så länge barnen bor hemma eftersom försäkringspremien är chockerande hög för ungdomar under 25 år roll ...

Du/ni måste ringa runt till olika bolag för att kolla hur de hanterar förare under 25 år, och/eller hur man hanterar premien vid övningskörning. De flesta bolag verkar ha oförändrad premie, men kompenserar detta genom högre självrisk i fall mina barn sitter vid ratten om olyckan är framme hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
JoelPersson
17 december 2012 · 8 Inlägg

Hamilton skrev:
Du frågar efter en försäkring för en 18 åring men i samma mening skriver du att bilen ska stå på mamma?
Är hon verklgen bara 18år din mamma?
Ringa runt till dom olika bolagen för att få en uppfattning om vad det kan kosta är det bästa rådet.

Mvh
Hamilton

Ja du verkar inte förstå hur jag menar, MIN mamma (50 år) äger bilen, JAG 18 år kör den.

Måste jag ha en speciell försäkring som täcker om det skulle ske något när JAG kör bilen.

Hamilton
17 december 2012 · 8 873 Inlägg

JoelPersson skrev:

Hamilton skrev:
Du frågar efter en försäkring för en 18 åring men i samma mening skriver du att bilen ska stå på mamma?
Är hon verklgen bara 18år din mamma?
Ringa runt till dom olika bolagen för att få en uppfattning om vad det kan kosta är det bästa rådet.

Mvh
Hamilton

Ja du verkar inte förstå hur jag menar, MIN mamma (50 år) äger bilen, JAG 18 år kör den.

Måste jag ha en speciell försäkring som täcker om det skulle ske något när JAG kör bilen.

Nej du behöver inte ha någon försäkring, det räcker att bilägaren har det.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Bebben Legitimerad besserwisser
17 december 2012 · 921 Inlägg

Försäkringsbolagen brukar säga att om det uppskattade värdet på bilen är under 40 000kr så räcker det med halvförsäkring, över 40 000 = helförsäkring.

Detta rådet har jag fått när jag själv ringt runt till olika försäkringsbolag när jag skulle försäkra mina fordon. Du kan även gå in på compricer.se och kolla genom att fylla i några uppgifter, då på den som äger bilen dvs. din mamma.

Thullen
17 december 2012 · 1 653 Inlägg

Bebben skrev:
Försäkringsbolagen brukar säga att om det uppskattade värdet på bilen är under 40 000kr så räcker det med halvförsäkring, över 40 000 = helförsäkring.

Detta rådet har jag fått när jag själv ringt runt till olika försäkringsbolag när jag skulle försäkra mina fordon. Du kan även gå in på compricer.se och kolla genom att fylla i några uppgifter, då på den som äger bilen dvs. din mamma.

Det där beror väl väldigt mycket på ägarens ekonomiska situaton, har man råd att bli av med 40.000 om man kör i diket så fine.
Men har man inte det skulle jag rekommendera helförsäkring iallafall ner till ett värde av 20.000.
Under det kan ibland premien äta upp värdet, men även där beror det helt på vem försäkringen står på, då någon får ge en hundring extra för helförsäkringen medans en annan får ge en tusenlapp för samma bil..

till trådskaparen, det enda du behöver göra är att du ber din mor kolla med försäkringsbolaget om de har några särskillda regler för förare under 25, det brukar inte göra någon skillnad mer än att om du klantar dig så får du en högre självrisk vid olycka än vad din mor skulle ha. brukar handla om 1-3000 kr...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang