2970
Sök

Försäkringsfråga

679 Inlägg
28 oktober 2005
Trådstartare
Jag kom på att när jag köpte min bil i våras så satt jag försäkringen på 1000 mil då det var billigast. Men nu har jag redan kört över det. Har kontaktat försäkringsbolaget.
Men om jag skulle höja till 1500mil så blev det en höjning på 2000 per år och antar att det då blir 4000 om jag höjer till 2000mil.

Inte lätt att vara ung!

Men nu till saken!
Är det någon som kört mer än vad de angett och skrotat?
Hur mycket lägre blir ersättningen?
Tänkte om jag sätter den på 1500mil så räcker det nog knappast i år, men det har varit extremt mycket körning i år. Men nästa år kanske.

Driver
2 111 Inlägg
28 oktober 2005
BoraV6 skrev:
Jag kom på att när jag köpte min bil i våras så satt jag försäkringen på 1000 mil då det var billigast. Men nu har jag redan kört över det. Har kontaktat försäkringsbolaget.
Men om jag skulle höja till 1500mil så blev det en höjning på 2000 per år och antar att det då blir 4000 om jag höjer till 2000mil.

Inte lätt att vara ung!

Men nu till saken!
Är det någon som kört mer än vad de angett och skrotat?
Hur mycket lägre blir ersättningen?
Tänkte om jag sätter den på 1500mil så räcker det nog knappast i år, men det har varit extremt mycket körning i år. Men nästa år kanske.

Är i samma läge. kört 2000 mil med min kärra sedan jag köpte den...på ca ett år. tror jag har premie på 1000 mil...vad händer om man krockar? kollar de sådana siffror noga vid deras kontroller?.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

SSS -12
3 217 Inlägg
28 oktober 2005
Jag tror det är bäst att följa reglerna som de är skrivna, för säkerhets skull... Det är som att åka buss! Har man ingen biljett så blir böterna dryga!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

638 Inlägg
28 oktober 2005
Dom gör typ aldrig koll på det där. Jag sätter ut hur långt jag kör. Men går att sätta på lägsta, hade det på mina tidigare bilar.

Händer det dock något och du ska ha ut nått på försäkring så kommer dom göra en grundlig översyn på hela bilen, stämmer då inte nått, t ex mätarställningen med det du angett att du max får köra på ett år så får du inte ut ett öre.

Kommer väl nånting här snart!

SSS -12
3 217 Inlägg
28 oktober 2005
Det är ett risktagande jag aldrig skulle ta...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

460 Inlägg
28 oktober 2005
Av tre skrotade bilar har jag alldrig fått en fråga på varför jag kört dubbelt så långt som jag angett till försäkringsbolaget.
Har inte heller hört att nån av mina kunder med plåtskador haft problem med detta.
Men ärlighet varar ju längst....

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 oktober 2005
Hummm, en öm punkt för mig.. Köpte nuvarande vinterbil i nov.- dec. förrra året, satte den på 1500-2000 har jag för mig. För ett par mån. sedan räknade jag fram till att den redan gått runt 4000. Hoppsan.
Men å andra sidan så:

carawelle skrev:
Av tre skrotade bilar har jag alldrig fått en fråga på varför jag kört dubbelt så långt som jag angett till försäkringsbolaget.
Har inte heller hört att nån av mina kunder med plåtskador haft problem med detta.
Men ärlighet varar ju längst....

Har vart med om samma en gång!

2 122 Inlägg
28 oktober 2005
därför ska man köra gammal opel som slår runt på 9999mil så de kan inte säga om jag har kört 1000 eller 4000 men mätaren är även lätt att ställa om
Senast redigerat av Kirre (28 oktober 2005)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 oktober 2005
Hmm, det beskriver ju en mätare med 10 000 mil. och en sådan kan man ju se 1 eller 4 tusen mil på. För att inte kunna se måste det ju vara mätare med
1 000mil på och någon sådan har jag inte sett!
(Rätta mig om jag mot förmodan har fel, hehe!)
Senast redigerat av GT90 (28 oktober 2005)

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
28 oktober 2005
Är inte så hemma på saken i sig men då man tecknar försäkringen uppger man då hur långt bilen har gott.

1 639 Inlägg
28 oktober 2005
Ger 3200 helf/helår för 1000 mil per år, det skulle bara kosta ett par hundra mer för 1500 mil, så det kan vara värt att slippa strul om man vet att man kör mer än 1000 mil

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Säljare
341 Inlägg
28 oktober 2005
Markus_C skrev:
Är inte så hemma på saken i sig men då man tecknar försäkringen uppger man då hur långt bilen har gott.

inte till trygg hansa iaf... men det skiljer väl säkert från bolag till bolag... som priset...

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
28 oktober 2005
För att om man inte gör det hur kan de då bevisa att man kört mer än 1000 mil? Vist de kan kolla mot besiktningen men det låter långsökt.

679 Inlägg
29 oktober 2005
Trådstartare
Dom kollar med senaste besiktning.
Därför kom jag på att första besiktning i min ägo var ju för bara 200mil sen. Så jag borde ju egentligen kunna köra 800 mil till innan det är nån fara?

Driver
2 111 Inlägg
29 oktober 2005
mrcelica skrev:
Ger 3200 helf/helår för 1000 mil per år, det skulle bara kosta ett par hundra mer för 1500 mil, så det kan vara värt att slippa strul om man vet att man kör mer än 1000 mil

Jo de är klart. Men är man ung så höjer de med betydligt mer än några hundringar. tyvärr,kör nog på o frår se om man tar tag i det på något sätt.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Sök