3702
Sök

bulten gick av. hur skall ja få ut den? BILD FINNS !!

535 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#1
Hej som rubiken lyder undrar jag hur man  får loss fjäderbenet fram uppe under huven på en audi a6 hittar ju ingen mutter bland alla kablar, slangar  och skit där. Så någon som vet?
Senast redigerat av DKn (30 april 2013)


2 266 Inlägg
29 april 2013
#2
Är de inte som på passater då? sitter gömda under täcklock som man knappt ser för alla sladdar och plastsjok

svetsdiff !!!

535 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#3
PMPerformance skrev:
Är de inte som på passater då? sitter gömda under täcklock som man knappt ser för alla sladdar och plastsjok

Jupp bara jag som e lite feg med att riva och kolla ordentlig.


535 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104516/104516-0a0eb52b1df4ad1961cb5a1bddb8dd19.jpgnu till nästa problem. Hur skall jag göra på smidigaste sättet för att få ur bulten helt. Provat med stor rör tång, slå med ett dorn. Det enda som funkade var ifall jag satte en massa brickor och sen en mutter och skruvade samtidigt som kompisen slog med ett dorn. Men nu får inte mutter plats bakom så det går inte att dta med dn mera. Hjälp tags tacksamt imot
Mvh


Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2013
#5
Om det nu funkar med muttrar och knack samtidigt så fortsätt med det. Är ju bara att kapa utsticket av skruven så ni får plats med muttrarna igen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

535 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#6
te_wik skrev:
Om det nu funkar med muttrar och knack samtidigt så fortsätt med det. Är ju bara att kapa utsticket av skruven så ni får plats med muttrarna igen.



Mvh Tommy

Bara det att gängorna strax tar slut annars hade jag gjort det wink


Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2013
#7
DKn skrev:
te_wik skrev:
Om det nu funkar med muttrar och knack samtidigt så fortsätt med det. Är ju bara att kapa utsticket av skruven så ni får plats med muttrarna igen.



Mvh Tommy

Bara det att gängorna strax tar slut annars hade jag gjort det wink

Okay. Men du kommer inte åt med svetstång eller papegojtång eller liknande? Jag menar, har ni fått ut den en bit så kan den ju inte sitta som gjuten.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

535 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#8
te_wik skrev:
DKn skrev:
te_wik skrev:
Om det nu funkar med muttrar och knack samtidigt så fortsätt med det. Är ju bara att kapa utsticket av skruven så ni får plats med muttrarna igen.



Mvh Tommy

Bara det att gängorna strax tar slut annars hade jag gjort det wink

Okay. Men du kommer inte åt med svetstång eller papegojtång eller liknande? Jag menar, har ni fått ut den en bit så kan den ju inte sitta som gjuten.



Mvh Tommy

Då ska vi se ifall ja kan förklara så någon annna  förstår än mig wink
Dom som gör så att bussningarna fastnar. Alltså dom som rör sig närmare varandra. När man knackar med don så åker dom ifrån varandra lite. Så när man drar med mutter så pressar ma  tillbaka (bussningsarmen) så då kan man få ut bulten ca 0.5mm sen så får ma  knacka igen. Så jag orkar inte inte dra runt bulten utåt för då åker "armen" med ut och låser bulten. Sen så vågar ja inte ta i allt vad jag har heller när jag redan dragit av huvudet på den. Hoppas ni förstår vad jag menar..


12 086 Inlägg
30 april 2013
#9
På A4 är jag rätt säker på att det bara är en vanlig bult som sitter igenom det hela, man kan alltså slå ut skiten rakt ut åt mutterns håll. Borde va samma på A6?

En massa värme och ett ordentligt drivdorn kommer lösa biffen, räkna med att leden kan gå åt pga värmen.

535 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#10
Germax skrev:
På A4 är jag rätt säker på att det bara är en vanlig bult som sitter igenom det hela, man kan alltså slå ut skiten rakt ut åt mutterns håll. Borde va samma på A6?

En massa värme och ett ordentligt drivdorn kommer lösa biffen, räkna med att leden kan gå åt pga värmen.

Nja den bakre y låsningen låste bulten när man slog. Så den öppna sig mera och mera ju mer man slog. Så vågade inte göra så med rädsla att den skulle ge med sig och gå sönder. Gjorde så istället att jag tog ett borr som va ca 4-5mm smalare än bulten och borrade fram till sista y låsningen (ca 5-6 cm) i bulten. Så bulten blev svagare vid y låsningen och sen var det bara att ta ett smalt långt dorn och slå ut den. Gick skit fint.

Men tackar alla för hjälpen. Uppskattas att man får svar när man frågar här
Senast redigerat av DKn (1 maj 2013)


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
1 maj 2013
#11
Ser ut soma tt gfängor stiker ut på baksidan? Isf så dränk allt i rostlösning eller dyligt. Ha ett 10-tal brickor till hand och en mutter.. Så du skruvar ut den på sätt. Annars så är det väl bara att värma och banka.
Värmer du för mycket så kan hjullagerhuset ta skada och måste då bytas.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

535 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#12
Tobbetdi skrev:
Ser ut soma tt gfängor stiker ut på baksidan? Isf så dränk allt i rostlösning eller dyligt. Ha ett 10-tal brickor till hand och en mutter.. Så du skruvar ut den på sätt. Annars så är det väl bara att värma och banka.
Värmer du för mycket så kan hjullagerhuset ta skada och måste då bytas.

Löst problemet. Men har redan dränkt de i rost lösare. Och redan använt brickor och mutter dock fungerade inte det längre då muttern inte fick plats. Och nör jag bankade så öppnade sig y låsningen och låste bulten mera hela tiden. Men som ja skrev i förra inlägget borrade jag ca 5-6 cm i bulten så den blev svagare. Och då funka de att banka hur den smile



Sök