Boostcontroller Audi A4 2.0 TFSI

Versting Besserwisser?
16 april 2013 · 160 Inlägg

Enkel och snabb fråga:
Vilken av slangarna ska cuttas och sättas ett T kors på för en boostcontroller?

http://i00.i.aliimg.com/img/pb/395/943/363/363943395_157.jpg

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
Jesper328
17 april 2013 · 2 371 Inlägg

Hej.

Slangen mellan wastegate och magnetventil, dvs den längst ner till höger.
Se bara till att inte spika sönder motorn.

Mvh

Up the RA
spokenratt
17 april 2013 · 3 860 Inlägg

Ja, om det gäller din audi.. Så ska det helst inte "cuttas" någon slang alls för detta...
Bör inte användas alls...

Hur styrs ditt laddtryck idag?

Senast redigerat av spokenratt (17 april 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Versting Besserwisser?
17 april 2013 · 160 Inlägg

I dagsläget styrs laddet av original ECU eller egentligen av DiverterValve systemet som sitter på turbon. Men både chipp och boostcontroller ska monteras i veckan och även DV/BOV ska bytas till andra saker från forge.

Därav min fråga, har inte riktigt jobbat på en sådan turbo tidigare med DV/BOV fast i turbon.

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
spokenratt
17 april 2013 · 3 860 Inlägg

Fattar inte varför du ska montera pysventil när du chippar... ( antagligen omprogramering och inte lödning? )

Varför pysventil, och varför på en sådan bil?!

DV/BOV/avlastningsventil/dumpventil styr inte mycket laddtryck...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Versting Besserwisser?
17 april 2013 · 160 Inlägg

spokenratt skrev:
Fattar inte varför du ska montera pysventil när du chippar... ( antagligen omprogramering och inte lödning? )

Varför pysventil, och varför på en sådan bil?!

DV/BOV/avlastningsventil/dumpventil styr inte mycket laddtryck...

Ja det sitter ju som redan en DV/BOV monterat original, men dessa håller inte på många bilar efter chipp/överladd.

Pysventil btw, ska kanske inte förknippas med Nuke preformance laddtrycksstyrning, den är mest till för olika ladd via en knapptryckning och helt enkelt en laddtrycksmätare.

Senast redigerat av Versting (17 april 2013)

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
spokenratt
17 april 2013 · 3 860 Inlägg

Versting skrev:

spokenratt skrev:
Fattar inte varför du ska montera pysventil när du chippar... ( antagligen omprogramering och inte lödning? )

Varför pysventil, och varför på en sådan bil?!

DV/BOV/avlastningsventil/dumpventil styr inte mycket laddtryck...

Ja det sitter ju som redan en DV/BOV monterat original, men dessa håller inte på många bilar efter chipp/överladd.

Nä, så kan det mycket väl vara, dom är ju oftast gjorda för att klara av det ladd som bilar har org och inte det man får vid optimering. Att byta dumpen är inget jag ställer mig frågande till.

Men pysventilen, varför?
Vad händer nu när du skickar på mera ladd än vad den nya mjukvaran vill ge?!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Versting Besserwisser?
17 april 2013 · 160 Inlägg

spokenratt skrev:

Versting skrev:

spokenratt skrev:
Fattar inte varför du ska montera pysventil när du chippar... ( antagligen omprogramering och inte lödning? )

Varför pysventil, och varför på en sådan bil?!

DV/BOV/avlastningsventil/dumpventil styr inte mycket laddtryck...

Ja det sitter ju som redan en DV/BOV monterat original, men dessa håller inte på många bilar efter chipp/överladd.

Nä, så kan det mycket väl vara, dom är ju oftast gjorda för att klara av det ladd som bilar har org och inte det man får vid optimering. Att byta dumpen är inget jag ställer mig frågande till.

Men pysventilen, varför?
Vad händer nu när du skickar på mera ladd än vad den nya mjukvaran vill ge?!

Jag vet inte om du missuppfattat vad jag menar, men ett chipp som du vet och beskriver har ett grundladd, ja det stämmer, men http://www.streetperformance.se/elektro … o-/41187-0 kan justera detta ladd upp och ner, dessutom fungerar denna som laddtryckmätare.

Sen om jag nu ska justera laddet på en chippad bil, det förstår jag varför du undrar, men vi alla har ju som en vision om hur bilen ska bli, det må hända att jag aldrig kommer justera laddet efter chippning, men förbereder iaf för mer ladd med denna pryl.

Senast redigerat av Versting (17 april 2013)

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
bertell
17 april 2013 · 128 Inlägg

Jag har ett ställbart sådant munstycke om du vill köpa, helt nytt.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
Versting Besserwisser?
17 april 2013 · 160 Inlägg

bertell skrev:
Jag har ett ställbart sådant munstycke om du vill köpa, helt nytt.

Ställbart munstycke till vad?
Menar du en riktigt pysventil alltså? smile

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
bertell
17 april 2013 · 128 Inlägg

ja, pys pys smile

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
Versting Besserwisser?
17 april 2013 · 160 Inlägg

bertell skrev:
ja, pys pys smile

En sådan lätt liten pryl har jag redan liggandes! wink Tack ändå! smile

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
bertell
17 april 2013 · 128 Inlägg

Det var så lite så smile

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
fredriq Olika
17 april 2013 · 907 Inlägg

Versting skrev:

spokenratt skrev:

Versting skrev:

Ja det sitter ju som redan en DV/BOV monterat original, men dessa håller inte på många bilar efter chipp/överladd.

Nä, så kan det mycket väl vara, dom är ju oftast gjorda för att klara av det ladd som bilar har org och inte det man får vid optimering. Att byta dumpen är inget jag ställer mig frågande till.

Men pysventilen, varför?
Vad händer nu när du skickar på mera ladd än vad den nya mjukvaran vill ge?!

Jag vet inte om du missuppfattat vad jag menar, men ett chipp som du vet och beskriver har ett grundladd, ja det stämmer, men http://www.streetperformance.se/elektro … o-/41187-0 kan justera detta ladd upp och ner, dessutom fungerar denna som laddtryckmätare.

Sen om jag nu ska justera laddet på en chippad bil, det förstår jag varför du undrar, men vi alla har ju som en vision om hur bilen ska bli, det må hända att jag aldrig kommer justera laddet efter chippning, men förbereder iaf för mer ladd med denna pryl.

Ett chip, eller snarare programvaran som ligger på det har inte grundladdtrycket, det bestäms av hårdvaran, dvs hur högt laddtryck som wastegaten kan hålla emot.

Däremot sköter programvaran adderingen av laddtryck med hjälp av en magnetventil.
Det är flera parametrar som avgör hur mycket laddtryck programvaran ska addera till grundladdtrycket, tex varvtal, temperaturer, omgivningens tryck osv.

Vad får dig att tro att den där Gizmon skulle vara smartare än bilens styrbox?

Känns lite som att backa tiden 20 år att använda en sådan grunka på en modern bil med avancerad motorstyrning.

Mvh
Fredrik
Versting Besserwisser?
17 april 2013 · 160 Inlägg

fredriq skrev:

Versting skrev:

spokenratt skrev:

Nä, så kan det mycket väl vara, dom är ju oftast gjorda för att klara av det ladd som bilar har org och inte det man får vid optimering. Att byta dumpen är inget jag ställer mig frågande till.

Men pysventilen, varför?
Vad händer nu när du skickar på mera ladd än vad den nya mjukvaran vill ge?!

Jag vet inte om du missuppfattat vad jag menar, men ett chipp som du vet och beskriver har ett grundladd, ja det stämmer, men http://www.streetperformance.se/elektro … o-/41187-0 kan justera detta ladd upp och ner, dessutom fungerar denna som laddtryckmätare.

Sen om jag nu ska justera laddet på en chippad bil, det förstår jag varför du undrar, men vi alla har ju som en vision om hur bilen ska bli, det må hända att jag aldrig kommer justera laddet efter chippning, men förbereder iaf för mer ladd med denna pryl.

Ett chip, eller snarare programvaran som ligger på det har inte grundladdtrycket, det bestäms av hårdvaran, dvs hur högt laddtryck som wastegaten kan hålla emot.

Däremot sköter programvaran adderingen av laddtryck med hjälp av en magnetventil.
Det är flera parametrar som avgör hur mycket laddtryck programvaran ska addera till grundladdtrycket, tex varvtal, temperaturer, omgivningens tryck osv.

Vad får dig att tro att den där Gizmon skulle vara smartare än bilens styrbox?

Känns lite som att backa tiden 20 år att använda en sådan grunka på en modern bil med avancerad motorstyrning.

Ganska enkelt, du har en programvara som styr laddtrycket som du själv beskriver, fine, där är vi.
Inga förändringar, alltid samma boost. Men med elektronisk laddtrycksstyrning kan du justera detta som du vill?
Förstår inte problemet med att ha en elektronisk laddtryckstyrning och ett chipp som ställer upp "grundtrycket"?
Om jag vill överladda mer, skruvar jag upp det utan att röra vad min ECU vill eller inte vill?

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
17 april 2013 · 391 Inlägg

Gör inga jävla bonna modifieringar på motorn nu... byt till senaste revisionen av OEM dumpen istället, håller för 400hk++

Four rings to rule them all!
Versting Besserwisser?
17 april 2013 · 160 Inlägg

Danne_gg skrev:
Gör inga jävla bonna modifieringar på motorn nu... byt till senaste revisionen av OEM dumpen istället, håller för 400hk++

Har precis köpt en sådan från VAG Müllers här i Luleå, vet inte riktigt hur du fick ihop en fråga om boostcontroller med en ny dumpventil men men... Jag anser inte forge grejor som jag tänkte mig vara bonnamek men..

Senast redigerat av Versting (17 april 2013)

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
17 april 2013 · 391 Inlägg

att du inte ska hålla på och mixtra med boostcontroller på en bil med mjukvarustyrt ladd. fixa en riktig programvara istället.

Four rings to rule them all!
Versting Besserwisser?
17 april 2013 · 160 Inlägg

Ja som sagt högre upp i tråden ska chipp in i bilen i veckan, däremot har jag inte installerat någon laddtrycksmätare än, där kommer den digitala mätaren in i bilden, och som jag också nämnt tidigare i tråden att det är egentligen för framtidsplaner, och mest för att ha en laddtrycksmätare..

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
Elot
17 april 2013 · 493 Inlägg

Jaa de låter ju som en plan iaf. Kul när folk vet vad dom är ute efter! smile

Googlemaster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang