12540
Sök

Tändningslås mot startknapp på SAAB

1 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
Har fått tag en mycket fin SAAB men tändningslåset är trasigt och jag vill ha startknapp istället. Men nu sägs det att man inte får ha startknapp längre, bilen går inte genom besiktningen. Stämmer det?

KHRacing
29 april 2013
Startknapp får du ha, men tändingslåset måste fungera !

414 Inlägg
29 april 2013
Du får inte heller kunna ta ur nyckeln ur tändningslåset när bilen är igång, och du ska inte kunna lägga ur backen utan att vrida nyckeln till första läget ("radioläge") det ger ombesiktning på nått i stil med "stöldskydd ur funktion"

Om det inte är en Saab som har växellås utan rattlås istället, alltså typ 9000 så skall rattlåset fungera och samma sak gäller även där att nyckeln inte ska gå att ta ur.

Men som sagt, startknapp skall nog vara helt ok sålänge låset fungerar som det ska (som jag skrev)
Senast redigerat av joH900 (29 april 2013)

klabbarpan
3 041 Inlägg
29 april 2013
Jag jade startknapp på min 9000. Där existerade ej tändningslåset samt rattlås. Vred igång tändningeb med en stor skruvmejsel samt hade startknappen i mittfacket. Vid besiktningen så brydde dom sig ej,

1 498 Inlägg
29 april 2013
nixon89 skrev:
Jag jade startknapp på min 9000. Där existerade ej tändningslåset samt rattlås. Vred igång tändningeb med en stor skruvmejsel samt hade startknappen i mittfacket. Vid besiktningen så brydde dom sig ej,

Var detta i år?

414 Inlägg
29 april 2013
Eftersom det är ganska nya regler (och dessutom "skitregler" egentligen...) så är det inte alla som kommer ihåg att kolla det, och då tar man ju sig igenom. Men det är ju bra att vara medveten om vad som gäller egentligen och va beredd på att det ev blir ombesiktning.
Senast redigerat av joH900 (29 april 2013)

klabbarpan
3 041 Inlägg
29 april 2013
ascona-tic skrev:
nixon89 skrev:

Var detta i år?

Yes box

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
1 maj 2013
nixon89 skrev:

Låter som en bil i toppskick lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

KHRacing
1 maj 2013
joH900 skrev:
Eftersom det är ganska nya regler (och dessutom "skitregler" egentligen...) så är det inte alla som kommer ihåg att kolla det, och då tar man ju sig igenom. Men det är ju bra att vara medveten om vad som gäller egentligen och va beredd på att det ev blir ombesiktning.

varför är stöldskyddskrav en skitgrej ? hmm

klabbarpan
3 041 Inlägg
1 maj 2013
Thunderbird88 skrev:
nixon89 skrev:

Låter som en bil i toppskick lol

Nja den var ej i bra skick, köpte den för att leka av mig lite smile hade varit stulen x antal ggr då den ägdes av en kille i bjuv i skåne :p
Gav 1500 för den så brydde mig ej wink

886 Inlägg
1 maj 2013
KHRacing skrev:
joH900 skrev:

varför är stöldskyddskrav en skitgrej ? hmm

För bilprovningen som ska se till att bilen är körduglig och kan framföras säkert i trafik så är stöldskyddet en skitgrej. Det är upp till dig att ansvara för det, ingen annan.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Sök