Tips om däck till 9-3 SS -03

Matrix021
27 januari 2013 · 111 Inlägg

Är ute efter premium däck (tex. Continental, Hankook, Michelin osv.) till min 9-3 SS.
Men vet inte vilken som funkar bäst till just min bil, hade Hankook Ventus V12 förra omgången, upplevde dessa som lite spåriga men grymma i högre hastigheter, ska man fortsätta köra på samma modell eller kan ni tipsa om ett bättre däck runt samma prisklass? (1000-1500kr per däck) Vad är era erfarenheter?

Dimensionerna som står på mina nuvarande Hankook däck är:
225/40 zr18 92y

Användningsområdena jag är ute efter är mer åt det sportiga hållet med "y" klassificeringen.

Jag har prövat att sökt runt lite, dock hittar jag bara gamla trådar och mycket har hänt i däckväg sedan dess.

Tack i förhand!
Mvh //Danne

Allt är möjligt, även det omöjliga!
Tigra
27 januari 2013 · 41 Inlägg

Tja Danne ja har Continental Contact Sport 3 på min Saab 9-3 Aero Cab och är grymma nöjd med dom..

Saab 9-3 AeroTX Cab -10
Volvo V60 D3 2.0 VEA "Blackadder" (2019)
Hamilton
27 januari 2013 · 8 865 Inlägg

Jag kör med Michelin Pilot Sport 3 och det fungerar klockrent tycker dom är bättre än Continental jag kört med tidigare.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Matrix021
28 januari 2013 · 111 Inlägg

Tackar båda! Ska kolla runt på priser osv. Hört gott om både Michelin och Continental, hmm hmm..
Men om fler har tips så skriv gärna på smile

Allt är möjligt, även det omöjliga!
Tigra
28 januari 2013 · 41 Inlägg

Hade en Saab 9-5 Aero sportcombi -08 förut med Hankooks bästa 18 tums däck och de var slut fram på en sommar...
Kommer ej köpa Hankook igen...

Saab 9-3 AeroTX Cab -10
Volvo V60 D3 2.0 VEA "Blackadder" (2019)
WhoZWoddl3r Karosstekniker
28 januari 2013 · 288 Inlägg

På min 9-3 så kör ja med Continental sportcontact 5 y klass o e riktigt nöjd med greppet och ljudnivå men efter en säsong, mars- oktober/november så e framdäcken nästan helt slut, kanske 3-4 mm kvar o då har ja aldrig försökt burna med dom, dock så kör ja motorväg minst 8 mil om dagen smile

My Drinking Team Has A Racing Problem
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
baltis
28 januari 2013 · 1 948 Inlägg

Michelin pilot super sport, bara att kolla vilka biltillverkar som sätter dessa däck på sina bilar från fabrik så förstår du varför smile

Trodde inte att det skulle komma innanför din prisram, men tydligen så tar dackonline 1597:-

Jag har åkt på dessa däck i ca 500 mil, har innan kört kumho samt conti på samma bil. Mpss upplevs MYCKET bättre, både i tort och i väta, ljudnivån är varken mer eller mindre än några andra, slitaget tycker jag är mindre än på kumho och detsamma som conti.

Sammanfattning, köp! big_smile

Matrix021
28 januari 2013 · 111 Inlägg

Tigra:
Nej jag tror inte det blir hankook för min del igen heller, dock höll mina 2 säsonger vid hårt användande och då var dom ändå använda när jag köpte dom tongue

WhoZWoddl3r:
Tack för feedback:en smile

baltis:
Låter som ett grymt däck! Väldigt intressant! Kan paya lite extra om jag får bra grejer så det är lugnt smile Tack för infon!

Allt är möjligt, även det omöjliga!
Tigra
30 januari 2013 · 41 Inlägg

Tja Danne ja har Continental Contact Sport 3 på min Saab 9-3 Aero Cab och är grymma nöjd med dom..

Saab 9-3 AeroTX Cab -10
Volvo V60 D3 2.0 VEA "Blackadder" (2019)
Matrix021
30 januari 2013 · 111 Inlägg

Yes jag läste och svarade på det smile Ska kika runt lite mer sen.

Senast redigerat av Matrix021 (30 januari 2013)

Allt är möjligt, även det omöjliga!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang