Gröna spridare

Desa
10 december 2012 · 11 Inlägg

Tjena! Jag har en fråga angående gröna spridare. Har en reservdels bil ståendes här hemma som det sitter gröna spridare i, vilket jag då tänkte flytta över till min vanliga bil.(Båda är Volvo 240 med b230f motor i)  Och nu till min fråga. Är det så att jag bara kan flytta över spridarna till den andra bilen eller är det så att jag måste byta massa styrningar och sånt för att få någon nytta av dem? och krävs det andra komponenter för att få någon kraft ur dem? Tack på för hand// Desa

johnpokemon
11 december 2012 · 65 Inlägg

de e bara att flytta över.
spridarmotstånd kan behövas om de inte sitter redan.

Desa
11 december 2012 · 11 Inlägg

Okej så bra tack! smile men så jag får bättre kraft med dem än med original spridarna?

Echonator Köpingsbo i exil
11 december 2012 · 507 Inlägg

Desa skrev:
Okej så bra tack! smile men så jag får bättre kraft med dem än med original spridarna?

Varför skulle du få ut mer effekt med större spridare? Du sätter ju på större spridare för att kunna pytsa in mer sås per tidsenhet men då behöver du också kunna pytsa in mer lyft....annars blir det bara surt surt surt....

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Desa
11 december 2012 · 11 Inlägg

Okej tack! Jag e en stor gröngöling på detta området, har nyss fyllt 18 och skaffat bil.
men så om jag ska ha in mer luft så måste jag skaffa en turbo? eller finns det något billigare än turbo?

Echonator Köpingsbo i exil
11 december 2012 · 507 Inlägg

En turbo gör allt så lätt, men på en sugmotor får man se till att motorn kan andas bra innan man justerar in bränsle och tändning. Tänk på att både bra inflöde som utflöde är viktigt.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Desa
11 december 2012 · 11 Inlägg

Okej så ett större avgassystem skull också behövas då? även om man nu skulle slänga dit en volvo original turbo?
eller den turbon kanske är för liten?

Echonator Köpingsbo i exil
11 december 2012 · 507 Inlägg

Desa skrev:
Okej så ett större avgassystem skull också behövas då? även om man nu skulle slänga dit en volvo original turbo?
eller den turbon kanske är för liten?

Visst ett grövre avgas gör väl sin del, men du kommer behöva ta upp insugskanaler, vassare kammar osv. Det handlar om att bygga bort flaskhalsar. Spridarna kommer garanterat inte vara begränsningen....

Nej du kan inte bara smälla på en turbo, du kommer få alldeles för högt komp!

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
simlar
11 december 2012 · 5 534 Inlägg

Antingen så stoppar du i större spridare, tankar e85, ökar på förtändningen till runt 20° (om det går att justera tändningen på din bil)

Eller så stoppar du i turbo, intercooler och minst 2,5" avgas. En Volvo-originalturbo räcker till runt 200hk.

Men du kan ju också ta det bästa från båda världar, dvs E85 och turbo smile (behöver inte kompsänka på E85 och man har intercooler och laddar som max 1bar) Men då räcker inte grön-toppspridare till 200hk utan då behöver man gröna R-spridare på 465cc för att kunna hälla i tillräckligt med E85.

Men se till så bilen inte går för snålt om du gör något av dessa, inte kul om du kör för snålt och rasar motorn.
Och ladda inte på hur mycket laddtryck som helst om du kör turbo, speciellt inte om du har den klenare B230in mellan -84 till -88/89 (osäker på om det var -88 eller -89 b230in fick grövre lager igen).

E85 behöver 30-40% mer bränsle än på Bensin (detta för att etanolen redan innehåller en syremolekyl så man måste kompensera för detta genom att stoppa in lite mera soppa).

Senast redigerat av simlar (11 december 2012)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
turbodeath
11 december 2012 · 2 452 Inlägg

vilka gröna spridare tänker du på nu är det dom som heter 968 på slutet så tror jag inte det blir så bra på en bil som inte ens har turbo är en hel del o göra...dels ska du få soppa samnt så måste man kompensera luft med till spridarna med...

döden kommer tillbaka
Desa
11 december 2012 · 11 Inlägg

Okej jag hade inte tänk mig mer än ca 150 hk i bilen. Inte än iaf.
och jag vill fortsätta köra på bensin.
Dessa bilarna är ifrån 1990.
Men så en volvo original turbo ger mer än 200 hk?

Desa
11 december 2012 · 11 Inlägg

Jag vet inte vad dem heter hmm
Dem sitter på insuget fortfarande. Men kan man se vad dem heter även fast dem sitter där? eller måste jag plocka bort dem?

simlar
11 december 2012 · 5 534 Inlägg

Desa skrev:
Okej jag hade inte tänk mig mer än ca 150 hk i bilen. Inte än iaf.
och jag vill fortsätta köra på bensin.
Dessa bilarna är ifrån 1990.
Men så en volvo original turbo ger mer än 200 hk?

Det går att ta ut ca 200hk med en originalturbo i fräscht skick sedan blir mottrycket i avgashuset större än övertrycket i motorn och då tar det stopp.

Ja turbo och spridare från en 940 LTT (134hk, 0,3bar laddtryck) och så t.ex en VX-kam så är du nog uppe i 150hk med sugkomp. 0,3bar ska det då gå att ladda på sugkomp och om du även stoppar på en intercooler ska det då inte vara det minsta lilla risk för spikning.

Vid låga laddtryck stämmer det med ungefär:
effekt i motorn * (atmosfärstryck + övertryck)
dvs
116hk * (1bar+0,3bar) = 116 * 1,3 = 150,8hk vid 0,3bar laddtryck med original B230F så t.ex VX-kam på det så borde du garanterat ha 150hk i motorn.

Senast redigerat av simlar (11 december 2012)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Desa
11 december 2012 · 11 Inlägg

Okej tack så mycket! Juste det är så att den andra motorn i reservdels bilen satt i en 940 med turbo innan sa den förra ägaren men båda motorerna är ifrån 1990. Men han tog väck turbon bara för att den gick sönder och han ville inte sätta dit någon ny.
Men tack så mycket nu ska jag nog kunna fixa detta tror jag smile

albinberg
31 december 2012 · 107 Inlägg

Ska du sätta på Gröna spridare då är dom LÅG ohm.
Ditt el system är på HÖG ohm. så kör du utan ditt spridar motståndet så kommer du bränna spridarna + styrenheten! så sätt på det med, hur man kopplar in det är ganska simpelt förmodligen. ska själv göra detta på min bil med! smile

Volvo v70 2,4T "IRIDIUM Edition" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang