Köpråd: kombi för 120 k, säker och billig i drift

frenik
22 januari 2013 · 17 Inlägg

Tobbetdi skrev:

frenik skrev:

Tobbetdi skrev:

Visst är de hållbara, de nyare (3C 06-10) är som min Octavia, oftast mer mil på mätare, mindre utrustning. Jag ser den elektriska handbromsen som en nackdel, strular en del. Rattlåset brukar låsa sig på de äldre med, runt 06-07.

Hittar man en 3C där både rattaxel, handbromsknapp och eventuellt de bakre oken är utbytta så borde bilen vara bekymmersfri.

Själv så tycker jag att Skodan ger betydligt mer bil för pengarna.

Men Octavian är väl mindre än Passaten? Superben har jag tänkt motsvarar Passat och då är det väl ingen jätteskillnad i pris?

Octavian är marginellt mindre, men jag upplever den som större invändigt. Jag satt riktigt illa i en 3C med barnstol bakom mig, medans jag sitter bättre i Octavian med en likadan stol bakom mig.

Octavian är byggd på samma chassie som golf/a3. Passaten borde även den vara byggd på detta chassie eftersom den ahr en tvärställd motor, men den känns inte så mycket större.
Superb för 120k som kombi går inte att få tag på, endast sedan och då är det något äldre, runt 05-06 kanske. Den är byggd på samma chassie som A6 c5 (98-05)

Å fan. Jag trodde Passaten var riktigt stor. Vi kommer ha två bakåtvända barnstolar i bak och jag är rätt lång, 188 cm. Kan bli svårt? Vad är större än Passat då, förutom Superb? Är V70 större?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
22 januari 2013 · 2 972 Inlägg

V70 är lite större än Passat. Mondeo är liiiiite större än V70. Superb är nog allra störst. Annars får det bli "buss" smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
fantomen Putsar Cosworth
22 januari 2013 · 195 Inlägg

Tror inte Suberb är störst, större än Mondeon är Eklassen och C5an... Sen finns det nog inget större.. smile

Audi hatare.
mb_pucken
22 januari 2013 · 5 087 Inlägg

fantomen skrev:
Tror inte Suberb är störst, större än Mondeon är Eklassen och C5an... Sen finns det nog inget större.. smile

inte kolla på c5 men superben är galet stor:p får fan en passat å kännas som en golf i utrymmesväg:p dom är kanon om man tex ska ha bakåtvända varnstolar i baksäte m.m. benutrymmet är fan som i en s-klass bak och man sitter sitter bra fast man är 3 normala karar:)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Tobbetdi Diesel ska man ha!
23 januari 2013 · 482 Inlägg

frenik skrev:

Tobbetdi skrev:

frenik skrev:

Men Octavian är väl mindre än Passaten? Superben har jag tänkt motsvarar Passat och då är det väl ingen jätteskillnad i pris?

Octavian är marginellt mindre, men jag upplever den som större invändigt. Jag satt riktigt illa i en 3C med barnstol bakom mig, medans jag sitter bättre i Octavian med en likadan stol bakom mig.

Octavian är byggd på samma chassie som golf/a3. Passaten borde även den vara byggd på detta chassie eftersom den ahr en tvärställd motor, men den känns inte så mycket större.
Superb för 120k som kombi går inte att få tag på, endast sedan och då är det något äldre, runt 05-06 kanske. Den är byggd på samma chassie som A6 c5 (98-05)

Å fan. Jag trodde Passaten var riktigt stor. Vi kommer ha två bakåtvända barnstolar i bak och jag är rätt lång, 188 cm. Kan bli svårt? Vad är större än Passat då, förutom Superb? Är V70 större?

Jag är 1,78 lång och satt dåligt i Passat med bakåtvänd stol bakom mig.
Superb är riktigt stor. Iofs är E-klass större, men inte i baksätet, där vinner Superb.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
frenik
26 januari 2013 · 17 Inlägg

Tobbetdi skrev:

frenik skrev:

Tobbetdi skrev:
Octavian är marginellt mindre, men jag upplever den som större invändigt. Jag satt riktigt illa i en 3C med barnstol bakom mig, medans jag sitter bättre i Octavian med en likadan stol bakom mig.

Octavian är byggd på samma chassie som golf/a3. Passaten borde även den vara byggd på detta chassie eftersom den ahr en tvärställd motor, men den känns inte så mycket större.
Superb för 120k som kombi går inte att få tag på, endast sedan och då är det något äldre, runt 05-06 kanske. Den är byggd på samma chassie som A6 c5 (98-05)

Å fan. Jag trodde Passaten var riktigt stor. Vi kommer ha två bakåtvända barnstolar i bak och jag är rätt lång, 188 cm. Kan bli svårt? Vad är större än Passat då, förutom Superb? Är V70 större?

Jag är 1,78 lång och satt dåligt i Passat med bakåtvänd stol bakom mig.
Superb är riktigt stor. Iofs är E-klass större, men inte i baksätet, där vinner Superb.

Det var som fan. Att det ska finnas så få modeller för en någorlunda lång människa med barn. Ska vi behöva köpa en Superb? Det trodde jag inte.

Senast redigerat av frenik (26 januari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang