5691
Sök

Helt grön på bilar.. 12 2or Mazda Demio

45 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
Inte haft körkortet i mer än ett halvår och fick ta över en Mazda Demio som förstabil. Nu är den besiktad med 12 2or, och detta ser jag som en möjlighet att lära mig något.

Jag har inte haft tidigare intresse för bilar, men känner att det växer mer och mer på senare tid. Jag vet dock inte vart jag ska börja, men mina 2or blir min första utmaning.

Har ni koll på hur lätt/svår en demio är att pyssla med? Är den simpel nog att hoppa på som gröngöling? Finns det hjälp på internet att hämta ang. denna bil? Har sökt efter nånting alls ang. demio på nätet men det är precis som att den inte existerat. Man ser inte många ute på vägarna heller. Några tips som kan få mig på rätt väg?

För att hjälpa er, med att hjälpa mig, så här är 2orna:

1. Färdbroms bromskraftfördelning
2. skyltlykta visar fel färg bakåt (plasten ovan gick sönder, vart köpa ny?)
3. positionslykta ur funktion
4. färdbroms skadad
5. parkeringsbroms otillräcklig
6. HC-halt tomgång för hög
7. CO-halt förhöjd tomgång för hög
8. färdbroms hjulbroms anläggning
9. infästning bakvagn rostskadad
10. stomme sidobalk rostskadad
11. släpvagnskontakt funktion osäker (tydligen åtgärdad nu)
12. kopplingsdel demonterbar kärvar

Tacksam för svar!
Nyreggad, första inlägget och gröngöling, ha tålamod med mig smile

Lowlife
809 Inlägg
8 februari 2013
skulle faktiskt avråda dig att göra detta. då du som sagt själv säger du inte har bra kunskap inom bilar, och att detta kommer kosta en hel del, förmodlingen mer än vad bilen är värd tyvärr =/

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Forummoderator
26 675 Inlägg
8 februari 2013
Vissa saker lät ju som ganska enkla fel men..håller faktiskt med MarcusGronberg om detta..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 606 Inlägg
8 februari 2013
hålller med,, var mkt fel på den bilen,, jag är van å meka å laga rost,, men denna bilen hade jag inte rört i med tång sad

45 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
granadadr skrev:
hålller med,, var mkt fel på den bilen,, jag är van å meka å laga rost,, men denna bilen hade jag inte rört i med tång sad

Vad är det på listan som får dig att backa som mest?

MarcusGronberg skrev:
skulle faktiskt avråda dig att göra detta. då du som sagt själv säger du inte har bra kunskap inom bilar, och att detta kommer kosta en hel del, förmodlingen mer än vad bilen är värd tyvärr =/

Fick hjälp med att beställa delar som behövdes.. gick på c.a 2k, svettsning kommer jag att få hjälp med förr eller senare också, så jag tror inte det blir så mycket dyrare.. förhoppningsvis..

Vill bara ha denna bilen godkänd så den får rulla fram till ~juni/juli så man hinner spara ihop till nånting fränare..

Lowlife
809 Inlägg
8 februari 2013
caffo skrev:
granadadr skrev:

MarcusGronberg skrev:

Fick hjälp med att beställa delar som behövdes.. gick på c.a 2k, svettsning kommer jag att få hjälp med förr eller senare också, så jag tror inte det blir så mycket dyrare.. förhoppningsvis..

Vill bara ha denna bilen godkänd så den får rulla fram till ~juni/juli så man hinner spara ihop till nånting fränare..

det kommer kosta mer än du räknat med, saker kan gå sönder på vägen, och du kan hitta mer och mer fel.
visst får du hjälp på traven är det ju bättre. men jag hade hellre köpt en riktigt mög bil för 2k som varit besiktigad och skattad och kört med den. tongue

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

7 606 Inlägg
8 februari 2013
caffo skrev:
granadadr skrev:

MarcusGronberg skrev:

avgasvärdena och rosten,, att plocka ner en bakvagn är ett jäkla bök,, å rosten har en förmåga att vara 100ggr värre än vad det ser ut,, avgasvärdena kan bli dyrt å bökit att hitta felet,, jag hade en fiesta som hade dåliga avgasvärden,, bytte lamda,, nix,, bytte spjälllägesgivare,, nix, bytte inspr,, nää
tillssist bytte jag katalysator,, japp smile
för min vän med verkstad sa att det MKT sällan är just katten,,,,,,, men det var det iaf

Kokar ris
923 Inlägg
8 februari 2013
1. Färdbroms bromskraftfördelning
fram eller bak? byte bromsskivor+klossar ev bromsok, ev slangar

2. skyltlykta visar fel färg bakåt (plasten ovan gick sönder, vart köpa ny?)
hos original mazda

3. positionslykta ur funktion
byte lampa, enkelt

4. färdbroms skadad
fram eller bak? hör antagligen ihop med punkt 1

5. parkeringsbroms otillräcklig
kan vara kärvande mekanism, vajrar, ok, skivor, klossar eller om det är trumbroms så kan det vara bromsbackar

6. HC-halt tomgång för hög
oförbränt bränsle i avgaserna, misständningar, dålig katalysator, insugsläckage

7. CO-halt förhöjd tomgång för hög
katalysator?

8. färdbroms hjulbroms anläggning
hör ihop med punkt 4 & 1 antagligen

9. infästning bakvagn rostskadad
som sagt, inte ett dugg roligt pga plocka ner bakvagn etc

10. stomme sidobalk rostskadad
småtråkigt men går att laga, ja

11. släpvagnskontakt funktion osäker (tydligen åtgärdad nu)
ok,,,

12. kopplingsdel demonterbar kärvar
uppsmörjning av dragkrok, i värsta fall beställa ny

skrota bilen är mitt råd, köp en 5000kr bil istället

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

45 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
Är det vanligt att fler saker går sönder under tiden som man åtgärdar problem?
Måste jag plocka av bakaxeln för att svetsa i balkarna?

Bilen är inte servad på c.a 3 år då föregående ägare inte brydde sig. Varken olja eller filter är bytta. Kan inte olja/filter+k-sprit lösa avgasvärdena iaf för att nöja besiktningsgubbarna?

Är i detta nuet bara i behov av en fungerande bil för att kunna ta mig till jobbet, och vill kunna spara så mycket som möjligt för att köpa mig nånting roligare framåt sommaren..

Måste säga att det låter frestande att skrota bilen och skaffa nåt temporärt.. Dock även om jag inte är i en position där jag kan vara "kräsen" så kan jag inte med att skaffa mig en t.ex 240/740
Senast redigerat av caffo (8 februari 2013)

Kokar ris
923 Inlägg
8 februari 2013
det billigaste är nog att skaffa "ny" bil

när du mekar bil måste du tänka att det som kan gå sönder eller fel, kommer att göra det, och vad gör du då?

om du behöver plocka ner en länkarm eller bakvagnen för att laga rosten, och den inte går att lossa på, eller blir förstörd i processen, då får man allt köpa nytt, och i slutändan kommer det inte vara det billigaste alternativet

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

45 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
Jag börjar bli övertygad om vad som är bäst i den här situationen, även om domen är en tråkig sådan.

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
8 februari 2013
Ja, nä. Det finns en gräns på hur mycket tid man kan lägga på en "vanlig" bil. Köp en billig tysk eller japansk bil så kommer du långt på det! Mazdan din kan du använda till buskörning på isen eller något sånt. big_smile

Sök