6641
Sök

Fylla hål i fälgar med metall?

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
sha!

håller på att bredda 17" plåtfälgar just nu och är på god väg! banorna är i stort sett klara och är svetsade och täta osv men har ett problem..

jo, efter svets så har det inte fyllt i helt utan det är små djupa bubblor och skåror i banan. jag går i tankar om att polera hela banan och det skulle ju inte vara så snyggt med massa hål då.. spackel går ju inte om jag ska polera.

hur kan man göra detta? har svetsat i hålen och sen slipat jämt men har inte blirit bra och tog as lång tid så det är sista utvägen.

Kan man på något enkelt sätt smälta någon metall och hälla i de små groparna och få det perfekt?

Stil>Funktion

1 938 Inlägg
20 april 2013
P-K skrev:
sha!

håller på att bredda 17" plåtfälgar just nu och är på god väg! banorna är i stort sett klara och är svetsade och täta osv men har ett problem..

jo, efter svets så har det inte fyllt i helt utan det är små djupa bubblor och skåror i banan. jag går i tankar om att polera hela banan och det skulle ju inte vara så snyggt med massa hål då.. spackel går ju inte om jag ska polera.

hur kan man göra detta? har svetsat i hålen och sen slipat jämt men har inte blirit bra och tog as lång tid så det är sista utvägen.

Kan man på något enkelt sätt smälta någon metall och hälla i de små groparna och få det perfekt?

Förstår inte vad du har problem med, vart har du bubblor och skåror någonstans?
Har du bubblor och skåror i svetsfogen? Svetsat med mag? I så fall har du nog inte fått det tätt, "bubblor" som egentligen är porer är genomgående i 9/10 fall.

Du har ingen bild så man förstår? Jag misstänker att du inte fått genombränning.

501 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
har ingen bild just nu men kan fixa i morgon smile

är tätt då jag har svetsat på både utsida och insida så det är okej så sett smile det har inte varit perfekt genombränning överallt smile

vad jag letar efter igentligen är ju spackel i metall så man kan fylla stålfälgarnas bana med det och sen polera dem och att det inte kommer synas någon kant där man fyllt smile

Stil>Funktion

Offroad Racing
3 123 Inlägg
20 april 2013
För att få det resultat du önskar så får du nog gå den hårda vägen, med svetsen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

501 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
tror nästan det med hmm några tips på hur man kan köra för att det inte ska bli så mycket på utsidan utan nästan bara i hålet?

Stil>Funktion

Offroad Racing
3 123 Inlägg
20 april 2013
Inte helt hundra på hur du menar. fixa gärna bild.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 938 Inlägg
21 april 2013
Tiden får utvisa om dom är täta eller ej, för att få svetsfog som går att slipa ner och blankpolera krävs en ren yta och bra med inbränning, vad har du för materialtjocklek och vad har du för svets samt trådtjocklek?

Ställer du ner trådmatningen och ökar strömmen samt pendlar upp och ner när du lägger fogen så får du lite mer värme i materialet.

Enda sättet att minska svetsens utstick är att antingen slipa till en spalt eller minska trådmatningen och/eller öka svetshastigheten.
Rekommenderar inte det senare eftersom du troligtvis har en klenare svets.

1 938 Inlägg
21 april 2013
Glömde skriva, lägg en enkrona mellan fälgdelarna nästa gång och punkta ihop fälgen på en 5-6 ställen, sen helsvetsar du så får du minimalt med material på insidan fälgen och du får en mer homogen fog.

Om du nu planerat att svetsa några mer fälgar dvs. smile

Sök