4227
Sök

Passar 960 bakaxel/framvagn rakt på en 945a?

755 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
Tjena,

Har suttit i tanke om att bygga om min -94a till en t5a med eftersom den är -94 så går det inte att bara byta motorn och regbes, men att göra som ombyggt fordon.

Då är min fråga om framvagn och bakaxel passar rakt av från en 960 på en 945? om nej, är det mycket att modifiera?

Tack på förhand
Senast redigerat av MSpader (24 april 2013)

If you want to win, You mustn't loose.

755 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
Någon som har en aning? big_smile

1 215 Inlägg
24 april 2013
jag satte delad bakvagn från en 760/960 (gamla med spiralfjädrar) på min gamla 740 88b. alla hål för fästen finns förberett. jag fick kapa fästet till panhardstaget, byta soppatank, bromsslangar och handbromsvajer. jag har i stort sett allt du behöver för en konvertering om du är sugen smile

755 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Pavva skrev:
jag satte delad bakvagn från en 760/960 (gamla med spiralfjädrar) på min gamla 740 88b. alla hål för fästen finns förberett. jag fick kapa fästet till panhardstaget, byta soppatank, bromsslangar och handbromsvajer. jag har i stort sett allt du behöver för en konvertering om du är sugen smile

Tänkte mer på om nya 960 modellen passade tongue för står en 960 på skroten och vill ha min bil laglig med t5 motor i big_smile Men man måste alltså byta lite saker?

1 215 Inlägg
25 april 2013
MSpader skrev:
Pavva skrev:

Tänkte mer på om nya 960 modellen passade tongue för står en 960 på skroten och vill ha min bil laglig med t5 motor i big_smile Men man måste alltså byta lite saker?

om du tar bakvagnen i en del, alltså släpper subframen eller vad man kan kalla det med bromsar och allt så lär du ta:
Tank med armatur och slang till tanklocket och tankband
bakre delen av avgasröret (böjen över bakaxeln iaf)
bromslangarna om dom är fräsha, bara att kapa bromsrören.
handbromsvajer om den är fräsh

sen måste du nog modifiera lite med bromsrören eftersom längden inte stämmer.

kanske fler smådetaljer, jag vet inte exakt hur bladfjäderaxeln ser ut smile kardanet är rätt längd men jag vet inte hur det är med bultdelningen på den bilen.

ursäkta om det blev rörigt men det är inte svårt iaf om du kan skruva smile

med min bil upphissad med gaffeltruck så tog jag ner bakvagnen på typ 20 min. och det var den gamla modellen med spiralfjädrar.
Senast redigerat av Pavva (25 april 2013)

755 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Pavva skrev:
MSpader skrev:
Pavva skrev:

om du tar bakvagnen i en del, alltså släpper subframen eller vad man kan kalla det med bromsar och allt så lär du ta:
Tank med armatur och slang till tanklocket och tankband
bakre delen av avgasröret (böjen över bakaxeln iaf)
bromslangarna om dom är fräsha, bara att kapa bromsrören.
handbromsvajer om den är fräsh

sen måste du nog modifiera lite med bromsrören eftersom längden inte stämmer.

kanske fler smådetaljer, jag vet inte exakt hur bladfjäderaxeln ser ut smile kardanet är rätt längd men jag vet inte hur det är med bultdelningen på den bilen.

ursäkta om det blev rörigt men det är inte svårt iaf om du kan skruva smile

med min bil upphissad med gaffeltruck så tog jag ner bakvagnen på typ 20 min. och det var den gamla modellen med spiralfjädrar.

Det låter som mycket arbete, ska man göra allt för att få det lagligt eller ska man bara köpa en ny bil?

pim_pim
25 april 2013
Helt klart smidigare o köpa en tidigare 940.
Men det kan väl vara roligt o bygga om annars smile

1 215 Inlägg
25 april 2013
Det gör man lätt på en helg om man har det man behöver smile häftigt med multilink också smile du skulle väl byta eftersom du ska regga som ombyggt fordon så då ska det ju inte vara några problem smile

1 215 Inlägg
25 april 2013
https://www1.garaget.org/archive/148/147086/214542/214542-3090605.jpg där kan du se axeln med spiralfjädrar iaf. det enda som satt kvar i karossen efter att jag fått ner den var fjädertallrikarna smile

Sök