6660
Sök

Flöde/Tryck B21A Bensinpump

Ungdoms Räser
425 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Hur mycket flödar respektive trycker en bensinpump ur bensin som sitter på en B21A.

Har sökt på internet men hittar inte specifika mått.

Ska nämligen byta till elektronisk pump från den nuvarande mekaniska.

Borde även fungera att byta rakt av?

Mvh Johan

21 761 Inlägg
8 januari 2013
Om jag inte har helt fel så bör den elektriska pumpen inte ge högre tryck än typ 0,25 bar eftersom nålventilen i förgasaren annars riskerar att pajja. Hur stort flöde den mekaniska pumpen har vet jag tyvärr inte. smile

Ungdoms Räser
425 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om jag inte har helt fel så bör den elektriska pumpen inte ge högre tryck än typ 0,25 bar eftersom nålventilen i förgasaren annars riskerar att pajja. Hur stort flöde den mekaniska pumpen har vet jag tyvärr inte. smile

Så då borde denna teoretisk sett fungera kanon?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … mp-523226/
Då den har ett tryck på 0.1 bar.

Men hur är det med ett konstant tryck. Blir det inte överflöd i t.ex flottör?

Mvh

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2013
Det kommer bli bra. Biltemas pumpar är kanske inte de mest exakta men det kan du råda bot på genom att montera en lågtrycksregulator. Men det gör du först om du får problem, t ex onormal hög förbrukning vilket är ett tecken på för högt tryck.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Det kommer bli bra. Biltemas pumpar är kanske inte de mest exakta men det kan du råda bot på genom att montera en lågtrycksregulator. Men det gör du först om du får problem, t ex onormal hög förbrukning vilket är ett tecken på för högt tryck.

Varför jag byter den är för att jag tror att min nuvarande är defekt. Tänkte prova om det blir bättre med en elektrisk pump. (Tvekar på fullgas vid tomgång). Det som jag även skall prova är att ha en tjockare olja i förgasaren. T.ex Sae20 - sae30. Har "Förgasarolja ATF" i den just nu.
Det ska tydligen bli en "Accpumps-effekt"? Stämmer det?

Mvh

5 993 Inlägg
9 januari 2013
Om du stoppar i tjockare olja i förgasaren så blir det accpumps-effekt ja.
Kör själv med 10W40-olja i min förgasare för att minimera att motorn tvekar när man trycker fullt nu när jag kör på E85.

Jag antar att det är en Strombergare du talar om och att bilen är välservad och har fräsch bensin i tanken. (kommer inte ihåg ifall B21A endast funnits med Strombergare eller om dem haft SU i de riktigt tidiga modellerna).

Det första jag skulle göra är att kolla så det ens är olja i förgasaren och byta eventuellt bränslefilter.
Sen skulle jag ta loss och rengöra förgasaren och ifall den är sliten så skulle jag antingen leta reda på en bättre begagnad eller renovera original. Jag skulle även byta förgasarmembranet i förebyggande syfte om det inte redan är trasigt med tanke på att ett nytt går på ynka 50kr.

Bränsletrycket i originalpumpen har jag för mig är runt 0,1-0,2bar.
En ny bränslepump går på 325kr på mekonomen (artnr 14-39085), och då slipper du köpa en elektrisk på biltema för 329kr och sen även rackla med att fästa den snyggt och dra kablar till den.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Om du stoppar i tjockare olja i förgasaren så blir det accpumps-effekt ja.
Kör själv med 10W40-olja i min förgasare för att minimera att motorn tvekar när man trycker fullt nu när jag kör på E85.

Jag antar att det är en Strombergare du talar om och att bilen är välservad och har fräsch bensin i tanken. (kommer inte ihåg ifall B21A endast funnits med Strombergare eller om dem haft SU i de riktigt tidiga modellerna).

Det första jag skulle göra är att kolla så det ens är olja i förgasaren och byta eventuellt bränslefilter.
Sen skulle jag ta loss och rengöra förgasaren och ifall den är sliten så skulle jag antingen leta reda på en bättre begagnad eller renovera original. Jag skulle även byta förgasarmembranet i förebyggande syfte om det inte redan är trasigt med tanke på att ett nytt går på ynka 50kr.

Bränsletrycket i originalpumpen har jag för mig är runt 0,1-0,2bar.
En ny bränslepump går på 325kr på mekonomen (artnr 14-39085), och då slipper du köpa en elektrisk på biltema för 329kr och sen även rackla med att fästa den snyggt och dra kablar till den.

Yes! En stromberg 175CDUS. Köpte den på skroten då min var totalt kaputt. Har gått igenom den och den verkar fräsch, men ska eventuellt renovera den med en renoveringssats. Olja finns och bränslefiltret är nytt.
Det jag bytt på bilen är;
*Tändstift
*Tändkablar
*Fördelarlock
*Rotor
*Brytarspets
*Kondensator
*Olja och filter i motor
*Luftfilter

Ska prova att byta membranet först ifall det kanske hjälper.

Är det ett konstant flöde eller ska pumpen som "dutt dutt dutt dutt" (Pulsera)?

Tack för dina svar! smile

Mvh

5 993 Inlägg
9 januari 2013
Ja nog måste det ju pulsera tycker man ju, frågan är i vilken takt bränslet pumpas fram (med tanke på att det är en mekanisk pump där det är ett membran som åker upp och ner om och om och om igen.
Men drar du bara på starten så är det nog bara "dutt dutt dutt dutt" som är normalt.

Man måste ju dela med sig av sina kunskaper smile

21 761 Inlägg
9 januari 2013
simlar skrev:
(kommer inte ihåg ifall B21A endast funnits med Strombergare eller om dem haft SU i de riktigt tidiga modellerna).

I min -77 med B21A som jag hade för en hel del år sedan satt det SU, men jag kan inte säga 100% säkert om den var originalförgasare. smile

Ungdoms Räser
425 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
simlar skrev:
(kommer inte ihåg ifall B21A endast funnits med Strombergare eller om dem haft SU i de riktigt tidiga modellerna).

I min -77 med B21A som jag hade för en hel del år sedan satt det SU, men jag kan inte säga 100% säkert om den var originalförgasare. smile

Söker jag på Stromberg 175 CDUS är den helt annorlunda på bilderna. Söker jag på t.ex Pierburg 175 CDUS. Ja då är den mer lik den jag har. Blir lite kluven till vilken man egentligen har! smile

5 993 Inlägg
10 januari 2013
Isaksson5 skrev:
Drönirettab skrev:
simlar skrev:

Söker jag på Stromberg 175 CDUS är den helt annorlunda på bilderna. Söker jag på t.ex Pierburg 175 CDUS. Ja då är den mer lik den jag har. Blir lite kluven till vilken man egentligen har! smile

Står det Stromberg på locket så är det en Stromberg.
175CDUS ser ut så gott som exakt som en Pierburg fast det är Stromberg som tillverkat den. Har 2st B23or årsmodell -81 och -82 med en sådan Stromberg, blev väldigt förvånad att det stod Stromberg då den ser ut som Pierburg.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Isaksson5 skrev:
Drönirettab skrev:

175CDUS ser ut så gott som exakt som en Pierburg fast det är Stromberg som tillverkat den. Har 2st B23or årsmodell -81 och -82 med en sådan Stromberg, blev väldigt förvånad att det stod Stromberg då den ser ut som Pierburg.

Givetvis! smile Men varför hittar man t.ex bättre sprängskisser ifall man söker på Pierburg 175 CDUS? Kanske bara är så att "kärt barn har många namn"? wink

Förresten så har far min varit in till Volvo och kollat ifall remmen kuggat (Känner någon där så han fick kolla gratis).
Den har kuggat 1 kugg. 15 grader förtändning då den egentligen ska vara nollad runt om.

Jag tror liiite grann på att det kan vara felet till alla mina problem wink

Mvh

5 993 Inlägg
10 januari 2013
Isaksson5 skrev:
simlar skrev:
Isaksson5 skrev:

Givetvis! smile Men varför hittar man t.ex bättre sprängskisser ifall man söker på Pierburg 175 CDUS? Kanske bara är så att "kärt barn har många namn"? wink

Förresten så har far min varit in till Volvo och kollat ifall remmen kuggat (Känner någon där så han fick kolla gratis).
Den har kuggat 1 kugg. 15 grader förtändning då den egentligen ska vara nollad runt om.

Mvh

Jag har för mig jag läst någonstans att Pierrburg är en licenstillverkning av Stromberg, dvs Pierburg betalade Stromberg för licensen att tillverka likadana förgasare med sitt egna namn, men minns inte riktigt.

Ja om kamremmen kuggat en kugg så kan det göra mycket för då står ju både kamaxel och tändning fel jämfört med vevaxeln.
15° förtändning är ju 5° mer förtändning än vad Volvo har satt som tolerans (tändningen ska stå 8° +-2°).

Ungdoms Räser
425 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Isaksson5 skrev:
simlar skrev:

Mvh

Jag har för mig jag läst någonstans att Pierrburg är en licenstillverkning av Stromberg, dvs Pierburg betalade Stromberg för licensen att tillverka likadana förgasare med sitt egna namn, men minns inte riktigt.

Ja om kamremmen kuggat en kugg så kan det göra mycket för då står ju både kamaxel och tändning fel jämfört med vevaxeln.
15° förtändning är ju 5° mer förtändning än vad Volvo har satt som tolerans (tändningen ska stå 8° +-2°).

Är det någon skillnad på förtändningen om den är på 15 grader med motorn av och 15 grader med motorn igång? Ska man inte sätta alla märken så att de blir 0 och sedan ställa in tändningen så den är 8 +/-2 grader?

Hur som haver blir det att fixa allt detta imorgon. Skall förbi motorgården för att ha någonstans att vara smile

Mvh

5 993 Inlägg
10 januari 2013
Ja alltså förtändningen ställer man på tomgång (800-900rpm) med vakuumförställningen bortkopplad.

Men ja när 1ans cylinder är i övre dödpunkt ska alla märkningar vara på 0. (Det är egentligen ingen nolla som märkning utan det är en skåra på metallplattan på kamdrevet som ska linjera med skåran på ventilkåpan, mellanaxeln har en prick på kamdrevet som ska linjera med ett streck på plasten bakom och vevaxeln ska stå på 0an på kamremskåpan med 1an i öd (enklast genom att ta loss tändstiftet på 1ans cylinder och sticka ner en mejsel, där mejseln är absolut högst upp är övre dödpunkt).

Edit: Finns även ett streck på fördelaren som rotorn ska stå mot, rotorn behöver inte vara exakt mot strecket men ska vara riktat mot strecket ifall 1an cylinder är nära övre dödpunkt.
Senast redigerat av simlar (10 januari 2013)

Sök