Vågar man köpa bil med DSG låda?

DasAuto
9 april 2013 · 2 751 Inlägg

666_Beast skrev:

peegee skrev:
De problem som varit på DSG6 faller under "normala" kvalitetsproblem men lyfts gärna fram i ljuset av de avsevärt allvarliga problemen med DSG7 för att dramatisera det ytterliggare i media trots att orsakerna inte hör ihop.

För alldeles för många så är DSG en och samma växellåda, vilket är väldigt synd (även genom rubriken av denna tråd).

Är det inte i stort sett samma typ av låda? Vad jag fattat så är skillnaden 6 eller 7 växlar. Vet inte så mycket mer om dessa lådor förutom att det är svindyrt att laga dom.

Samma teknik kanske men inte samma låda. Den "vanliga" DSG6 hade jag inte tvivlat på att köpa.
Finns ju massor med Golf GTI femmor och sexor som går utmärkt med den lådan. DSG7 har torrlameller som brinner upp i princip smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 april 2013 · 2 972 Inlägg

Det beror ju också en hel del på körstil. De som drabbats kör väldigt mycket i stan, med mycket växlingar. Taxibilar framför allt.
Kör man pendling motorväg/landsväg håller nog lådan normalt tror jag utan vidare belägg.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
666_Beast
9 april 2013 · 1 863 Inlägg

matteeee skrev:
Det beror ju också en hel del på körstil. De som drabbats kör väldigt mycket i stan, med mycket växlingar. Taxibilar framför allt.
Kör man pendling motorväg/landsväg håller nog lådan normalt tror jag utan vidare belägg.

Jag pendlar 13 mil om dan på motorväg.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 april 2013 · 2 972 Inlägg

666_Beast skrev:

matteeee skrev:
Det beror ju också en hel del på körstil. De som drabbats kör väldigt mycket i stan, med mycket växlingar. Taxibilar framför allt.
Kör man pendling motorväg/landsväg håller nog lådan normalt tror jag utan vidare belägg.

Jag pendlar 13 mil om dan på motorväg.

Vad ska du då med automat till? Du lär ju växla max 10 ggr på hela den resan om du väljer manuell - och slipper riskerna med DSG? smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
zoki821
10 april 2013 · 81 Inlägg

farsan har en golf tsi140 dsg -07 och han har haft en del strul med att lådan växlar långsamt och hugger när man trycker på gasen. så jag skulle rekommendera att köpa en manuell då flera jag känner har haft problem med dsg6 och dsg7.
men för övrigt så är dsg6 mkt bättre än dsg7 just pga torrkopplingen, detta sa även en försäljare på toveks bil.

vi kommer förövrigt aldrig köpa dsg igen, blir manuellt framöver.

BMW 535d "Dieselverket" (2007)
peegee Forummoderator
11 april 2013 · 2 924 Inlägg

Är det verkligen rättvisande att jämnföra DSG med manuella vxllådor? roll

VAG DSG6/DSG7 bör endast jämnföras med andra biltillverkares automatlådor och där skulle jag vilja påstå att DSG6 är bland de bästa på marknaden, om ägarna klarat sköta oljebytesintervallerna á 6000 mil (vilket inte borde vara svårt)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
666_Beast
11 april 2013 · 1 863 Inlägg

peegee skrev:
Är det verkligen rättvisande att jämnföra DSG med manuella vxllådor? roll

VAG DSG6/DSG7 bör endast jämnföras med andra biltillverkares automatlådor och där skulle jag vilja påstå att DSG6 är bland de bästa på marknaden, om ägarna klarat sköta oljebytesintervallerna á 6000 mil (vilket inte borde vara svårt)

Så om man sköter oljebytena när dom ska göras så är allt lugnt med dessa lådor eller? Vill ju liksom inte lägga ut 260 000 på en bil som kanske håller garantitiden ut för att sen bli tvungen att byta låda. Kör ca 3000 mil om året, så den kritiska punkten kommer precis efter garantin går ut.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
zoki821
11 april 2013 · 81 Inlägg

hmm farsan sköter sin bil väldigt noga och ändå så har den krånglat.. han kör ca 4500mil om året så de blir ju en del service

BMW 535d "Dieselverket" (2007)
Rquired Allmänt envis
11 april 2013 · 12 512 Inlägg

666_Beast skrev:

peegee skrev:
Är det verkligen rättvisande att jämnföra DSG med manuella vxllådor? roll

VAG DSG6/DSG7 bör endast jämnföras med andra biltillverkares automatlådor och där skulle jag vilja påstå att DSG6 är bland de bästa på marknaden, om ägarna klarat sköta oljebytesintervallerna á 6000 mil (vilket inte borde vara svårt)

Så om man sköter oljebytena när dom ska göras så är allt lugnt med dessa lådor eller? Vill ju liksom inte lägga ut 260 000 på en bil som kanske håller garantitiden ut för att sen bli tvungen att byta låda. Kör ca 3000 mil om året, så den kritiska punkten kommer precis efter garantin går ut.

Den sexväxlade DSG-lådan har sina svagheter som inte påverkas av att man byter olja eller inte, svänghjulet och mekatronikenheten är två exempel som kostar en bra slant att reparera.
Ett exempel på hur ett dåligt svänghjul låter: http://www.youtube.com/watch?v=19ezNqE8Grc

Du går inte säker bara för att du byter olja som man skall, å andra sidan har vi haft två Passat med 170hk diesel och DSG på jobbet varav bägge fungerade till 100% så jag kan inte påstå att jag har dåliga erfarenheter av lådan utan tvärt om. Men problem förekommer uppenbarligen även på DSG6 i en viss mån!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
peegee Forummoderator
12 april 2013 · 2 924 Inlägg

kawasaki_rider skrev:
hmm farsan sköter sin bil väldigt noga och ändå så har den krånglat.. han kör ca 4500mil om året så de blir ju en del service

Men har han DSG6 eller DSG7 ? ...den motorn har DSG7 på de lite nyare iaf men vet inte hur det är på -07 ?

Rquired skrev:
Den sexväxlade DSG-lådan har sina svagheter som inte påverkas av att man byter olja eller inte, svänghjulet och mekatronikenheten är två exempel som kostar en bra slant att reparera.
Ett exempel på hur ett dåligt svänghjul låter: http://www.youtube.com/watch?v=19ezNqE8Grc

Du går inte säker bara för att du byter olja som man skall, å andra sidan har vi haft två Passat med 170hk diesel och DSG på jobbet varav bägge fungerade till 100% så jag kan inte påstå att jag har dåliga erfarenheter av lådan utan tvärt om. Men problem förekommer uppenbarligen även på DSG6 i en viss mån!

Du har säkert rätt men påstår du att de DSG6 problemen gör så att DSG6 hamnar i samma "farozon" som problemen med DSG7 (torr..) ?

DSG6 problemen du nämnar är inte alls mer allvarligt än vad andra bilmärkens Automatlådor är min uppfattning, så att jämnföra DSG7 problemen med DSG6 problemen är lite som att jämnföra päron och äpplen när det gäller allvarlighetsgrad och omfattning, enligt min uppfattning.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Rquired Allmänt envis
12 april 2013 · 12 512 Inlägg

peegee skrev:

Rquired skrev:
Den sexväxlade DSG-lådan har sina svagheter som inte påverkas av att man byter olja eller inte, svänghjulet och mekatronikenheten är två exempel som kostar en bra slant att reparera.
Ett exempel på hur ett dåligt svänghjul låter: http://www.youtube.com/watch?v=19ezNqE8Grc

Du går inte säker bara för att du byter olja som man skall, å andra sidan har vi haft två Passat med 170hk diesel och DSG på jobbet varav bägge fungerade till 100% så jag kan inte påstå att jag har dåliga erfarenheter av lådan utan tvärt om. Men problem förekommer uppenbarligen även på DSG6 i en viss mån!

Du har säkert rätt men påstår du att de DSG6 problemen gör så att DSG6 hamnar i samma "farozon" som problemen med DSG7 (torr..) ?

DSG6 problemen du nämnar är inte alls mer allvarligt än vad andra bilmärkens Automatlådor är min uppfattning, så att jämnföra DSG7 problemen med DSG6 problemen är lite som att jämnföra päron och äpplen när det gäller allvarlighetsgrad och omfattning, enligt min uppfattning.

Jag var inte ute efter att jämföra eller påstå något egentligen utan ville bara påpeka att det har förekommit problem även med DSG6 som inte kan relateras till dålig service. DSG7 kan nog ses som värre dels för att den har en kortare livslängd och dels för att lådans problem påverkar bilens funktion på ett annat vis, däremot så håller jag inte med om din liknelse med andra märken.

Det är inte normalt att en automatlåda får problem efter 1-5 år med ibland så lite som 2-3000mil på mätaren där sticker DSG7 och som en liten parantes DSG6 (DQ- vad de nu heter, 200 och 250 vill jag minnas?) ut. Och det är därför VAG får en hel del uppmärksamhet, till en stor del välförtjänt men jag håller med om att media kunde varit tydligare med att det finns olika sorters DSG-lådor med allt från mycket bekymmer till inga problem överhuvudtaget.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
zoki821
12 april 2013 · 81 Inlägg

peegee skrev:
Men har han DSG6 eller DSG7 ? ...den motorn har DSG7 på de lite nyare iaf men vet inte hur det är på -07 ?

han har DSG6

BMW 535d "Dieselverket" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang