3154
Sök

Skatteskuld hos kronofogd?

100 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare, en sak ja undrat länge över nu
Provat googla osv utan svar
Men vad händer om man int ha betalat skatten på en bil och sen säljer/skrotar? Skatten ska väl följa med till nya ägaren?
Vad händer då om den kommit till kronofogden? Försvinner den bara då eller måste man betala den ändå?
Jag hade nämligen en pilsnerbil som kördes ett tag, int ens en månad typ som jag nu tagit delar från sen skrotat
Behöver ja betala de? Rätt säker på att den vart skrotat innan ärendet hamnade hos kronofogden

1 067 Inlägg
2 oktober 2012
Var bilen påställd även fast den var obrukbar och sedan skrotad? 

Ring dem och fråga.. Är väl enklast.

* Voff voff *
11 055 Inlägg
2 oktober 2012
kim4 skrev:
Tjenare, en sak ja undrat länge över nu
Provat googla osv utan svar
Men vad händer om man int ha betalat skatten på en bil och sen säljer/skrotar? Skatten ska väl följa med till nya ägaren?
Vad händer då om den kommit till kronofogden? Försvinner den bara då eller måste man betala den ändå?
Jag hade nämligen en pilsnerbil som kördes ett tag, int ens en månad typ som jag nu tagit delar från sen skrotat
Behöver ja betala de? Rätt säker på att den vart skrotat innan ärendet hamnade hos kronofogden

Skulden följer inte med bilen på annat vis än att bilen får brukandeförbud tills skatten är betald.

Den som ägde bilen när skatten debiterades är den som måste betala.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 024 Inlägg
2 oktober 2012
En skatteskuld följer inte med till nya ägaren, har det gått till fogden så är det bara att pynta, det försvinner inte bara för att bilen blivit skrotad. Bilen måste ju varit påställd rätt länge och fått förfallen skatt, sen påminnelse, inkasso osv innan det går vidare till fogden så det kan ju knappast ha kommit som en överraskning heller.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

100 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
okej, jag som varit snurrig i huvet då =P
nej då, inte ha de varit en överraskning inte, och försöker inte skylla ifrån mig heller på nått vis smile undrade bara hur de låg till smile

7 519 Inlägg
2 oktober 2012
själva bilen behöver ju inte varit igång mer än en mån,, en månd skuld, kan ju oxå bli OBETALD wink å gå vidare om man inte betalar,, har ju inget med storleken på skulden att göra

77 Inlägg
1 november 2012
som jag har fattat så länge du inte har hamna hos fogden så följer skulden med till nästa ägare!
men det är bara vad jag har hört!
Men har ingen aning om hur det är när det går till fogden...

463 Inlägg
1 november 2012
JoJJ3Wikstrom skrev:
som jag har fattat så länge du inte har hamna hos fogden så följer skulden med till nästa ägare!

Har du läst tråden?

Brådhis skrev:
Skulden följer inte med bilen på annat vis än att bilen får brukandeförbud tills skatten är betald.

Den som ägde bilen när skatten debiterades är den som måste betala.

//Brådhis

Däremot eftersom bilen inte får användas förrän skatten är betald finns det visst intresse för den nya ägaren att betala skatten även om den personen inte är ytterst ansvarig för den skulden.

Fri fart för ett fritt folk!
14 870 Inlägg
1 november 2012
rätt sjukt faktist att det blir bruknade förbud på bilen
och även om bilen är avställd så får man inte använda bilen även om man betalar den skatten som är just då

fast efter2år förvinner denna markering i registret och man börjar från noll igen

Kör fort så hinner inget hända...

535 Inlägg
1 november 2012
JoJJ3Wikstrom skrev:

De stämmer vad Ja lärt mig iallafall, Ja köpte en bil mer skatte skuld och när Ja ringde in så sa dom att te var JAG nya ägaren som skulle betala.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 november 2012
DKn skrev:
JoJJ3Wikstrom skrev:

De stämmer vad Ja lärt mig iallafall, Ja köpte en bil mer skatte skuld och när Ja ringde in så sa dom att te var JAG nya ägaren som skulle betala.

Såvitt jag har fattat det så har du inget krav på att betala skulden (går aldrig till fogden eller liknande) ifall du ALDRIG ställer på bilen wink

vill du däremot köra med bilen (ställa på) är det helt plötsligt ditt bekymmer...

535 Inlägg
1 november 2012
Xoff skrev:
DKn skrev:
JoJJ3Wikstrom skrev:

Såvitt jag har fattat det så har du inget krav på att betala skulden (går aldrig till fogden eller liknande) ifall du ALDRIG ställer på bilen wink

vill du däremot köra med bilen (ställa på) är det helt plötsligt ditt bekymmer...

Ja precis vart när Ja ringde in och skulle ställa pån

1 353 Inlägg
1 november 2012
en skatteskuld på en bil följer ALDRIG med bilen till nya ägaren, det är den som står som ägare den 1 dagen på den månaden som bils ställs på som är ansvarig att skatten betalas, betalas den inte så är det den personen som får påminnelse samt fogden efter sig, även om bilen byter ägare 4 gånger på en månad.

hamnade precis i en sån situation med syrrans bil när han vi köpte den utav vägrade betala skatten, även fast han sa att han skulle det när vi var och köpte den.

så slutade med att vi fick betala den till skatteverket för att få bruka bilen, men vi hade kunnat ställa av bilen och väntat till fogden varit hem till han och tvingat han att betala, så hade vi sluppit betala smile

There's no replacement for displacement

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 november 2012
Och även jag var precis med om samma sak och det är, precis som Batta säger, den som står som ägare den 1:a i betalningsmånaden som ska betala skatten. Och det blir användningsförbud på bilen efter ett tag så om man vill använda den så får man betala in skatten själv om man inte vill vänta på att gamla ägaren ska göra det. I mitt fall tog det någon vecka innan förra ägaren betalade in det. Ingen vill väl hamna hos Kronofogden i onödan...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

12 086 Inlägg
1 november 2012
Jag köpte en påställd bil med skatteskuld för massa år sedan, jag har för mig att skulden va större än årskatten och va tvunget att betalas innan man fick använda bilen. Även om jag personligen inte blev belastad med skulden så va ju bilen det hmm

1 Inlägg
6 mars 2013
Samma sak här. Köpt en bil där förra ägaren inte har betalat skatten.
Hur lång tid tar det innan inkasso och liknande kommer in i bilden för honom?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
6 mars 2013
Mumi skrev:
Samma sak här. Köpt en bil där förra ägaren inte har betalat skatten.
Hur lång tid tar det innan inkasso och liknande kommer in i bilden för honom?

Det beror helt på hur länge han håller sig undan.
Vi har ett pågående ärende mot en privat person just nu genom kronofogden.
Alltihopa började i maj förra året, och nu i april ska pengarna börja ramla in.
Han har hållt sig undan från delgivningsmän och brev. När de väl fick tag på honom nekade han till skulden så det gick till rättegång. Så det tog ett tag.
Men jag TROR att det är betydligt enklare för transportstyrelsen att få in pengar genom kronofogden än för en privat person.
Men det kan ändå bli en långdragen tråkig process. Och tråkigt för dig som inte kan använda bilen:/

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Sök