Rquired
Allmänt envis
12 april 2013
· 12 512 Inlägg
peegee skrev:
Rquired skrev:
Den sexväxlade DSG-lådan har sina svagheter som inte påverkas av att man byter olja eller inte, svänghjulet och mekatronikenheten är två exempel som kostar en bra slant att reparera.
Ett exempel på hur ett dåligt svänghjul låter: http://www.youtube.com/watch?v=19ezNqE8Grc
Du går inte säker bara för att du byter olja som man skall, å andra sidan har vi haft två Passat med 170hk diesel och DSG på jobbet varav bägge fungerade till 100% så jag kan inte påstå att jag har dåliga erfarenheter av lådan utan tvärt om. Men problem förekommer uppenbarligen även på DSG6 i en viss mån!
Du har säkert rätt men påstår du att de DSG6 problemen gör så att DSG6 hamnar i samma "farozon" som problemen med DSG7 (torr..) ?
DSG6 problemen du nämnar är inte alls mer allvarligt än vad andra bilmärkens Automatlådor är min uppfattning, så att jämnföra DSG7 problemen med DSG6 problemen är lite som att jämnföra päron och äpplen när det gäller allvarlighetsgrad och omfattning, enligt min uppfattning.
Jag var inte ute efter att jämföra eller påstå något egentligen utan ville bara påpeka att det har förekommit problem även med DSG6 som inte kan relateras till dålig service. DSG7 kan nog ses som värre dels för att den har en kortare livslängd och dels för att lådans problem påverkar bilens funktion på ett annat vis, däremot så håller jag inte med om din liknelse med andra märken.
Det är inte normalt att en automatlåda får problem efter 1-5 år med ibland så lite som 2-3000mil på mätaren där sticker DSG7 och som en liten parantes DSG6 (DQ- vad de nu heter, 200 och 250 vill jag minnas?) ut. Och det är därför VAG får en hel del uppmärksamhet, till en stor del välförtjänt men jag håller med om att media kunde varit tydligare med att det finns olika sorters DSG-lådor med allt från mycket bekymmer till inga problem överhuvudtaget.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.