Boostcontroller Audi A4 2.0 TFSI

fredriq Olika
17 april 2013 · 907 Inlägg

Versting skrev:

fredriq skrev:

Versting skrev:

Jag vet inte om du missuppfattat vad jag menar, men ett chipp som du vet och beskriver har ett grundladd, ja det stämmer, men http://www.streetperformance.se/elektro … o-/41187-0 kan justera detta ladd upp och ner, dessutom fungerar denna som laddtryckmätare.

Sen om jag nu ska justera laddet på en chippad bil, det förstår jag varför du undrar, men vi alla har ju som en vision om hur bilen ska bli, det må hända att jag aldrig kommer justera laddet efter chippning, men förbereder iaf för mer ladd med denna pryl.

Ett chip, eller snarare programvaran som ligger på det har inte grundladdtrycket, det bestäms av hårdvaran, dvs hur högt laddtryck som wastegaten kan hålla emot.

Däremot sköter programvaran adderingen av laddtryck med hjälp av en magnetventil.
Det är flera parametrar som avgör hur mycket laddtryck programvaran ska addera till grundladdtrycket, tex varvtal, temperaturer, omgivningens tryck osv.

Vad får dig att tro att den där Gizmon skulle vara smartare än bilens styrbox?

Känns lite som att backa tiden 20 år att använda en sådan grunka på en modern bil med avancerad motorstyrning.

Ganska enkelt, du har en programvara som styr laddtrycket som du själv beskriver, fine, där är vi.
Inga förändringar, alltid samma boost. Men med elektronisk laddtrycksstyrning kan du justera detta som du vill?
Förstår inte problemet med att ha en elektronisk laddtryckstyrning och ett chipp som ställer upp "grundtrycket"?
Om jag vill överladda mer, skruvar jag upp det utan att röra vad min ECU vill eller inte vill?

Problemet är att ECU´n styr laddtrycket med lite mera parametrar än vad den där Gizmon någonsin kommer kunna göra, man tar som sagt hänsyn till tex omgivningstryck, tändvinkel, temperaturer och förmodligen en hel del andra mätvärden med tanke på att det är en modern direktinsprutad motor (FSI).
Om helt plötsligt laddtrycket är högre än det förväntade kommer dels felkod för fel laddtryck(för stor differens mellan begärt och uppmätt) sättas och motorstyrningen kommer göra allt för att få ner det igen eftersom förmodligen avgastemp, insugstemp, lambdavärden osv skenar.

Bara en så enkel sak som tex skulle bränsletrycket falla och motorn börja knacka/spika har ju inte Gizmon någon knacksensor.

Med en oseriös programvara som inte tar lika mycket hänsyn till allt ovan och är gjord för extern laddtrycksstyrning kan det säkert funka, men då kan man ju lika väl sätta i en motor från 80-talet direkt?

Mvh
Fredrik
Busgrabb Rejsa ?
18 april 2013 · 2 959 Inlägg

fredriq skrev:

Versting skrev:

fredriq skrev:

Ett chip, eller snarare programvaran som ligger på det har inte grundladdtrycket, det bestäms av hårdvaran, dvs hur högt laddtryck som wastegaten kan hålla emot.

Däremot sköter programvaran adderingen av laddtryck med hjälp av en magnetventil.
Det är flera parametrar som avgör hur mycket laddtryck programvaran ska addera till grundladdtrycket, tex varvtal, temperaturer, omgivningens tryck osv.

Vad får dig att tro att den där Gizmon skulle vara smartare än bilens styrbox?

Känns lite som att backa tiden 20 år att använda en sådan grunka på en modern bil med avancerad motorstyrning.

Ganska enkelt, du har en programvara som styr laddtrycket som du själv beskriver, fine, där är vi.
Inga förändringar, alltid samma boost. Men med elektronisk laddtrycksstyrning kan du justera detta som du vill?
Förstår inte problemet med att ha en elektronisk laddtryckstyrning och ett chipp som ställer upp "grundtrycket"?
Om jag vill överladda mer, skruvar jag upp det utan att röra vad min ECU vill eller inte vill?

Problemet är att ECU´n styr laddtrycket med lite mera parametrar än vad den där Gizmon någonsin kommer kunna göra, man tar som sagt hänsyn till tex omgivningstryck, tändvinkel, temperaturer och förmodligen en hel del andra mätvärden med tanke på att det är en modern direktinsprutad motor (FSI).
Om helt plötsligt laddtrycket är högre än det förväntade kommer dels felkod för fel laddtryck(för stor differens mellan begärt och uppmätt) sättas och motorstyrningen kommer göra allt för att få ner det igen eftersom förmodligen avgastemp, insugstemp, lambdavärden osv skenar.

Bara en så enkel sak som tex skulle bränsletrycket falla och motorn börja knacka/spika har ju inte Gizmon någon knacksensor.

Med en oseriös programvara som inte tar lika mycket hänsyn till allt ovan och är gjord för extern laddtrycksstyrning kan det säkert funka, men då kan man ju lika väl sätta i en motor från 80-talet direkt?

Exakt...motorstyrningen kommer troligen också stänga det elektroniska gasspjället som "skydd" för dom tokiga värdena den kommer få när du försöker "lura" upp laddtrycket.
Detta fungerar inte på en såpass ny bil.
Detta kör man på 90-tals bilar.

Lägg dom pengarna på en bra intercooler istället, det gör nytta när trycket stiger och värmen kommer.

Autotech
BMW 335D (2008)
Versting Besserwisser?
18 april 2013 · 160 Inlägg

Känns som att jag får chippa och byta ut grejor eftersom.. Och helt enkelt skaffa mig en laddtryckmätare, mekanisk sådan. Däremot har jag ett litet problem, folk säger den ska kopplas in i den stora gummipluggen som sitter i plenumet riktad "bakåt" mot torpedväggen, men det är ju en STOR utgång till en så liten slang?

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang