5038
Sök

Krockade vid högerregel, han påstår att jag inte tittade vänster.

12 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Hej,

Tidigare idag krockade jag i en korsning där högerregel gäller. Jag kom från hans höger så det betyder ju att han är vållande. Men tyvärr blev jag nervös vid tillfället när vi bytte uppgifter så han vinklade det till att jag inte tittat vänster innan jag skulle svänga åt hans håll.

Det slutade med att vi skrev en skaderapport där det stod att jag inte tittat vänster. Men nu i efterhand känner jag att detta argument inte håller, med tanke på att han har fulla ansvaret vid högerregel.

Anledningen att jag inte ville kalla in polis, är att jag har prövotid och var jätterädd att jag skulle få skulden och mista körkortet.

Men ska jag stå på mig och höra av mig till polis om det blir fortsatt försäkringstvist?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
3 mars 2013
Gäller högeregeln så gäller högeregeln. Inte svårare än så.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Dumpersförare.
970 Inlägg
3 mars 2013
zpamode skrev:
Hej,

Tidigare idag krockade jag i en korsning där högerregel gäller. Jag kom från hans höger så det betyder ju att han är vållande. Men tyvärr blev jag nervös vid tillfället när vi bytte uppgifter så han vinklade det till att jag inte tittat vänster innan jag skulle svänga åt hans håll.

Det slutade med att vi skrev en skaderapport där det stod att jag inte tittat vänster. Men nu i efterhand känner jag att detta argument inte håller, med tanke på att han har fulla ansvaret vid högerregel.

Anledningen att jag inte ville kalla in polis, är att jag har prövotid och var jätterädd att jag skulle få skulden och mista körkortet.

Men ska jag stå på mig och höra av mig till polis om det blir fortsatt försäkringstvist?

Asså ringde ni inte polisen när detta hände.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

12 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Skönt.

Tänkte mest på ifall han kan vrida det till att jag inte hade tillräckligt med uppsikt eller något sånt.

12 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
VolvoCoffe skrev:
zpamode skrev:
Hej,

Asså ringde ni inte polisen när detta hände.

Var som sagt skitnervös, då jag haft körkort i cirka en månad och har inte koll på konsekvenserna ifall polisen skulle bli inblandad.

1 163 Inlägg
3 mars 2013
Teoretiskt sett så kan du dra rakt ut i en högerregel korsning, blir du påkörd från vänster så är det han som bryter mot högerregeln även om du kör som en tok!
Nu gjorde du inte det och står det att det var i en högerregel korsning på papprena och att du kom från höger så blir han skyldig även om du medgett att du inte kollat innan du svängde ut.

Kör lastbil i Norge för tillfället och där kör dom stenhårt på högerregeln d.v.s att dom kör rakt ut hur fort man än kommer eller hur nära korsningen man än är. Totalt livsfarligt många gånger men så är det...

12 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
NightCruiser skrev:
Teoretiskt sett så kan du dra rakt ut i en högerregel korsning, blir du påkörd från vänster så är det han som bryter mot högerregeln även om du kör som en tok!
Nu gjorde du inte det och står det att det var i en högerregel korsning på papprena och att du kom från höger så blir han skyldig även om du medgett att du inte kollat innan du svängde ut.

Kör lastbil i Norge för tillfället och där kör dom stenhårt på högerregeln d.v.s att dom kör rakt ut hur fort man än kommer eller hur nära korsningen man än är. Totalt livsfarligt många gånger men så är det...

Låter bra. Har dessutom vittne samt bildbevis på skadan på hans bil, (min klarade sig felfritt tongue) Så han har ingen chans att smita med att jag kört från hans vänster. smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 mars 2013
varför är det typ ingen som precis tagit körkort som verkligen förstår vad prövotid innebär.........

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

12 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Slash skrev:
varför är det typ ingen som precis tagit körkort som verkligen förstår vad prövotid innebär.........

Vad jag förstått är det att regelbrott & liknande har ökad chans att mista körkortet?

12 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
zpamode skrev:
Slash skrev:

Vad jag förstått är det att regelbrott & liknande har ökad chans att mista körkortet?

Oj vad fel jag hade. Enda skillnaden som jag förstår är att jag måste göra om kör- & teoriprov för att få tillbaka det ifall jag mister det?

Fotograf
1 319 Inlägg
3 mars 2013
zpamode skrev:
zpamode skrev:
Slash skrev:

Oj vad fel jag hade. Enda skillnaden som jag förstår är att jag måste göra om kör- & teoriprov för att få tillbaka det ifall jag mister det?

det stämmer bra det

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Sök