3856
Sök

Volvo v70 drivaxlar.

21 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
Hej..
Nån som vet ifall det är nån skillnad på en drivaxel från volvos framhjulsdrivna bilar till dom fyrhjulsdrivna?
turbo / icke turbo , man / Aut  års 97-00
I det här fallet gäller det höger framaxel... 
T.ex kan jag slänga på en drivaxel från en GLT i min 2.5t Awd?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Adeon (14 maj 2013)

2 266 Inlägg
14 maj 2013
Japp de är skillnad, grövre på turbo/dieselmotorerna sen kan de skilja på splinesen in i lådan.
Awd har en helt egen höger drivaxel då den går genom fördelnngslådan.

svetsdiff !!!

21 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Japp de är skillnad, grövre på turbo/dieselmotorerna sen kan de skilja på splinesen in i lådan.
Awd har en helt egen höger drivaxel då den går genom fördelnngslådan.

Kan man ta drivaxeln från en v70R Awd då..?
Senast redigerat av Adeon (14 maj 2013)

2 266 Inlägg
14 maj 2013
Ja då är de lika.
Yttre drivknuten är de skillnad på med, 97-98/99 är de stor mutter.
99-00 blev de en vanlig bult med bricka som håller den i navet. (Vart så på alla v70 efter 00)

svetsdiff !!!

21 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Ja då är de lika.
Yttre drivknuten är de skillnad på med, 97-98/99 är de stor mutter.
99-00 blev de en vanlig bult med bricka som håller den i navet. (Vart så på alla v70 efter 00)

Okej, Tack för svaren !!

2 266 Inlägg
14 maj 2013
Såg din är en 99a, då kan du enklast skruva av hjulet och kolla hur drivknuten är fastsatt, sen brukar de finnas en lapp med streckod på inre knuten. Där finns ett serie nr att läsa av så kan man kolla vilka axlar som passar.
Har för mig de ska vara lika sista siffror på axlarna, borde gå och höra med volvo.

svetsdiff !!!

21 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Såg din är en 99a, då kan du enklast skruva av hjulet och kolla hur drivknuten är fastsatt, sen brukar de finnas en lapp med streckod på inre knuten. Där finns ett serie nr att läsa av så kan man kolla vilka axlar som passar.
Har för mig de ska vara lika sista siffror på axlarna, borde gå och höra med volvo.

Min har mindre bult med bricka som håller fast navet...  har redan haft isär hela axeln 2 ggr tidigare pga missljud som uppkom efter att inre knuten åkt isär vid länkarmsbyte och stoppat tillbaka allt igen. men den knackar hela tiden... så nu blir det en bättre begagnad axel. Men då vet jag att jag kan gå efter sista siffrorna på axeln då ifall jag är osäker..?!

2 266 Inlägg
14 maj 2013
Ja är bara skriva upp de du hittar och leta likvärdiga axlar, lycka till

Då är de 99-00 axlar att leta efter som gäller.
Senast redigerat av PMPerformance (14 maj 2013)

svetsdiff !!!

21 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Ja är bara skriva upp de du hittar och leta likvärdiga axlar, lycka till

Tack

Sök