4978
Sök

Hur får man bra livslängd på en turbo?

1 354 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Tjenare! Har en fråga som är viktig för mig och säkert många andra oerfarna av turbo!

Hur ska jag ta hand om min turbo för att den ska må bra och inte rasa i förtid?smile

Äger i dagsläget en audi A3 2.0T -08 (har ingen större betydelse egentligen.)
Hur ska jag underhålla turbon för att må bra? Täta oljebyten med rätt olja? (Går idag efter Audis val av olja)
Har valet av bensin någon betydelse? (Kör själv på V-power) struntar i vad soppan kostar, smakar det så kostar det.
Ingen hård körning innan oljan är varm?
Kan turbon sota som ett avgassystem om man inte blåser ur det ibland?

Det finns lite tankar och funderingar i mitt huvud så ni som har erfarenheten av att underhålla en turbo för att få den att vara pigg och hålla så länge som möjligt!

Tänker att det finns nog fler än jag som är oerfarna vad gäller detta ämne och även folk som vill vara sparbössor! Att titta i en bilförsäljares "arkiv" och se att bilen har varit inne på verkstad för turboras skrämmer iväg många köpare för att en del tänker "oj men då är nog resten av bilen helt slutkörd och går sönder konstant!"

H/ Mackan! :-)

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
15 april 2013
Det absolut man skall tänka på är att inte slå av bilen på en gång man har parkerat, utan att låta turbon "varva" ner nån minut innan man fimpar motorn. Finns turbo-timers som man kan koppla in om man ej har tid att vänta

Hellre Nürburgring än vigselring

165 Inlägg
15 april 2013
Tror det räcker med att låta turbon lugna ner sig efter körning, och inte gasa för mycket innan det är uppe i arbetstemp, Har hört att turbobilar inte gillar varvstopp heller smile

Annars är väl Rätt olja, fina filter och lite eftertanke allting som behövs smile

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!

1 354 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
Låter vettigt! Hoppas flera läser detta! Någon som vet om val av soppa har inverkan på turbon?

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
15 april 2013
Låt motorn gå på tomgång 1min innan du stänger av den efter körning , och låt motorn bli varv innan du belastar den hårt , sen med bensinen så tror jag inte inverkan är så stor , men kvalitén varierar säkert mellan olika bensin bolag.

Sköter man olje byten samt service så mår bilen bra , även turbon.

Det blir som det blir!

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 april 2013
Oljan och motorns vevhusventilation är det viktigaste för livslängden på turbon.
Dålig olja = dålig turbo.
För hög vevhusventilation = dålig turbo.

På en turbobil bör man köra på helsyntet olja eftersom man då inte "koksar" oljan på samma sätt när den passerar turbon, (läs tål högre temperaturer utan att brytas ner)
Man ska också se till ha så fräsh olja som möjligt då en skitig olja kan lätt sätta igen kanalerna i turbon, då de är väldigt små.
Anledningen att man låter motorn gå på tomgång en stund före man slår av den är främst att man då får ner tempen på turbons lagerhus så den olja som blir liggande kvar inte koksar och därigenom tätar igen kanalerna.

Det med vevhusventilationen är att är vevhustrycket högre än trycket i avgashuset (även momentant) så kommer inte kolvringen på turbinaxeln att täta, och då kommer oljan att leta sig ut förbi den och vidare ut i avgassystemet.

1 354 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Big Al skrev:
Oljan och motorns vevhusventilation är det viktigaste för livslängden på turbon.
Dålig olja = dålig turbo.
För hög vevhusventilation = dålig turbo.

På en turbobil bör man köra på helsyntet olja eftersom man då inte "koksar" oljan på samma sätt när den passerar turbon, (läs tål högre temperaturer utan att brytas ner)
Man ska också se till ha så fräsh olja som möjligt då en skitig olja kan lätt sätta igen kanalerna i turbon, då de är väldigt små.
Anledningen att man låter motorn gå på tomgång en stund före man slår av den är främst att man då får ner tempen på turbons lagerhus så den olja som blir liggande kvar inte koksar och därigenom tätar igen kanalerna.

Det med vevhusventilationen är att är vevhustrycket högre än trycket i avgashuset (även momentant) så kommer inte kolvringen på turbinaxeln att täta, och då kommer oljan att leta sig ut förbi den och vidare ut i avgassystemet.

Bra svarat!! Tackar för den infon! Med andra ord är det riktigt bra på en bil med turbo att byta oljan hyfsat ofta.

Vad det gäller vevhusventilationen, hur ser man över det?smile

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 april 2013
Jo vill man vara säker så byter man lite tätare intervaller än rekommenderat.

Se till så vevhusventilatonen inte är igensatt utan fungerar som den är tänkt.

342 Inlägg
16 april 2013
Det absolut bästa är egentligen att köra lungt sista kilometrarna, eftersom fartvinden då hjälper till att kyla oljan.

Ställer du dig på tomgång kommer oljetemperaturen vara relativt opåverkad. Enda fördelen med att låta bilen gå på tomgång är, som någon tidigare nämnde att få ner temperaturen i turbons lagerdel (godset).

En fräsch helsyntetisk olja förlänger också livslängden på turbon och dess glidlager såklart.
Senast redigerat av olof102 (16 april 2013)

1 354 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Tackar er för bra info! Då var man inte ute och cyklade så mycket som man trodde och fick veta svaret på några frågor!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 april 2013
Att bara stänga av direkt när man har varit ute o kört är ingen fara så länge det är "vanlig" körning. T.ex lite stadskörning, med korsningar, in på en parkering o sen stänga av. Då har ju motorn gått lugnt en stund redan, att däremot ligga o pressa på motorvägen för att sen svänga ner på en avfart o stänga av ganska direkt efter det är mindre lämpligt...

Som dom andra säger är det bra om oljan hinner kyla turbon en del innan man stänger av, om man har kört så pass hårt att man belastat turbon. Så har man som sagt kört lugnt en stund innan man ska stänga av kan man göra det direkt när man stannar, finns ingen anledning att stå o nöta på tomgång då.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök