Missljud drivaxel BMW E36 Coupé

svanee
14 oktober 2010 · 86 Inlägg

Ajdå, kändes drygt.. Men men, är väl bara o testa byta då.. När man väl hört ljudet en gång kan man inte koppla bort det, trots att det inte är ett speciellt högt ljud.. STORT tack för hjälpen!! smile Får ta o lösa detta då smile

Angående ett annat problem jag skrivit om, upptäckte just att växelstaget glappar åt alla håll och kanter, ganska mycket också. Vilken bussning är det jag måste byta? Antar att jag måste plocka ner växellådan hmm

impresst 2fast4you
14 oktober 2010 · 371 Inlägg

nej tror nog att du ska kunna se utan att ta ner lådan.. lägg dig underbilen så får du nån att rycka i spaken.. så ser du om det glappar ovanligt mycket i nått länkage.

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
svanee
14 oktober 2010 · 86 Inlägg

Jag ryckte underifrån åt alla håll och farsan såg att växelspaken glappa åt alla håll o kanter.. Men vilken bussning det är vettefan.. hmm

impresst 2fast4you
14 oktober 2010 · 371 Inlägg

lägg den i växel så blir det lite stummare.. så låter du han rycka så kollar du på stagen=)

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
svanee
14 oktober 2010 · 86 Inlägg

det glappar en hel del i sidled då, vet inte om detta fungerar men gör ett försök..
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=05

Nummer 7 ser det ut o glappa i, där själva kulan på växelspaken sitter mot..

impresst 2fast4you
14 oktober 2010 · 371 Inlägg

står att det är ett lager.. så borde ju hjälpa o byta det.

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
svanee
14 oktober 2010 · 86 Inlägg

Jo jag tänkte också det, ah får testa lite grejer nu smile Tack för hjälpen!! Kul med folk som tar sig tid att hjälpa de lite mindre kunniga smile

impresst 2fast4you
14 oktober 2010 · 371 Inlägg

är inte direkt så super kunnig.. men har dreve o mockle lite me bilar genom åren. så man lär sig nått nytt varje dag. o delar gärna me mig om det jag har vore me om själv.

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
Nibbe-
14 oktober 2010 · 3 Inlägg

Här finns en guide på hur du byter dem olika bussningarna i länkaget.

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart … shings.htm

mvh

BMW 528 "e28" (1986)
svanee
14 oktober 2010 · 86 Inlägg

Aha, ah tack iaf smile

svanee
14 oktober 2010 · 86 Inlägg

Tack! Det lär behövas smile

svanee
14 oktober 2010 · 86 Inlägg

Kom att fundera på en sak, vi pratade om urtrampningslagret.. När jag låg under bilen och bad farsan lägga i växeln för att känna glappet i växelstaget så tyckte jag det gnisslade o tjöt ovanligt mycket när han tryckte in kopplingen. Första tanken var förnekelse; Äh men det ska väl låta så mycket när man ligger här under med växellådan 5cm ovanför sig..

Men känns som att det kan ligga något mer bakom det ändå..
Vet att det är fel ställe o fråga detta på men orkade inte starta en ny tråd för denna lilla fråga..

dawwe ...has left the building...
14 oktober 2010 · 4 474 Inlägg

Testa med något kortare HJULBULTAR! Det kan vara som så att dina nuvarande är lite för långa varvid de tar i bromsbackarna eller dess fjädrar lite lätt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
svanee
15 oktober 2010 · 86 Inlägg

Testade snurra på däcken medans bilen hängde i luften men då lät det ingenting.. Man måste typ köra fortare än 30.. Upptäckte även igår att nu har ljudet ökat markant. Förut behövde man koncentrera sig för att höra det, nu hörs det TYDLIGT!

Är det fortfarande drivknuten? Låter verkligen som det kommer från växellådan, Hörs tydligare när jag lägger örat mot växeldamasken..

Jespersson
15 oktober 2010 · 206 Inlägg

Ta tag med t. ex en rörtång i drivaxeln och vrid den fram och tillbaka. Är de mycket glappt där eller låter konstigt har du nog en dålig drivknut. smile

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..
svanee
15 oktober 2010 · 86 Inlägg

Okej tack, ska kolla upp det!

J3n5
15 februari 2013 · 792 Inlägg

Svane vad var felet?

Mazda Miata "Turbo" (1991)
J3n5
15 februari 2013 · 792 Inlägg

Svane vad var felet?

Mazda Miata "Turbo" (1991)
svanee
19 mars 2013 · 86 Inlägg

Ojdå det där var ett bra tag sen. Jag minns då inte längre vad det var men tror det var nåt så enkelt som ett värmeskydd som låg o slog mot avgasröret. Bilen är såld sen länge!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang