Torkare gå ej tillbaks SAAB 9-5

antlina
26 maj 2011 · 4 Inlägg

Torkarna på min saab 95 2005 går ej tillbaks till utgångsläget när man stänger av dom, dom stannar mitt på rutan och kör man intervallen så stannar dom på lite olika ställen. Är det torkar motorn som har pajat eller sitter det någon automatik utanför den som ser till att dom går tillbaks till samma läge jämt och om det är motorn så undrar jag om det är lätt att komma åt den?

Anders

Senast redigerat av antlina (26 maj 2011)

andreas1
26 maj 2011 · 1 020 Inlägg

låter som relä som håller på o tacka för sig

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
antlina
27 maj 2011 · 4 Inlägg

Tackar för svaret. Jag börjar med att byta relä kan inte vara alltför dyrt antar jag smile

/Anders

Senast redigerat av antlina (27 maj 2011)

antlina
27 maj 2011 · 4 Inlägg

Någon som vet var reläet sitter?
Jag antar att det kan vara motorn också för det borde sitta någon mekanism där som håller reda på läget. Eller vad säger ni?

/Anders

Senast redigerat av antlina (27 maj 2011)

djkim
8 augusti 2011 · 7 Inlägg

hur går det jag har samma fel på min vart sitter torkar relä? eller är det bara att byta torkamotor?

RD_87 Skrotsamlare
9 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Jag är inte säker på hur det ser ut i Saabs torkarmotor men i äldre konstruktioner så sitter det ett kontaktbleck i mässing i torkarmotorn. Denna funkar som lägesbrytare och ger motorn ström tills torkarna nått "parkering", detta brukar förintas tillslut. Men jag vet inte om denna lösning gick i graven på 80-talet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Ettehag
18 december 2012 · 102 Inlägg

Lyfter tråden här då jag har samma problem. Reläet sitter i motorrummet, bytte det och fortfarande samma problem, torkarmotorn fungerar felfritt i övrigt utom på intervall då det hoppar fram kanske 15cm åt gången, jag hör att reläet klickar, men intervalltiden verkar vara för kort, någon som har någon vild gissning innan man börjar slita ut torkarmotorn. Hörde dock att det eventuellt skulle finnas en givare på motorn som kunde styra det där?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang