Bonna trimmad SAAB 9000 AERO går dåligt.

AeroMackan
13 april 2013 · 607 Inlägg

xenon skrev:
Jag tänkte att jag skulle ge mig fan på att fixa bilen idag, och det lönade sig!
Jag trycktestade med dålig resultat, Plastpluggen i ventilkåpan hade spruckit och den läckte, Gjorde ett hemmabygge och det löste sig bra.

Tryckte igen med lyckat resultat, tomgången blev jämn och det blev ett helt nytt liv i bilen, den går att starta lätt och bra drag i den.

Tack för hjälpen alla!

Men, jag är inte riktigt klar, på spjällhuset sitter det en vacumslang som går upp till någon sensor av något slag placerad vid skiljeväggen bakom oljepåfyllningen, den har en slang som går till insuget, och en som bara är 5cm och är helt öppen, ska det vara så?

Oljepluggen sitter emellan 2:an och 3:ans cylinder, är det den blåa?

Tack ännu en gång!

Japp den slangen ska vara så smile

xenon
15 april 2013 · 165 Inlägg

skitfint, bilen går väldigt bra nu, tack så mycket alla!

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
xenon
29 april 2013 · 165 Inlägg

Hejsan igen allihopa!
Har nu inföskaffat mig med riktig tryckklocka, vilket resulterar i att jag nu märker att bilen ladda fruktansvärt dåligt.

Om jag ligger på ett högt varv och hastigt gasar fullt, så laddar den upp till ca 1,5 bar för att sedan släppa ut ner till ca 0,7
Om jag ligger på en hög växel eller låter turbon varva upp med motorn lungt och försiktigt så kommer den hålla ca 1,4 bar.
Den kan alltså ladda allting ifrån 0,7-1,5 bar beroende på växel och hur mycket och hastigt jag gasar.

Någon som känner igen detta?

Alla slangar är kikade, allting emellan luftfilter och insug är trycktestat. wastegaten rör på lätt och dumpventilen är original, även testat med en annan 9000 dump, en 9-5 dump och en H&K/HKR (vet inte namnet) öppen dump.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
SuperGnaget
29 april 2013 · 565 Inlägg

Bytt magnetventil?

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Echonator Köpingsbo i exil
29 april 2013 · 507 Inlägg

xenon skrev:
Hejsan igen allihopa!
Har nu inföskaffat mig med riktig tryckklocka, vilket resulterar i att jag nu märker att bilen ladda fruktansvärt dåligt.

Om jag ligger på ett högt varv och hastigt gasar fullt, så laddar den upp till ca 1,5 bar för att sedan släppa ut ner till ca 0,7
Om jag ligger på en hög växel eller låter turbon varva upp med motorn lungt och försiktigt så kommer den hålla ca 1,4 bar.
Den kan alltså ladda allting ifrån 0,7-1,5 bar beroende på växel och hur mycket och hastigt jag gasar.

Någon som känner igen detta?

Alla slangar är kikade, allting emellan luftfilter och insug är trycktestat. wastegaten rör på lätt och dumpventilen är original, även testat med en annan 9000 dump, en 9-5 dump och en H&K/HKR (vet inte namnet) öppen dump.

Vad är en "riktig tryckklocka"? Vilket GLT har du ställt WG på?

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
xenon
29 april 2013 · 165 Inlägg

SuperGnaget skrev:
Bytt magnetventil?

Nej, är det nästa steg?

Echonator skrev:

xenon skrev:
Hejsan igen allihopa!
Har nu inföskaffat mig med riktig tryckklocka, vilket resulterar i att jag nu märker att bilen ladda fruktansvärt dåligt.

Om jag ligger på ett högt varv och hastigt gasar fullt, så laddar den upp till ca 1,5 bar för att sedan släppa ut ner till ca 0,7
Om jag ligger på en hög växel eller låter turbon varva upp med motorn lungt och försiktigt så kommer den hålla ca 1,4 bar.
Den kan alltså ladda allting ifrån 0,7-1,5 bar beroende på växel och hur mycket och hastigt jag gasar.

Någon som känner igen detta?

Alla slangar är kikade, allting emellan luftfilter och insug är trycktestat. wastegaten rör på lätt och dumpventilen är original, även testat med en annan 9000 dump, en 9-5 dump och en H&K/HKR (vet inte namnet) öppen dump.

Vad är en "riktig tryckklocka"? Vilket GLT har du ställt WG på?

En mätare som mäter laddtryck, GLT är på 0,45 bar.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
SuperGnaget
29 april 2013 · 565 Inlägg

jupp skulle tro d smile

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
xenon
29 april 2013 · 165 Inlägg

SuperGnaget skrev:
jupp skulle tro d smile

Går det ta ifrån vilken saab turbo som helst, bara aero eller bara 95:or, hur olika är dom?

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
silversnurran
29 april 2013 · 773 Inlägg

xenon skrev:

SuperGnaget skrev:
jupp skulle tro d smile

Går det ta ifrån vilken saab turbo som helst, bara aero eller bara 95:or, hur olika är dom?

ska du byta tryckklocka från en aero snurra så är det inte samma infästning alls, blev snopen när jag bytte min och tänkte fan detta går snabbt har ju 2 liggandes tji fick jag:)
Blev till att åka till returbilen och ficksa en ny.

Skillnaden är att på t25 snurrorna går det att skilja på infästningen till turbon och tryckklockan, på aero snurran sitter allt i ett litet paket:)
Hoppas svaret hjälpte:D

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Echonator Köpingsbo i exil
29 april 2013 · 507 Inlägg

Jag har en liggandes i prima skick om så behöves

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
xenon
29 april 2013 · 165 Inlägg

silversnurran skrev:

xenon skrev:

SuperGnaget skrev:
jupp skulle tro d smile

Går det ta ifrån vilken saab turbo som helst, bara aero eller bara 95:or, hur olika är dom?

ska du byta tryckklocka från en aero snurra så är det inte samma infästning alls, blev snopen när jag bytte min och tänkte fan detta går snabbt har ju 2 liggandes tji fick jag:)
Blev till att åka till returbilen och ficksa en ny.

Skillnaden är att på t25 snurrorna går det att skilja på infästningen till turbon och tryckklockan, på aero snurran sitter allt i ett litet paket:)
Hoppas svaret hjälpte:D

Jag råkade nog använda fel ord där, Jag syftade på att jag bytt Laddtrycksmätaren.

Och när jag frågade om det passade menade jag magnetventilen. ber om ursäkt. smile

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Echonator Köpingsbo i exil
29 april 2013 · 507 Inlägg

De magnetventiler du kan använda sitter på Alla Saab 9000 2.3T och Aero 94-98 samt 9000 Aero MY93. Även vissa 2.0t och 2.3t med värmeplattor har magnetventilen. Sen har du ju alla 900 2.0T 94-98 samt ett gäng 9-3 98-00

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
xenon
29 april 2013 · 165 Inlägg

Echonator skrev:
De magnetventiler du kan använda sitter på Alla Saab 9000 2.3T och Aero 94-98 samt 9000 Aero MY93. Även vissa 2.0t och 2.3t med värmeplattor har magnetventilen. Sen har du ju alla 900 2.0T 94-98 samt ett gäng 9-3 98-00

Tack!

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
SuperGnaget
30 april 2013 · 565 Inlägg

D bästa är att byta till en 9-5 MV för den 100ggr bättre smile

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Echonator Köpingsbo i exil
30 april 2013 · 507 Inlägg

SuperGnaget skrev:
D bästa är att byta till en 9-5 MV för den 100ggr bättre smile

Ja T7-ventilen är både stabilare och billigare, men då ska TS löda om boxen och bygga nytt kablage... Lämna bort skiten lär troligtvis kosta 500-600 kr beroende på vem som löder boxen. Gör man det själv så är det iof gratis.

Nu rör det sig om felsökning och då är det väl läge att först se om felet ligger i ventilen eller ej.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang