2625
Sök

Volvo v50 1.8 drar olja år 2005

31 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
Har en v50 år 2005, som rullat dryga 25*** mil som drar en massa olja.
För 2 veckor sedan gjorde jag ett oljebyte och nu fick jag fylla på 1 och en halv liter olja för att komma upp i nivå.
Det är en vanlig 1.8 liters motor, ingen flexifuel. Ska även vara den motorn med kamkedja.

Tacksam för tips! smile

1 160 Inlägg
13 april 2013
snåla inte på oljan när du bytte???? kör 2 veckor till o se om den fortfarande drar mycket.lägg wellpapp under så ser du om den läcker

31 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
Nej jag fyllde på så mycket som det stod att denna modell skulle ha i service boken.
Och då var den högst upp på stickan å nu syns de knappt något. =/
Kan det vara så att den trycker ut från påfyllningslocket för har sett att det varit lite olja runt locket efter
att jag torkat rent där runt om.

Men isåfall kan den verkliga trycka ut så mycket olja där? :S

tack för svar!

5 152 Inlägg
13 april 2013
Nu kan jag inget om volvo men på många bilar är även oljefiltret oljefyllt. Tex om det sitter upp och ner osv. Kan man lura sig lite om man byter olja och inte kollar oljan efter att motorn blivit startad och oljefiltret fyllts smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 691 Inlägg
13 april 2013
Kollat så du dragit åt allt ordentligt ? Inga yttre läckage?

De/Dem

31 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Aa jag har haft bilen uppe å kikat under å kollat att allt är åtdraget. Såg även nu att den tryckt ut olja från påfyllningslåcket. å runnit längst motorn å neråt, kan det vara så att det täppt igen i vevhusventilationen?
Sådant fall någon som har någon bra sida å länka hur man byter på smidigast sett eller är det haynes som gäller? tongue

6 691 Inlägg
16 april 2013
Rätt säker på att vevhusventilationen sitter under insuget på dessa motorer..inte så att du spillde vid påfyllning?

De/Dem

31 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Kan ju hända att man spillt någon skvätt. Men har torkat rent när jag kört å sedan när jag stannat har det varit olja där. hmm Har nu varit förbi Volvo å även ringt till Auto-meck, å båda är helt övertygande om att det är påfyllningslocket som är problemet eftersom det runnit därifrån så kan det inte vara tätt säger dem. Dem sa även att de inte kunde vara vevhusventilationen för det fungerade tydligen inte på samma sett som v70, fattar nada :S
borde ju vara så att det är täppt och blir tryck och trycker ut. Men men ska ut å byta olja plus filter å påfyllningslock å se om det blir simsalabim! smile

Sök