Reportage om transportbranschen (Uppdrag granskning)

CarpeDiem German Engineering
21 mars 2013 · 9 082 Inlägg

Hur många såg reportaget på SVT1? Jag visste inte att det är så illa, trots att man har jobbat inom branschen för snart cirka 6 år sen.

Tyvärr är det ett systemfel, dessutom är det helt lagligt hmm

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
JUSTer
21 mars 2013 · 451 Inlägg

Ja missade de, va handla de om

Mikiver
21 mars 2013 · 105 Inlägg

bara sjukt, själv chaffis...

Dirtymike
21 mars 2013 · 1 532 Inlägg

Helt sjukt.
Visste väl om igentligen att det var illa men inte så illa.
Kanske dags att bojkotta utlänska åkerier som gör såhär.

Jeep J20 (1978)
Hamilton
21 mars 2013 · 8 864 Inlägg

Så här har det varit sedan vi gick med i EU , inget nytt under solen tyvärr.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
PhR34k
21 mars 2013 · 164 Inlägg

Ni kan säkert skylla på Eu och de stackarna som får sitta och jobba i 30 dagar för 700euro men den riktiga boven är Beställarna som pressar priserna så jäkla mycket. Skyll inte på småfolket för de gör bara vad de måste även ni hade gjort det om ni stått i deras skor istället skyll på de giriga stor företagen som tillåter detta.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
horbybonnen
21 mars 2013 · 1 160 Inlägg

vet företag där chaffisarna måste prata svenska eller engelska.annars får dom vända i grinden.fram för fler företag som vågar göra detta men som sagt pengar styr tyvärr

Caffe
21 mars 2013 · 1 436 Inlägg

PhR34k skrev:
Ni kan säkert skylla på Eu och de stackarna som får sitta och jobba i 30 dagar för 700euro men den riktiga boven är Beställarna som pressar priserna så jäkla mycket. Skyll inte på småfolket för de gör bara vad de måste även ni hade gjort det om ni stått i deras skor istället skyll på de giriga stor företagen som tillåter detta.

Då kan man ju lika gärna skylla på de som handlar av de bolagen, är trots allt kundernas pengar som hamnar i plånboken hos de som pressar priserna. Priserna pressas därför att alla från 740-kalle till medelsvensson åker till konkurrenten om det är 2-3 kronor billigare. Då gör företagen vad de kan för att slimma allt överallt.

Jag gillar det inte, du gillar det inte, men så länge billigaste billiga är vad som efterfrågas överallt kommer vi ha danska grisar och irländska kor i kyldisken, moldaviska lastbilschafförer på vägarna, indiska datortekniker och kinestillverkade prylar.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Hamilton
21 mars 2013 · 8 864 Inlägg

PhR34k skrev:
Ni kan säkert skylla på Eu och de stackarna som får sitta och jobba i 30 dagar för 700euro men den riktiga boven är Beställarna som pressar priserna så jäkla mycket. Skyll inte på småfolket för de gör bara vad de måste även ni hade gjort det om ni stått i deras skor istället skyll på de giriga stor företagen som tillåter detta.

Som speditör är man ju dum om man inte väljer det som är billigast det är ju helt upp till åkarna att acceptera eller neka uppdragen. Kan man inte leva på chaufförslönen så får man tyvärr byta yrke eller leva snålare, sedan vi gick med i EU så är ju cabotage reglerna lite annorlunda så felet ligger i EU-reglerna

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
hangman
21 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Detta förstör vårat land enormt .............Och min branch!

Dom kan få åka här om dom har godkända lastbilar efter konstens alla regler, betalar skatt i sverige, och har samma avtal som vi har, annars är det klart det går åt helvete för oss svenskar....tack regeringen för ni förstör Sverige

CarpeDiem German Engineering
21 mars 2013 · 9 082 Inlägg

Tyvärr kan man ju inte göra nåt åt det, allt handlar bara om pengar helt enkelt.

Det som bekymrar mig är att detta är helt lagligt hmm Facket förlorade makt efter Laval-domen.

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaxholmskonflikten

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
PhR34k
21 mars 2013 · 164 Inlägg

Caffe skrev:

PhR34k skrev:
Ni kan säkert skylla på Eu och de stackarna som får sitta och jobba i 30 dagar för 700euro men den riktiga boven är Beställarna som pressar priserna så jäkla mycket. Skyll inte på småfolket för de gör bara vad de måste även ni hade gjort det om ni stått i deras skor istället skyll på de giriga stor företagen som tillåter detta.

Då kan man ju lika gärna skylla på de som handlar av de bolagen, är trots allt kundernas pengar som hamnar i plånboken hos de som pressar priserna. Priserna pressas därför att alla från 740-kalle till medelsvensson åker till konkurrenten om det är 2-3 kronor billigare. Då gör företagen vad de kan för att slimma allt överallt.

Jag gillar det inte, du gillar det inte, men så länge billigaste billiga är vad som efterfrågas överallt kommer vi ha danska grisar och irländska kor i kyldisken, moldaviska lastbilschafförer på vägarna, indiska datortekniker och kinestillverkade prylar.

Stämmer inte för mig iaf, jag försöker inte alltid köpa det som är billigast. Jag köper ekologiskt kött, mejeriprodukter osv. Försöker i alla högsta grad göra rätt för mig genom att köpa det som är miljörätt och rättvisemärkt samt närproducerat. Men man kan inte alltid göra det detta då ibland saknas alternativ i butiker osv. Men det jag försöker säga är att Nej jag köper inte alltid billigast och jag försöker få de runt om kring mig att göra likadant.

Sen är skillnaden att nuförtiden är det inte många som har det bra utan nu är det flera som har det dåligt för att EN ska ha det jätte bra. Samhället idag är sjukt tragiskt. Såg en dokumentär för några veckor sen på SVT om de rikaste kvarteret på manhattan, ett citat från den dokumentären är att på 50 talet tjänade en VD ca 8 ggr mera än en anställd och idag är det typ 160ggr med detta sagt så sitter några i den här kedjan med transporter och roffar åt sig pengar istället för att dela med sig med de alla inblandande tex chaffisarna. Folk är för giriga helt enkelt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
Evildan
21 mars 2013 ·

Svårt för inhemska chaufförer och åkerier att konkurrera på dessa villkor.

Det är tyvärr den bistra verkligheten med ett medlemskap i EU, då är gränserna öppna på detta vis.
Fuskas även med pass som det framkom i reportaget för att kunna arbeta inom EU.

Åkeribranschen är tuff, även inom TAXI som jag har stor erfarenhet av, där köps tjänsten av kommun och landsting till i princip lägsta budet, då blir det på det viset som det oftare och oftare skrivs om i press och pratas om i lokalradion, förare som inte hittar eller kan kommunicera, dålig service för föraren bryr sig inte då han ändå har en skitlön, små bilar, inget ont om Ford Focus eller Kia Cee´d men dom är tamejfan inte taxibilar än mindre lämpliga att transportera tre rörelsehindrade i baksätet på.

PhR34k skrev ovan ett mkt bra inlägg ang vad den lilla människa kan göra för att påverka, gör själv på det viset, köper närslaktat, närodlat, gärna på gårdsbutiker, köper alltså inte billigt kött från sydamerika, irland, danmark osv utan svenskuppfött.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang