Vid köp av 330hk volvo v40..håller det???

torpis Forummoderator
21 juni 2009 · 10 572 Inlägg

Du kör med 330hk ungefär 13.80@172km/h på strippen utan fuskdäck.  Du gör 0-100 på ca 6sek och 100-200 på ca 11,5sek.

80-120km/h på 2.5sek eller så vilket för omkörningar riktigt snabba. Alla som snackar om grepproblem har inte kört S40 med diffbroms, det biter ifrån riktigt bra även med så mycket mos som 400hk.

286hk + Quaifediff och vanliga gatdäck. den gör 100km/h på 2:an så stanna tidtagaren när jag växlar till 3:an smile   http://www.x40nordic.com/Media/Filmer/V … 0_diff.wmv

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
apyngel
21 juni 2009 · 80 Inlägg

visst klarar jag mig på det...eftersom jag frågar är oga av att jag har barn och det blir då bruksbilen så vill inte att den rasar det första den gör pga fuskbygge...vad kostar Quaifediffen och varför ska man ha en sån??svåra att montera??

skivorna ska glöda
torpis Forummoderator
21 juni 2009 · 10 572 Inlägg

apyngel skrev:
visst klarar jag mig på det...eftersom jag frågar är oga av att jag har barn och det blir då bruksbilen så vill inte att den rasar det första den gör pga fuskbygge...vad kostar Quaifediffen och varför ska man ha en sån??svåra att montera??

Googla på diffbroms så hittar du information.

Den kostar ca 10000kr och är halvsvår att installera. motorn lyfts ur, lådan demonteras och monteras isär. inga direkt svåra moment men mycket att hålla ordning på. Det kostar ungefär samma som ett kopplingsbyte att bytta diffrential.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TurbOla Reservdansk
22 juni 2009 · 6 271 Inlägg

TenZer skrev:

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Du skriver ingen om växellådan, är den ok eller förstärkt? Tål lådan över huvud taget 330hk orginal?

Bör vara samma låda som i 850 och S/V70, dvs M56H eller L.

Nej, lådan ska vara från Mitsubishi, så det är ingen M56H där inte. Eller har jag kanske läst fel? tongue

Det gäller sugisbilarna vad jag vet, de hade faktiskt Mitsubishi-lådor. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 juni 2009 · 3 404 Inlägg

TurbOla skrev:

TenZer skrev:

TurbOla skrev:

Bör vara samma låda som i 850 och S/V70, dvs M56H eller L.

Nej, lådan ska vara från Mitsubishi, så det är ingen M56H där inte. Eller har jag kanske läst fel? tongue

Det gäller sugisbilarna vad jag vet, de hade faktiskt Mitsubishi-lådor. tongue

Så då va jag inte helt ute och cyklade i vart fall smile

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
apyngel
22 juni 2009 · 80 Inlägg

en fråga till..ska kammarna låta mer än normalt om det är autotechkammar???enligt han gör dom det och det ska dom???får med orginal om jag skulle tröttna så då lär dom låta rätt mycket antar jag...ska titta på bilen imorgon..men ska det inte vara så så är väll inte det nån ide..

skivorna ska glöda
torpis Forummoderator
22 juni 2009 · 10 572 Inlägg

apyngel skrev:
en fråga till..ska kammarna låta mer än normalt om det är autotechkammar???enligt han gör dom det och det ska dom???får med orginal om jag skulle tröttna så då lär dom låta rätt mycket antar jag...ska titta på bilen imorgon..men ska det inte vara så så är väll inte det nån ide..

En trimmad bil har generellt större ventilspel och det hörs ett lätt "rassel" dock skall det inte låta fel så att säga.

stoppar du i originalkammar i en bil med omslipade kammar(autotechs kammar tex) så kommer den inte starta alls, ventilerna stänger helt enkelt inte helt utan står 1.5mm öppna

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 juni 2009 · 10 427 Inlägg

TenZer skrev:

TurbOla skrev:

TenZer skrev:

Nej, lådan ska vara från Mitsubishi, så det är ingen M56H där inte. Eller har jag kanske läst fel? tongue

Det gäller sugisbilarna vad jag vet, de hade faktiskt Mitsubishi-lådor. tongue

Så då va jag inte helt ute och cyklade i vart fall smile

Verkar var väldigt olika till olika motorer:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40_August_2002.pdf Från 2002

1,6 1,8 (nån av dom) och nån 1,8 Bi-fuel var dom enda med JC5-227/3,87 (wtf?) manuell växellåda resten har M56 eller AW55-50 automat (bl a 2,0sugisen)

pricken_ Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
19 januari 2013 · 37 Inlägg

ursäkta mig, men stötte på ordet quaifediffar på en sida, och även här.. vad är det? hmm mvh

kwansa Hmm, vet inte?
19 januari 2013 · 1 775 Inlägg

pricken_ skrev:
ursäkta mig, men stötte på ordet quaifediffar på en sida, och även här.. vad är det? hmm mvh

quaife är tillverkaren av eftermarknads differentialer, så man får drift på båda hjulen

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
pricken_ Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
19 januari 2013 · 37 Inlägg

jaha! typ olika diffar då eller?

kwansa skrev:

pricken_ skrev:
ursäkta mig, men stötte på ordet quaifediffar på en sida, och även här.. vad är det? hmm mvh

quaife är tillverkaren av eftermarknads differentialer, så man får drift på båda hjulen

jockejansson
19 januari 2013 · 37 Inlägg

apyngel skrev:
en fråga till..ska kammarna låta mer än normalt om det är autotechkammar???enligt han gör dom det och det ska dom???får med orginal om jag skulle tröttna så då lär dom låta rätt mycket antar jag...ska titta på bilen imorgon..men ska det inte vara så så är väll inte det nån ide..

Det är väl pga ventilspelet med mekaniska tryckare som det rasslar, inte kammarna.

Audi S4 "Lakrisbåten" (1993)
Busgrabb Rejsa ?
19 januari 2013 · 2 959 Inlägg

Gammal tråd men det är Renaults växellådor i sugismotorerna.
Rena skräpet och går inte att jämföra med Volvo M56 som håller för 500 Hk utan att göra nått om man bara inte våldar för mycket med den vid växling eller lägger extrema enhjulbörnisar på 3:an och 4:an typ.

Senast redigerat av Busgrabb (19 januari 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang