En obrukbar Saab 9-3. Skrota eller sälja i delar?

Sir_x
3 april 2013 · 945 Inlägg

En vän till mig har en Saab 9-3 2.0t 00-02 stående där något i motor gått sönder. Jag minns inte exakt men något med en vevaxel som slagit sönder motorblocket. Jag kan mycket lite om bilar.
Hur som helst. Den har stått sedan sommaren 2011 och nu måste den åtgärdas.
Troligen får den gå till skroten eftersom den sannolikt kostar mer att laga än vad den i slutändan är värd.

Min fråga är vad som kan vara värt att försöka sälja? Turbon är nyrenoverad och hade inte gått många hundra mil innan motorn havererade. Med förutsättning att turbon är intakt, vad kan den vara värd? Det är GIKturbo som renoverat den.

Att demontera alla delar och sedan lägga ut på blocket känns tidsödande.
Vad skulle ni gjort?

img]http://www1.garaget.org/gallery/images/16/15924/15924-5f1a48d9e1574a1194303681efa919d6.jpg[/img][/url]

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15924/15924-2cea4c9c74d35ebc96c9d845c8693479.jpg[/url]

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15924/15924-7e58779c3e588571c724679b2ceb7ad2.jpg[/url]


https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15924/15924-6af4de84fce020c600a7bef63afd6bee.jpg[/url]

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15924/15924-9d4d92fa68edb385aa852e1e60650790.jpg

Senast redigerat av Sir_x (3 april 2013)

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Richtenb
4 april 2013 · 1 365 Inlägg

Turbo, fördelare/tändspolar, tändkablar, insug, luftmassemätare, Spridare

Är ju enkla/dyra delar som ni skulle kunna plocka bort. Börjar man demontera bilen för mycket brukar det bli jävligt jobbigt och dyrt att skrota den sen.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Putteliten
4 april 2013 · 9 084 Inlägg

Det är inte dyrare att skrota en nerplockad bil mot en komplett. Blir bara mer jobb att frakta iväg skiten.

Man kan ju tjäna en lite hacka på att skrota ner bilen och sälja delarna.

Senast redigerat av Putteliten (4 april 2013)

viccoA
4 april 2013 · 3 110 Inlägg

Sälj den som GDS-objekt, ni borde kunna få en 3-5000 kr för den. Slipper man allt jobb med att plocka ner bilen i bitar.

Sir_x
4 april 2013 · 945 Inlägg

Tack för svar. Saken är den att det finns inte tid att låta folk plocka delar utan det enklaste hade varit om någon bara hämtade skiten.
Får säga åt kompisen att sätta ut en annons.
Men turbo och lite sånt kan man sälja då.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
kwansa Hmm, vet inte?
4 april 2013 · 1 775 Inlägg

bara kolfiberpanelen inbringar runt 400-500:- smile

hur ni än gör, så får ni mer för den och sälja den i delar än och skrota den.....frågan är om ni orkar plocka och vänta till och hitta köpare smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Sir_x
4 april 2013 · 945 Inlägg

kwansa skrev:
bara kolfiberpanelen inbringar runt 400-500:- smile

hur ni än gör, så får ni mer för den och sälja den i delar än och skrota den.....frågan är om ni orkar plocka och vänta till och hitta köpare smile

Bilen kan inte stå kvar och i stan så finns ingen plats tillgänglig. Bilen åker väl ut på annons till helgen. Om ingen nappar så går den till skroten.

Ska man sätta ut den för 5-7k och så får folk pruta?

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang