Vikter ang bil och husvagn hjälp

Brådhis * Voff voff *
11 mars 2013 · 10 280 Inlägg

Dave_C70 skrev:

Brådhis skrev:

paperboy skrev:
Du får dra vagnen med octavian men du får bara lasta 30kg i husvagnen då 1000kg gränsen på bilen som sätter stopp.  Och det hjälper inte om du skaffar annat körkort då biltillverkaren har satt den begräsningen på bilen.
I bilen får du lasta 450kg. I denna siffra räknas ev passagerare plus övrig last. Du kan alltså INTE ha fyra passagerare + 450 kg i bagagen. I bilens tjänstevikt ingår en fiktiv förare på 80kg.

Så länge släpet inte har högre totalvikt (dvs släp + maxlast) än vad bilens tjänstevikt är samt att totalvikt bil + totalvikt släp underskrider 3500kg så räcker B kort. MEN i detta fallet så får bilen alltså rent tekniskt dra mindre än vad den teoretiskt får dra på B kort pga dess tillåtna släpvikt är lägre än dess tjänstevikt. Så därför får man dra ett släp som har totalvikt 1240kg (dvs släp + maxlast) men måste se till att bruttovikten (dvs släp + nuvarande last) är max 1000kg.

Svårt att hålla reda på alla vikter???   Ja speciellt som det kom nya körkortsklasser i år med som ställer till det.
Speciellt jobbigt är det oxå då nästan alla bilar väger mera "tomma" (tjänstevikt) än vad som står på pappret vilket innebär att maxlasten minskar. Och du kan lasta ännu mindre i bilen lagligt än vad som står på pappret.

Min v40 2013 D3 väger 140kg mer än vad som står på pappret i tjänstvikt = 140kg mindre last i bilen :-(


Är du säker på detta? Dvs att det är bruttovikten som räknas i fallet där biltillverkarens gräns för max släpvagnsvikt är lägre än max släpvagnsvikt på B-kort?

Jag vet att det är så med obromsade släp. Men jag trodde faktiskt det var enda tillfället där man använda bruttovikten istället för "pappersvikterna" med B-kort?

//Brådhis

Enkelt:
Vid B-kort räknas totalvikten på släpet
Vid BE-kort räknas bruttovikten på släpet
Punkt smile

MVH

Generellt sett ja, men i det här fallet här i tråden och även när släpvagnsvikten begränsas av max släpvagnsvikt för obromsat släp gäller faktiskt bruttovikten även med B-kort.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sverkera
11 mars 2013 · 564 Inlägg

Det är korrekt, man får dra den aktuella husvagnen efter bilen med 30 kg last så att _bruttovikten_ blir max 1000 kg även med B-kort.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
11 mars 2013 · 946 Inlägg

Ja fan, det stämmer visst... Har fått klart för mig nu att det inte i någon lagtext verkar finns stöd för att begränsa släpvagnsvikten till annat än bruttovikt när det gäller biltillverkarens egna begränsningar på dragvikt, under förutsättning då att fordonskombinationens totalvikt ej överstiger 3500 kg...

Blev faktiskt snopen när jag insåg (efter det jag har läst på) att man verkar kunna räkna på bruttovikt även på B-kort, lär väl vara ända undantaget. smile

EDIT:
Hoppas den som kör med ett sådant här ekipage alltid kör på vägar som det finns en våg skapligt nära till, kan ju bli aktuellt med en och annan vägning vid kontroll. Man lär få vara beredd på att få åka omvägar på begäran för att låta sig vägas eftersom det är enda sättet att se så att ekipaget framförs lagligt.

Senast redigerat av Dave_C70 (11 mars 2013)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
paperboy
12 mars 2013 · 57 Inlägg

Sedan finns ju alltid chansen att man springer på en oskyldig polis som hävdar annorlunda tyvärr. Men bråka isåfall och se till att denna visar fram papper på detta (finns inga :-) ) Sedan kan man göra lång näsa åt Harry

Volvo XC60 (2017)
Caffe
12 mars 2013 · 1 436 Inlägg

paperboy skrev:
Sedan finns ju alltid chansen att man springer på en oskyldig polis som hävdar annorlunda tyvärr. Men bråka isåfall och se till att denna visar fram papper på detta (finns inga :-) ) Sedan kan man göra lång näsa åt Harry

Poliser är inga jurister och har ofta fel när det gäller lagar som faller utanför de normala stopp-och-blås-kontrollerna. Därför är det viktigt att själv veta vad som gäller så man vet när det är läge att stå på sig.

TS har också problemet att även om han får köra med husvagnen med max 30kg last kan den vara invägd utan all utrustning, exempelvis hästkärror vägs ibland in utan inredning för att få en högre lastvikt på samma totalvikt (vilket säljer bättre) vilket kan leda till att TS kärra i VERKLIGHETEN väger för mycket även utan last.

I övrigt är det också kul att det framförs två olika ståndpunkter här, den rätta och den felaktiga, samtidigt som båda läger är helt säkra på att de har rätt...

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
paperboy
12 mars 2013 · 57 Inlägg

Japp exakt vad jag menar då jag tog exemplet med min v40 som väger mer som den står än på papperet.

Caffe skrev:

paperboy skrev:
Sedan finns ju alltid chansen att man springer på en oskyldig polis som hävdar annorlunda tyvärr. Men bråka isåfall och se till att denna visar fram papper på detta (finns inga :-) ) Sedan kan man göra lång näsa åt Harry

Poliser är inga jurister och har ofta fel när det gäller lagar som faller utanför de normala stopp-och-blås-kontrollerna. Därför är det viktigt att själv veta vad som gäller så man vet när det är läge att stå på sig.

TS har också problemet att även om han får köra med husvagnen med max 30kg last kan den vara invägd utan all utrustning, exempelvis hästkärror vägs ibland in utan inredning för att få en högre lastvikt på samma totalvikt (vilket säljer bättre) vilket kan leda till att TS kärra i VERKLIGHETEN väger för mycket även utan last.

I övrigt är det också kul att det framförs två olika ståndpunkter här, den rätta och den felaktiga, samtidigt som båda läger är helt säkra på att de har rätt...

/C

Volvo XC60 (2017)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
12 mars 2013 · 946 Inlägg

paperboy skrev:
Japp exakt vad jag menar då jag tog exemplet med min v40 som väger mer som den står än på papperet.

Caffe skrev:

paperboy skrev:
Sedan finns ju alltid chansen att man springer på en oskyldig polis som hävdar annorlunda tyvärr. Men bråka isåfall och se till att denna visar fram papper på detta (finns inga :-) ) Sedan kan man göra lång näsa åt Harry

Poliser är inga jurister och har ofta fel när det gäller lagar som faller utanför de normala stopp-och-blås-kontrollerna. Därför är det viktigt att själv veta vad som gäller så man vet när det är läge att stå på sig.

TS har också problemet att även om han får köra med husvagnen med max 30kg last kan den vara invägd utan all utrustning, exempelvis hästkärror vägs ibland in utan inredning för att få en högre lastvikt på samma totalvikt (vilket säljer bättre) vilket kan leda till att TS kärra i VERKLIGHETEN väger för mycket även utan last.

I övrigt är det också kul att det framförs två olika ståndpunkter här, den rätta och den felaktiga, samtidigt som båda läger är helt säkra på att de har rätt...

/C

Brorsan gick på samma nit när han skulle åka till Tyskland för att köpa pilsner. Han hade räknat noga som fan på "lasten" men fick likt förbannat 19% överlass på vågen. Då gjorde han det han skulle gjort innan avresa, väga upp bussens tjänstevikt. Var ett antal kilo mer än vad som stod noterat i reg-beviset.

MEN som förare (ägare eller ej) är man alltid ansvarig för det fordon man för, bara att pynta upp. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang