Tillsater till bensin samt dieselmotorer... nån nytta??

torpis Forummoderator
29 mars 2013 · 10 576 Inlägg

Min D5 -07 har förövrigt gått nästan 44000mil utan problem med soppapumpen. Så Jag tror inte problemet är direkt påfallande egentligen.  Däremot är Preems APC ett alternativ som smörjer bättre om man nu vill att det ska hålla 100000mil eller så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Okim Dra mig i draken!!!
29 mars 2013 · 616 Inlägg

torpis skrev:

Okim skrev:

torpis skrev:

Har forskat en del i det smörjande då jag kör modelljetmotorer på diesel och behöver en bra olja.(250000rpm) Just nu använder jag 2taktsolja 2% men kommer prova med RME då det dokumenterat fungerar bra som smörjare. Jet A1 som man annars använder testas inte med samma metod men motsvarar ca 700 i HFFR test och i den blandas normalt 5% hydraulolja, Mobil 1 DTE Light.

JO sant sant .... men  frågan är vad mitt partikelfilter säger om  extra olja ??? kanske inte säger nått men ja har ingen lust att byta filter

Hm, jag förespråkar ju låg inblandning av RME(bio diesel) och inte div oljor eller tillsatser ;-)

True big_smile

glad påsk

Mvh// Okim // Jocke
Okim Dra mig i draken!!!
29 mars 2013 · 616 Inlägg

torpis skrev:
Min D5 -07 har förövrigt gått nästan 44000mil utan problem med soppapumpen. Så Jag tror inte problemet är direkt påfallande egentligen.  Däremot är Preems APC ett alternativ som smörjer bättre om man nu vill att det ska hålla 100000mil eller så.

ofan.. ja jag vet inte hur det ligger till med volvos pumpar men jag har ingen lust att renovera/byta heller.. så jag tänkte ja skulle försöka hålla liv i min så länge det bara går big_smile

Mvh// Okim // Jocke
Piratstikin 2015 Dbakuten.
29 mars 2013 · 5 092 Inlägg

I en bensinare kan/bör man lite då och då tanka i några liter Vpower för att rensa bränslesystemet osv smile fungerar väll mer eller mindre lika bra som stp injectortrim eller vad den heter, funkar iallafall bra om bilen går lite hackigt och konstigt, (om det nu beror på igentäppta spridare osv) lite billigare oxå om man tankar i 4-5 liter när tanken börjar bli tom smile annars kör 98 i vanliga bensinare. 95 är ju bara en jäkla "smuts" bensin där inte många % alls verkligen är bensin.  diesel vet jag inget alls om tongue

Andromeda Rumpmas
29 mars 2013 · 3 860 Inlägg

Piratstikin skrev:
I en bensinare kan/bör man lite då och då tanka i några liter Vpower för att rensa bränslesystemet osv smile fungerar väll mer eller mindre lika bra som stp injectortrim eller vad den heter, funkar iallafall bra om bilen går lite hackigt och konstigt, (om det nu beror på igentäppta spridare osv) lite billigare oxå om man tankar i 4-5 liter när tanken börjar bli tom smile annars kör 98 i vanliga bensinare. 95 är ju bara en jäkla "smuts" bensin där inte många % alls verkligen är bensin.  diesel vet jag inget alls om tongue

Din älskade svindyra V-power innehåller lika mycket "skräp" som vanlig BF95, alltså 5% etanol. I övrigt är den inte garanterad mer än 98 oktan. Vill du ha bensin så fri från "skräp" som möjligt kan du spara en slant per tank genom att tanka vilken 98 som helst förutom V-power då övrig 98 än så länge är fri från etanolinblandning.
Är det etanolens aggressiva "rengöring" du vill åt funkar BF95 lika bra som V-power ur den aspekten.

Det är bara att lägga dig i fosterställning, krama kudden och gråta, snacka om att okritiskt köpa reklamen rakt av... cool

Senast redigerat av Andromeda (29 mars 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 mars 2013 · 14 079 Inlägg

Andromeda skrev:

Piratstikin skrev:
I en bensinare kan/bör man lite då och då tanka i några liter Vpower för att rensa bränslesystemet osv smile fungerar väll mer eller mindre lika bra som stp injectortrim eller vad den heter, funkar iallafall bra om bilen går lite hackigt och konstigt, (om det nu beror på igentäppta spridare osv) lite billigare oxå om man tankar i 4-5 liter när tanken börjar bli tom smile annars kör 98 i vanliga bensinare. 95 är ju bara en jäkla "smuts" bensin där inte många % alls verkligen är bensin.  diesel vet jag inget alls om tongue

Din älskade svindyra V-power innehåller lika mycket "skräp" som vanlig BF95, alltså 5% etanol. I övrigt är den inte garanterad mer än 98 oktan. Vill du ha bensin så fri från "skräp" som möjligt kan du spara en slant per tank genom att tanka vilken 98 som helst förutom V-power då övrig 98 än så länge är fri från etanolinblandning.
Är det etanolens aggressiva "rengöring" du vill åt funkar BF95 lika bra som V-power ur den aspekten.

Det är bara att lägga dig i fosterställning, krama kudden och gråta, snacka om att okritiskt köpa reklamen rakt av... cool

Jag kör med 98 från OK/Q8.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
hangman
29 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Okim skrev:

torpis skrev:
Min D5 -07 har förövrigt gått nästan 44000mil utan problem med soppapumpen. Så Jag tror inte problemet är direkt påfallande egentligen.  Däremot är Preems APC ett alternativ som smörjer bättre om man nu vill att det ska hålla 100000mil eller så.

ofan.. ja jag vet inte hur det ligger till med volvos pumpar men jag har ingen lust att renovera/byta heller.. så jag tänkte ja skulle försöka hålla liv i min så länge det bara går big_smile

har du haft den sen ny?

Preem apc är värdelös enligt alla biltidningar och löser upp alger i tankar och sätter igen systemen, och drar mer än vanlig diesel.

Okim Dra mig i draken!!!
29 mars 2013 · 616 Inlägg

hangman skrev:

Okim skrev:

torpis skrev:
Min D5 -07 har förövrigt gått nästan 44000mil utan problem med soppapumpen. Så Jag tror inte problemet är direkt påfallande egentligen.  Däremot är Preems APC ett alternativ som smörjer bättre om man nu vill att det ska hålla 100000mil eller så.

ofan.. ja jag vet inte hur det ligger till med volvos pumpar men jag har ingen lust att renovera/byta heller.. så jag tänkte ja skulle försöka hålla liv i min så länge det bara går big_smile

har du haft den sen ny?

Preem apc är värdelös enligt alla biltidningar och löser upp alger i tankar och sätter igen systemen, och drar mer än vanlig diesel.

Nej jag har haft den ett par veckor bara.... så jag tänkte va lite rädd om den o va förebyggande .. så jag läste lite om tillsatser men tydligen finns det lika många possetiva som negativa svar om diverese drivmedel som tillsatser big_smile

men de tär intressant läsning..

jag kan  lite om volvos Dieselpumpar.. dock vet ja att motorenrna håller hur länge som hellst OM man sköter service... men  hur pumpen håller vet jag ej. så jag tänkte mig på en smörja som håller liv i den  ....

Mvh// Okim // Jocke
torpis Forummoderator
29 mars 2013 · 10 576 Inlägg

hangman skrev:
Preem apc är värdelös enligt alla biltidningar och löser upp alger i tankar och sätter igen systemen, och drar mer än vanlig diesel.

Länka gärna till något med bra info kring detta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
29 mars 2013 · 5 092 Inlägg

Andromeda skrev:

Piratstikin skrev:
I en bensinare kan/bör man lite då och då tanka i några liter Vpower för att rensa bränslesystemet osv smile fungerar väll mer eller mindre lika bra som stp injectortrim eller vad den heter, funkar iallafall bra om bilen går lite hackigt och konstigt, (om det nu beror på igentäppta spridare osv) lite billigare oxå om man tankar i 4-5 liter när tanken börjar bli tom smile annars kör 98 i vanliga bensinare. 95 är ju bara en jäkla "smuts" bensin där inte många % alls verkligen är bensin.  diesel vet jag inget alls om tongue

Din älskade svindyra V-power innehåller lika mycket "skräp" som vanlig BF95, alltså 5% etanol. I övrigt är den inte garanterad mer än 98 oktan. Vill du ha bensin så fri från "skräp" som möjligt kan du spara en slant per tank genom att tanka vilken 98 som helst förutom V-power då övrig 98 än så länge är fri från etanolinblandning.
Är det etanolens aggressiva "rengöring" du vill åt funkar BF95 lika bra som V-power ur den aspekten.

Det är bara att lägga dig i fosterställning, krama kudden och gråta, snacka om att okritiskt köpa reklamen rakt av... cool

är ingen bensin tekniker men att använda en stp burk vid ryckig gång eller vpower soppan har resultatet blivit densamma. kanske bara hade tur då? dock i äldre "slit & släng" bilar, jag vet inte vad saker & ting innehåller samt hur många % av det & det de är, men hjälpte för mig & tänkte att det antagligen är ett minst lika bra "rengöringsmedel" som tex stp, dock rätt många år sen nu så detta kanske har ändrats?

och reklam i alla dess former är samma bullshit som tvshop i min synvilken. men när man själv märker att nått fungerar så behöver man inte tro på saker & ting utan man vet smile

och att jag skulle älska vpower är inget jag någonsin sagt. kör att & alltid på 98, och visst kan man köra lite vpower i bland då oktanen är snäppet högre än 98 men prisskillnaden mellan 98 och vpower är ju minimal

Senast redigerat av Piratstikin (29 mars 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang