3463
Sök

Mest värd, 9000 Aero eller 900 T16?

53 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
Hej

Jag är en Saabentusiast och jag har ägt 8 olika Saabar genom åren. Det har varit blandade bilar men bara modell 900 eller 9000.eftersom jag inte är helt ung längre har fokus till viss del ändrats (läs sambo) och då jag inte har ett stort hus med en lada där jag kan samla på en massa olika Saabar så tänkte jag att det kanske vore dax att sälja en av dem. Men eftersom jag är så fäst vid dem båda så vet jag inte vilken. Kanske ni på forumet kan hjälpa mig? Vilken är värd mest nu, vilken kommer att bli mest värd i framtiden, vilken är mest kult och vilken, tycker ni, är roligast att köra? Den ena bilen är en Saab 9000 Aero 1991 och den andra är en Saab 900 T16 från 1985. Båda bilarna finns på min sida här på garaget. 900 är i bättre skick än 9000.
Så sätt igång och börja kommentera om vilken ni tycker att jag ska behålla och vilken jag ska sälja! :-)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
7 januari 2013
sälj ingen bil! avställ 900 till sommarbil o ha 9000 som bruksbil.Anledningen är att det är lättare (tror jag) att hitta delar till 9000. Har du bilen avställd i en garageplats betalar du bara garaget & en avgift på 65kr/år hos transportstyrelsen.Så har jag den blåa.Vid nödfall bli av med sambon! :-P

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2013
Om du hittar ett alternativ som låter dig behålla bägge bilarna hade det förstås varit kanon, men jag tror att en 80-tals SAAB Turbo kommer stå sig bäst i framtiden oavsett om det är en 900 eller tidig 9000. Och av de alternativen upplever jag att många tycker 900 är mer av en klassisk SAAB, den "sista äkta" modellen och att den kommer stå sig bättre på grund av både form och utseende men även på grund av att 9000 var en syskonmodell med rötter i Italien.

Blir det som så att endast en får stanna kvar, hade jag behållit din 900 om jag vore dig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 januari 2013
En CC Aero (fanns bara 1991) börjar bli riktigt ovanlig. Är den i bra skick är den värd mycket pengar, och du lär få otroligt svårt att få tag på en ny om du skulle ångra dig.

En 900 Aero går för mycket pengar i Tyskland och Holland om de är i bra skick, och samma sak här, ångrar du dig blir det svårt att få tag på en ny.

Jag skulle göra allt jag kan för att behålla båda, och undvika vinterkörning.

53 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Tack för era synpunkter! Tro mig, jag vill inget hellre än att behålla båda men att ha två bilar på varsin garageplats samtidigt som de ska fixas med blir ganska dyrt. Jag tar gärna mot fler goda tankar om detta prekära problem. Vilken bil ska man satsa på, en Aero -91 som det bara finns cirka 20 st kvar av eller en 900 T16 som har uppnått internationell kultstatus? Inget lätt beslut...

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
8 januari 2013
Andromeda skrev:
En CC Aero (fanns bara 1991) börjar bli riktigt ovanlig. Är den i bra skick är den värd mycket pengar, och du lär få otroligt svårt att få tag på en ny om du skulle ångra dig.

En 900 Aero går för mycket pengar i Tyskland och Holland om de är i bra skick, och samma sak här, ångrar du dig blir det svårt att få tag på en ny.

Jag skulle göra allt jag kan för att behålla båda, och undvika vinterkörning.

+1

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 januari 2013
Är det totalt omöjligt att behålla båda skulle jag personligen välja att ha kvar 900 T16 med motiveringen att den dels är en "äkta" SAAB, och att den dels är fränare och mer kult än 9000.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

53 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
När det gäller om 900 är en äkta Saab och 9000 är oäkta så är det nog många som tycker det och det kan ju betyda att 900:am blir mer värd. Men det som gnager i bakhuvudet är att om jag gör av mig med en av bilarna och sen ångrar mig så är det nog lättare atthitta en 900 T16 än en 9000 Aero från 1991.  För 900:am är nog vanligare. Är det någon som vet, på en höft, hur vanliga de är egentligen?
Förövrigt tycker jag att 9000 har minst lika mycket karaktär som 900:am. 900:an har visserligen sin turboteknik men så många världsrekord och utnämningar som 9000 har får man nog leta efter i en annan bil. ;-)

1 020 Inlägg
10 januari 2013
Hade behållt 9000 aero av anledningen att 91an är ganska sällsynt, skulle tro den är högre värderad än 900an idag

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
10 januari 2013
Ja, även om jag avskyr 9000 så är ju 900 mycket "vanligare", och även om 900 är mer kultstämplad nu så kommer antagligen 9000 vara väldigt åtråvärda om några år bland samlare.

Det är större chans att 900 hamnar hos en vettig ägare som tar hand om den, medans 9000 fortfarande ses som en slit och släng bil bland många.

53 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
Även att jag inte alls håller med dig om att hata 9000 Noart så har du nog väldigt rätt u att 9000 inte är tillräckligt gammal än för att hamna i "rätta" händer. Det hade jag inte tänkt på innan men såklart har du rätt! :-) när det gäller bilar som man gillar så är det definitivt viktigt vilken man säljer till.

53 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
andreas1 skrev:
Hade behållt 9000 aero av anledningen att 91an är ganska sällsynt, skulle tro den är högre värderad än 900an idag

Ja, är det någon 9000 som kan konkurrera med 900-priser så måste det nog vara en Aero (helst -91) eller en Talladega.
Senast redigerat av Skrotfors (10 januari 2013)

Sök