6976
Sök

Chipning till 850 T5

51 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
tjo min bil är chippad steg 1 nu o jag skulle vilja ha steg 3,
hur många extra hästar ger de? o va ligger de på för pris på ett ungefär? och måste man byta växel-låda eller förstärka någonting för att man ska kunna ha så många hästar?

Även om ni står på tå når ni aldrig upp till min nivå

3 295 Inlägg
4 april 2007
steg 3 brukar även innebära byte av turbo,spridare, avgasystem och diverse detaljer.. det är ju inte bara att montera, du måste även utrustad bilen så som chippet vill ha oxå..

MVH Johan

Bessewisser
556 Inlägg
4 april 2007
Enligt BSR får du 315 hk och 450 Nm alltså en ökning på 95 hk och 150 Nm från orginal
Detta paket kostar ca 13 999 kr och då ingår ett avgassystem sportfilter och lite annat...
om du fortfarande är intresserad får du läsa vidare på egen hand..
http://www.bsrab.se/products//t545/

Lycka till!
Skynard

How low

med lem
1 925 Inlägg
4 april 2007
Slave_joe skrev:
steg 3 brukar även innebära byte av turbo,spridare, avgasystem och diverse detaljer.. det är ju inte bara att montera, du måste även utrustad bilen så som chippet vill ha oxå..

MVH Johan

det är just det som skiljer steg 1 o steg 3,,,,själva chippet är detsamma,,,dom extra hk får man ju med avgas lusftfilter, osv smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 079 Inlägg
5 april 2007
Steg 3 på autotech är iaf, downpipe, sportkat och 3" JT eller 2.5" ferrita efter katten, samt luftfilter och chip.

Med rätt programvara till avgassystemet kan man få ut mer prestanda mot ett steg 1 chip, det är en jäkla skillnad med 3" downpipe och sportkat, sen vad du har efter katten om det är 2.5" eller 3" spelar mindre roll prestandamässigt.

Jag "knäckte" min originalkoppling med steg 3 (den var lite dålig innan med), så en R-koppling kan vara en investering beror på hur långt man vill gå med trimmet ska du trimma mer så bör du ta en förstärkt koppling, Växellådan behöver man normalt sett inte oroa sig för, den tål mkt innan den dukar under. Men tänk på att steg 3 ligger på gränsen vad originalstakarna klarar av, efter steg 3 blir det dyrt.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

406 Inlägg
5 april 2007
Mmm, orginalstakarna ligger ju på gränsen. Pallar väl att ladda runt 1,2-1,3, men skall man högre framöver, vilket man borde med större turbo, så är det dags att byta.. Verdi rekommenderas smile Autotech anger väl att det skall landa på ca 300hk med de grejerna? Själv bänkade jag 302hk/461nm med chip, feritta 3" hela vägen inklusive racekatt, andra spridare, twr-kammar, verdistakar, filter osv.. Dock så är det endast turbon som stoppar nu, då orginalet maxar runt 300hk vid ca 1,2bar..
Byter man sedan turbo är det som sagt dags att se över kopplingen.. Har Rkoppling nu, men blir annan förstärkt lagom till turbobytet nu i sommar.. Kan ladda på mer utan att man behöver oroa sig..

Bessewisser
556 Inlägg
5 april 2007
Karlie skrev:
Mmm, orginalstakarna ligger ju på gränsen. Pallar väl att ladda runt 1,2-1,3, men skall man högre framöver, vilket man borde med större turbo, så är det dags att byta.. Verdi rekommenderas smile Autotech anger väl att det skall landa på ca 300hk med de grejerna? Själv bänkade jag 302hk/461nm med chip, feritta 3" hela vägen inklusive racekatt, andra spridare, twr-kammar, verdistakar, filter osv.. Dock så är det endast turbon som stoppar nu, då orginalet maxar runt 300hk vid ca 1,2bar..
Byter man sedan turbo är det som sagt dags att se över kopplingen.. Har Rkoppling nu, men blir annan förstärkt lagom till turbobytet nu i sommar.. Kan ladda på mer utan att man behöver oroa sig..

Såg en film om Volvo 850 när den racea på strippen mot en Saab 9000 tror jag det var.. volvon piska saaben och dom sa att det var för att Volvons växellåda var byggt för att klara upp imot 400 hk big_smile värt att tänka på kanske?

//SkyNard

How low

406 Inlägg
5 april 2007
SkyNard skrev:
den racea på strippen mot en Saab 9000 tror jag det var.. volvon piska saaben och dom sa att det var för att Volvons växellåda var byggt för att klara upp imot 400 hk big_smile värt att tänka på kanske?

//SkyNard

Precis! De lådorna tål att piskas på riktigt hårt, till skillnad från Saab 9000 lol Så själva lådan behöver man inte oroa sig för på braa länge

51 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Madhouse skrev:
Steg 3 på autotech är iaf, downpipe, sportkat och 3" JT eller 2.5" ferrita efter katten, samt luftfilter och chip.

Med rätt programvara till avgassystemet kan man få ut mer prestanda mot ett steg 1 chip, det är en jäkla skillnad med 3" downpipe och sportkat, sen vad du har efter katten om det är 2.5" eller 3" spelar mindre roll prestandamässigt.

Jag "knäckte" min originalkoppling med steg 3 (den var lite dålig innan med), så en R-koppling kan vara en investering beror på hur långt man vill gå med trimmet ska du trimma mer så bör du ta en förstärkt koppling, Växellådan behöver man normalt sett inte oroa sig för, den tål mkt innan den dukar under. Men tänk på att steg 3 ligger på gränsen vad originalstakarna klarar av, efter steg 3 blir det dyrt.

ja har rakarör nu o sportavgassystem som ligger på 3" sen har ja öppet luftfilter. men då ger asså inte steg 3 så många hästar då? ja vill ha 400 i min till att börja med...så de räcker me R-kopplingen då? ingen starkare? men va ska man ha för stakar om man inte har orginal då ska man byta helt eller bara förstärka? tack för svaren hitils iaf:)

51 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Slave_joe skrev:

MVH Johan

tack:)
mjo de vet jag, men nu när ja har raka rör o sportavgassystem på 3" måste man väll inte byta de också? om man inte ska sätta på en sportkat då iofs. någe mer du kommer på man måste byta om man vill ha 400 hästar i?

1 079 Inlägg
5 april 2007
Bizzare skrev:
Slave_joe skrev:

MVH Johan

tack:)
mjo de vet jag, men nu när ja har raka rör o sportavgassystem på 3" måste man väll inte byta de också? om man inte ska sätta på en sportkat då iofs. någe mer du kommer på man måste byta om man vill ha 400 hästar i?

Steg 3 på 850 är avgas, chip och luftfilter och det är på gränsen vad turbo/stakar orkar med steg 4 är inte mkt mer hästar men med större turbo och stakar.

400hk, tror det räknas som steg 6 på autotech, då är det en del som ska göras, om du gör jobbet själv räkna med 50-60 000:-, jag är inte direkt rätt man att svara på detta men du kan ju fråga de som sysslar med sånt här dagligen, men du kan i princip glömma att besiktiga med den motorn i.

Motorrenovering byte lager och andra slitdelar,
fräsa upp vevhusventilationen
Horna blocket
stakar
kolvar
soppapump
spridare
LMM
intercooler
större Turbo
3" med sport/racekat
luftfilter
förstärkt koppling
Mappning

säkert saker jag glömt. Och dagens tips bli inte tagen av polisen utan kat för då är det inte böter, utan åtal under miljöbalken och det kommer kännas i plånboken.
Senast redigerat av Madhouse (5 april 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Sök